Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Lehis: kas meie elektrooniline rahakott ühendatakse maksuametiga

    Maksumaksjate liidu juht Lasse Lehis.Foto: ÄP fototoimetus

    Kas maksuameti eesmärk on tõesti ainult muuta Uberiga infotehnoloogilist arenduskoostööd tehes raha teenivate inimeste elu lihtsamaks või siiski on kaugem eesmärk iga inimese elektrooniline rahakott ühendada „märkamatult ja mugavalt“ maksuametiga, tõstatab Eesti Maksumaksjate Liidu juht Lasse Lehis küsimuse,

    Loe Lasse Lehise arvamust. 
    Iseenesest on tervitatav, kui maksuamet (MTA) soovib ajaga kaasas käia ja tehnika arengut oma huvides ära kasutada. Iseküsimus on muidugi see, kas nende eesmärk on tõesti ainult muuta Uberi kaudu raha teenivate inimeste elu lihtsamaks või on siin teatud tagamõte, et hakata vaikselt arendama totaalseid jälgimissüsteeme, mis ühendaks iga inimese elektroonilise rahakoti „märkamatult ja mugavalt“ maksuametiga. Paljudele võib selline areng meeldida, paljudele ilmselt siiski mitte nii väga.
    Seaduse küsimus
    Teine asi on see, et mis tahes elektrooniline lahendus ei saa muuta ega asendada seadust. Siit koorub edasi kaks küsimust. Üks on see, millisel õiguslikul alusel MTA neid andmeid kogub, hoiab ja kasutab. Maksukorralduse seaduses on väga selgelt kirjas, kuidas, kellelt ja milleks andmeid kogutakse. Seadus küll ei keela maksumaksjal ega kolmandatel isikutel vabatahtlikult anda infot kas enda või kellelgi teise majandustehingute kohta. Sel juhul tekib küsimus, mis on sellise info kvaliteet ja tähendus ning kes vastutab info õigsuse eest.
    Samuti on tulumaksuseaduses väga täpselt kirjas, milliseid andmeid kantakse eeltäidetud tuludeklaratsiooni ja kust need andmed võetakse. Juba tookord me juhtisime tähelepanu, et maksuametil ei ole mõtet enda kõri nii kinni siduda, sest iga uue „teenuse“ lisamisel tuleb hakata seadust muutma. Praegu ei näe seadus ette FIE ettevõtlustulude E-vormi eeltäitmist.
    Võrdsuse küsimus
    Kui MTA järsku teatab, et teatud väga kitsa grupi ettevõtjate puhul hakatakse andmeid jooksvalt koguma ja eeltäitma, siis tekib küsimus võrdsest kohtlemisest. Mina olen ka FIE ja mul tekkis mõte, et ma võiks näiteks kord nädalas või kuus saata oma dokumendid näiteks e-postiga MTA-le ja paluda, et nad koostaksid minu eest tuludeklaratsiooni, sest äkki ma ise ei oska või lähevad mul paberid kaduma. Ma usun, et nii mõnigi oleks sellisest teenusest huvitatud.
    Sisu küsimus
    Teine ja veelgi tõsisem küsimus puudutab maksustamise sisulist poolt. Siin on tehnika arengust veelgi vähem kasu, kui tulumaksuseaduse loogika füüsilise isiku tulude maksustamisel ei ole 1994. aastast sammugi edasi arenenud. Kas meil on üldse olemas kindel arusaam, mis liiki tulu teenib Uberi kaudu raha saanud autojuht? Kas ta üldse saab maksustatavat tulu või äkki hoopis on tegu kulude kokkuhoiuga? Kui ma lihtsalt tõstan tee servas käe püsti ja mööduja võtab mind peale ning tänutäheks teen ma talle tee peal lõunasöögi välja, kuidas sellist tegevust maksuõiguslikult kvalifitseerida? Ma ei ole kindel, et meil oleks siin maksuametiga 100% ühtne lähenemine.
    Eeldades, et isik on saanud tulu, tuleb täpsustada tulu liiki. Eelduslikult oleks see teenuse osutamise eest saadud tasu. Sellega on lugu aga nõndamoodi, et kui konkreetne isik ei ole ennast äriregistrisse kandnud FIEna, on tegu tulumaksuseaduse mõistes palgatuluga. Edasine sõltub sellest, kes on teenuse tarbija. Kui see on eraisik, siis peab tulu deklareerima tulu saaja (st autojuht), kusjuures tegu oleks ettevõtlustuluga, millelt kulusid (mh ka näiteks kütusekulu) maha arvata ei saa, vaid kogu laekunud summalt tuleks ca 40% maksta maksudest (näiteks 10 euro puhul oleks sotsiaalmaks 33/133 ehk 2.48 ja tulumaks 20/133 ehk 1.50, kokku 3,98).
    Kui klient soovib sõidukulu kanda oma ettevõtluse kulusse või esitada tööandjale hüvitamiseks kui tööga seotud kulu, siis tekib juriidilisel isikul või riigiasutusel, kes soovib vastavat kulu oma raamatupidamisest läbi kanda, kõigepealt kohustus registreerida autojuht töötamise registris kui võlaõigusliku lepingu alusel teenust osutav isik (kusjuures registreerida tuleb enne sõidu algust, nt SMSi teel), seejärel vormistada leping ning kanda arvestatud tasu palgalehele, kus arvutatakse ka kõik tööjõumaksud (lisaks tulumaksule ja sotsiaalmaksule veel ka töötuskindlustusmakse ja kohustuslik kogumispensioni makse). Pärast sõidu lõppu tuleb töötamise registris teha kanne lepingu lõpetamise kohta. Kui tööandja jätab selle protseduuri läbimata, kuid siiski otsustab sõidukulu hüvitada, siis on parimal juhul tegemist „väljamaksega, mille kohta puudub raamatupidamise algdokument“ (millelt tuleb maksta tulumaksu), kuid pigem sooviks maksuamet seda maksustada siiski kui töötasu väljamakset kas juhile või sõitjale (kui juhi isikut ei suudeta tuvastada). Nii nõuab kehtiv seadus ja ükski äpp ei saa seda muuta. Ainus vähegi mõistlik lahendus juhi jaoks saaks praeguses õiguslikus olukorras olla FIE kanne äriregistris. Kui seda ei soovita teha, siis oleks otstarbekam tasu küsimisest üldse loobuda ja piirduda sõidurõõmuga.
    Kuidas toetada jagamismajandust?
    Kui MTA soovib tõesti toetada nn jagamismajanduse arengut, siis tuleks alustada üldise suhtumise muutusest ja töötada välja juhend (veel parem seadusemuudatus), mis ütleks selgelt, et kuni teatud summa või teatud sageduseni on sedalaadi tegevus maksuvaba ja kogu lugu. Kõik äpid jne oleksid siis selleks, et kontrollida, kas „limiidist“ on kinni peetud ja et inimest saaks õigel ajal hoiatada, millal ta muutub ettevõtjaks ja peab hakkama makse arvestama.
     
  • Hetkel kuum
Seotud lood

TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.