Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Patsiga poisid võtavad turunduse üle

    Juhtiva loovagentuuri asutaja Ajaz Ahmed ennustab turunduse tehnilisemaks muutumist.Foto: PantherMedia/Scanpix

    Reklaamiagentuurides võtavad juhtrolli n-ö patsiga poisid - koodikirjutajaid on peagi rohkem tööl kui disainereid ja tekstikirjutajaid, leidis maailma enim auhinnatud digiagentuuri AKQA asutaja Ajaz Ahmed.

    AKQA

    Asutatud 1994. aastal Ajaz Ahmedi poolt, kes oli siis 21-aastane.

    Ettevõttel on 2000 töötajat 40 riigis üle maailma. 

    Enim auhinnatud digitaalreklaami agentuur maailmas.

    Klientide hulka kuuluvad näiteks Nike, Coca-Cola, X-Box, Fiat, Virgin jt

    2013. aastal võitis AKQA Cannes Lionsil 14 auhinda, sealhulgas Grand Prix Cyber Lions kategoorias. 

    Ahmed on kirjutanud kaks raamatut - "Velocity" (2012) ja "Limitless" (2015), mis on keskendunud ärimudelite, turunduse ja ettevõtete juhtimise teemadele digitaalajastul.

     

    Suuresti just tänu tema ja AKQA tehtud töödele on reklaamimaailmas hoogu võtmas uus, tehnoloogiakeskne lähenemine. Tuntud vanad brändid, üks nendest näiteks Nike, on muutunud sisuliselt tehnoloogiabrändiks - lisaks spordirõivastele on firma arendanud ka mitmesuguseid kantavaid tehnoloogiavidinaid nagu näiteks inimese liikumist mõõtev ja analüüsiv nn käekell Fuelband.
    Tavapäraste reklaamikampaaniate asemel luuakse tehnoloogia abil traditsioonilistele toodetele uusi kasutusvaldkondi ja need uuendused on kampaania põhisõnumiks. Agentuurid nagu AKQA osalevad järjest enam ka aktiivselt tootearenduses, mitte ei tee pelgalt reklaami.
     

    Edukat iseloomustab viisik ehk eesrindliku firma märksõnad

    Demokratiseerumine - suured, olulised ja edukad firmad võtavad selle, mis on algselt justkui eliidi asi ja muudavad selle kättesaadavaks väga paljudele. Näiteks Nike rakenduse Nike+ Training Club tegi personaaltreeneri teenuse, mis muidu oli hinna tõttu vähestele kättesaadav, kõigile kättesaadavaks.

    Kiirus - elame ajastul, kus suured ei edesta enam ilmtingimata väikseid, aga kiired edestavad aeglaseid. Lihtsus asendab ja sööb alati välja keerulise. Inimesed asendavad keerukad süsteemid lihtsamatega. Head ettevõtted püüavad seega oma klientide elu lihtsustada.

    Autorlus - firmad räägivad tihti, et edu taga on head lood, mida firma ja bränd jutustab. Peamine märksõna nende lugude taga on aga autor. Sellest sõnast tulenevad ka sõnad autentsus ja autoriteet (inglise keeles author, authenticity, authority - toim.). Brändid, mida inimesed armastavad ja imetlevad, on autentsed, nad pakuvad midagi omanäolist, mistõttu on neil ka autoriteet. 

    Igas heas loos ja igal heal brändil on aga alati mingi konflikt - vastanduvad positiivne ja negatiivne. See konflikt ei ole inimeste, vaid asjade või põhimõtete vahel. Näiteks Facebook, mis toob inimesi kokku ja ühendab neid, on konfliktis isolatsiooni ja üksindusega. Või Disney, maailma kõige õnnelikum paik, on konfliktis meeleheite ja kannatusega.

    Revolutsioonilisus - head firmad ei tee revolutsiooni üksnes oma tooteid ja teenuseid uuendades, nad teevad revolutsiooni igas oma äri aspekti - logistikas, disainis, firmas inimestega suhtlemises, nende värbamises.

    Organiseeritus - väiksed ettevõtted, idufirmad on väga loovad, eksperimenteerivad. Suurtel organisatsioonidel on süsteemid, mis hoiavad neid paraku tagasi. Kui ei toimu kiiremat arenemist, süüdistavad nad süsteemi. Kui vaadata organisatsioone, mis kasvavad ja on edumeelsed, siis nad ühendavad süsteeme loovuse ja eksperimenteerimisega. 

    Allikas: Ajaz Ahmed

    Turunduse aastasündmusel Password vastas küsimustele Ajaz Ahmed.
    Miks vajavad firmad tänapäeval rohkem koodikirjutajaid kui disainereid? Enne oli kunst ja koopia, täna on meil valdavalt koos kunst ja kood. Kui varem oli tööl copywriter ja kunstiline juht, siis täna on koodikirjutaja ja kunstiline juht. Disain ja ilu on täna sama tähtsad, kui kiirus ja kasutusmugavus.
    Kuidas raputada maad n-ö dinosaurusjuhtide all, et nad tuleksid kaasa innovaatiliste uute lahendustega? Parim on seda teha läbi inspiratsiooni ja hariduse. Näited põnevate firmade ja lahenduste kohta aitavad ehk harida juhte. Järgmise generatsiooni ülesanne on mentoriks hakata. Küpsuse ja kogemuste segamine nooruse ja energiaga on see, kust imed hakkavad sündima. Sellised organisatsioonid on need, mis kasvavad. Neil on firmas tööl segu erinevates vanusegruppides ja ametikohtadel inimesi, kes saavad kokku.
    Kes oli su esimene suurklient? Meie esimene suur klient oli Virgin. Nad töötavad koos firmadega, kes on nö näljased ja loovad. Üks põhjuseid, mis nad meid valisid, oli ilmselt see, et ma olin siis 21. See koostöö kestab aga tänaseni. Me oleme hoidnud firmas seda loovust ja innovatsiooni, mis oli siis, kui alustasime idufirmana. Meil 2000 inimest 40 erinevas riigis.
    Kuidas said Virgini kliendiks? Virgin oli AKQA klient olnud 10 aasta, enne kui sain võimaluse kohtuda Richard Bransoniga. Algusajal saime me oma kliendid tänu suurepärastele töödele, mis olid väga visuaalsed ja oma ajast ees, et äratasid tähelepanu. Peale Virgini võttis meiega ühendus veel näiteks Coca-Cola ja mitmed teised suured brändid. Nad nägid seda, et me investeerisime innovatsiooni, loovusesse. Tänaseni püüame mõelda, mis hakkab juhtuma, kuhu suunas asjad liiguvad.
    Kui alustasid, siis kuidas meelitasid firmasse talente? Paljudel alustavatel firmadel pole raha, et alguses maksta.Mul oli õnne. Töötasin alates 15. elusaastast mitmetes suurtes firmades. Tol ajal, 15aastaselt kodus elades, ei olnud suuri kulusid ja säästsin teenitud raha. Kuna inimesed teadsid, millega ma tegelen, siis nad tutvustasid mind oma sõpradele ja perele. Ma mainisin, mida plaanin teha. Paljud toredad inimesed liitusid meiega. Suur osa oli selles õigel ajastusel, õigel suhtumisel ja fookusel.
    Kuidas olete hoidnud suurfirmana kliente? Kliendid eelistavad tihti väikseid firmasid, kes ei küsi iga asja eest raha, on kiired ja operatiivsed. Meie kliendid teavad meie motivatsiooni, meie töid ja seda, millest me hoolime. Meie peamine eesmärk on pakkuda klindile suurepäraseid lahendusi ja väärtust. Minu arvates on vähe agentuure kes on heas mõttes nii näljased kui meie - meil on nälg töö, progressi ja lahenduste ning väga heade toodete ja lahenduste järele. Nagu Steve Jobs ütles - ole näljane, ole rumal ehk püüa kogu aeg õppida. Seda ma püüame teha.
    Mida sa eelistad, kas innovaatilisi tehnoloogilisel viise reklaamiks või vana 30sekundilist telereklaami? Võtame näiteks John Lewise (Briti kaubaketi emotsionaalsed, lugusid rääkivad videoklipid - toim) reklaami, rohkem inimesi näeb seda Youtube´st kui televiisorit. See on fakt. Asi ei ole enam televisioonis või reklaamis. See on pigem suurepärases sisus ja loo jutustamises, mis kõnetab inimesi ja mida nad tahavad jagavad.
    Kui palju tööd te teete firmana ilma rahata? Suure mahu, nagu iga agentuur. Oleme nagu kõrgmõe äri - kõrgmoe loomine nõuab väga palju raha, et teha ilusat asja. See läheb meile mõnikord rohkem maksma, kui kliendile. Aga see on ok, kuna me vaatame pikaajalist väärtust.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
USA tarbijate kindlustunne langes kuuga ligi 13%
Michigani Ülikooli tarbijauuringu tulemused näitavad tarbijate muret, et inflatsioon, tööpuudus ja intressimäärad võivad edasi liikuda ebasoodsas suunas.
Michigani Ülikooli tarbijauuringu tulemused näitavad tarbijate muret, et inflatsioon, tööpuudus ja intressimäärad võivad edasi liikuda ebasoodsas suunas.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Postimees sai loa müüa suure osa reklaamifirmast
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.