Artikkel
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ehitus kõrvalkrundil võib lõhkuda kodumaja seinad

    Ehitusega kaasnevad heakorrast tulenevad kahjud, nagu praht ja müra, aga ka tõsisemad ohud, näiteks parod vundamendis.Foto: Andras Kralla

    Naabruses toimuvad ehitustööd võivad kahjustada lähedal asuvaid hooneid.

    Sekelduste vältimiseks on mõistlik ehitustandri lähedusse jäädes oma maja fassaad ning sise- ja välisviimistlus dokumenteerimiseks pildistada, kirjutab 27. juuni Äripäev kinnisvara rubriigis. 
    PZU kahjukäsitlusosakonna juhi Urmas Saare sõnul on laieneva kinnisvaraarenduse ja ahta linnaruumi kokkupuute üks aspekt ehitustööde aina sagedasem pugemine olemasolevate ehitiste külje alla.
    "Loomulikult on sellised ehitustööd naabritele ebameeldivad pideva sagina, müra, tolmu ja muu kaasneva tõttu," märkis Saar. Saare sõnul juhtub ka seda, et ehitustööde käigus tehtavate kaevetööde, vaiade rammimise ja krohvimistöödega kahjustatakse kolmandate ehk kõrvaliste isikute vara – autosid, hoonete fassaade ning konstruktsioone. "Tulemuseks on määrdunud vara või pragunenud välis- ja-või siseviimistlus,“ selgitas Saar.
    Salva Kindlustuse varakindlustusosakonna juhataja Alver Kivirüüt märkis, et levinud on levinud just korteri siseviimistluskahjud. "See võib juhtuda ka näiteks siis, kui kortermaja katust parendatakse või kui ehitatakse majale uut katusekorrust," lisas Saar.  
    Kõik kahjud ei pruugi olla aga nõnda tõsise iseloomuga. LAAM Kinnisvara kliendihaldur Eike Lepp tõi eelkõige välja heakorrast tulenevad kahjud, sest iga ehitusega tekib prahti ning kaasneb müra. "Teed võivad saada rikutud, kellegi kinnistule pargitakse autosid jne,“ loetles ta.
    Sellistel puhkudel aitab inimeste teavitamine ehitusega kaasas käivatest ebamugavustest. "Igas valdkonnas kehtib reegel, et räägi inimestega,“ soovitas Lepp. Tema sõnul tuleb ehitustandri lähedal elavaid või tegutsevaid inimesi informeerida nii sellest, et ehitaja plaanib kasutada kõrvalkinnistut oma ehitustarvete ladustamiseks, kui ka plaanist läbida teid raskete masinatega, mis võivad teekatet kahjustada. 
    Olulised on ka kokkulepped, kuidas pärast ehitustegevuse lõpetamist olukord taastatakse. Seda eriti juhul, kui näiteks tee või muru on kahju saanud. 

    Soovitused ehitajatele ja arendajatele, mida silmas pidada, kui ehitustandri kõrval on muid hooneid: 

    Teavita elanikke, mil tehakse tegevusi, mis tekitavad rohkem tolmu kui tavalisest.

    Küsi luba naaberkinnistul ehitustarvete ladustamiseks, kui selleks peaks tekkima vajadus.

    Teavita naabreid suurte segumasinate ja teiste suuremate masinate saabumisest.

    Jälgi seadusest tulenevaid tööaegu ja arvesta ka naabruskonnaga. Laupäeva hommikul kell kaheksa pole kõige parem aeg eramajade piirkonnas müra tekitada.

    Küsi luba autode parkimiseks kõrvalkinnistule, kui elanikud on päeval tööl. Jäta kontaktnumber autoaknale juhuks, kui omanik peaks varem saabuma.

    Informeeri vähemalt päev ette, kui tekivad lühiajalised teetakistused.

    Allikas: LAAM Kinnisvara OÜ juhtiv kliendihaldur Eike Lepp 

    Väikesed kahjud
    Valdavalt on ehituse käigus naaberkruntidele tekitatud kahjud pigem väiksemat sorti, märkis Kivirüüt. Näiteks vaiade rammimine tekitab vibratsiooni, mistõttu võivad tekkida hoonesse praod, aga selliseid asju juhtub väga harva. "Puurimismeetodil rajatava tehnovõrgu ehitamise käigus on puuritud näiteks hoone läheduses asuvasse veetrassi, nii et vesi on uputanud lähedal asuvate hoonete keldrid. Samuti on vigastatud elektrikaablit ja saanud kannatada elektroonikaseadmed,“ loetles Kivirüüt.
    Kivirüüt lisas, et tema praktikas on näiteks olnud ka juhtumeid, kus katuse vahetusel jääb ööseks või nädalavahetuseks osa katust ajutise katte alla. "Tugev tuul võib rebida ajutise katuse lahti ning tuulega koos saabunud vihm sajab takistamatult hoonesse, rikkudes korterite siseviimistluse ja koduse vara,“ sõnas ta.
    Helista eksperdile ja tee pilti
    Kivirüüt nentis, et kui kahju juba sündinud, tuleks toimunu fikseerida ja kohale kutsuda ehitustöid tegeva ettevõtte esindaja, kellega koos leida võimalused kahju edasise suurenemise peatamiseks ning esitada ehitajale nõue põhjustatud kahju hüvitamiseks.
    Kivirüüt rõhutas, et raske on tõestada ehitaja süüd, kui tegu on väidetavalt ehitustöödega kaasnenud vibratsiooni põhjustatud hoone pragudega. "Seda eriti juhul, kui hoone seisukord ei ole koos ehitajaga enne ehituse alustamist fikseeritud ja dokumenteeritud."
    Seega tuleks enne ehitustööde algust vaadata ehitusplatsi läheduses asuvad hooned koos omanikuga üle ning pildistada hoones juba olevad praod, pildistades vajadusel ka kogu hoonet, soovitas ta.
    Saar märkis, et üldjuhul pole ehitaja varmas tekkinud kahju omaks tunnistama ning nõuab tõendeid, et just tema on tekkinud probleemis süüdi. Seetõttu soovitas ta kahju põhjuste väljaselgitamiseks tellida ekspertiisi. "Ekspertiis on samuti seotud kuludega, mille võib kokkuleppel ehitajaga kas pooleks jagada või jätta ehitaja kanda, kui selgub tema vastutus kahju tekkimises,“ märkis Saar. 

    Mida teha, kui kahju on juba tekkinud?

    Kui kõrvalkrundil käivad ehitustööd on hoonele kahju teinud:

    Kannatanu saab pöörduda kahjunõudega ehitaja poole - ehitusplatsil peab olema väljas ehituse tellija ning ehitustööde tegija andmed.

    Kahjunõue peab olema kirjalik, sisaldama kahju toimumise aega, kahju kirjeldust ehk mis ja kuidas on kahjustunud ning eeldatavat kahju likvideerimise kulu.

    Kõige lihtsam on kahjunõue saata e-kirjaga. Kirja peaks kindlasti lisama nõudele vastamise tähtaja. Mõistlik aeg asjaoludega tutvumiseks ja vastuse koostamiseks on nädal.

    Kui tegemist on hoone või sõiduki kahjuga, saab omanik kindlustuskaitse olemasolul (varakindlustus või sõidukikindlustus) abi oma kindlustusseltsilt, kus kahjukäsitlus abistab kannatanut kahju põhjuste väljaselgitamisel, sh ekspertiisi organiseerimisel.

    Allikas: PZU kindlustuse kahjukäsitluse osakonna juht Urmas Saar

    Vähene teadlikkus
    Kindlustusfirmade hinnangul on inimeste teadlikkus selles, kuidas käituda olukorras, kui ehitustööd on hoonele kahju teinud, üsna väike.
    Kivirüüt märkis, et üldjoontes on teadlikumad suuremate linnade elanikud, sest seal on ehitamine sagedasem ja sellega puututakse rohkem kokku. Samas märkis ta, et hoolimata aktiivsest ehitustööst pole inimestel teadmisi, kuidas kaitsta ennast naabruses toimuva ehitustöö põhjustatud kahjude eest. "Oluliselt väiksem on teadlikkus väiksemate asulate elanike seas,“ nentis ta.
    Saare sõnul pole inimesed eriti teadlikud võimalusest ehitajalt tekitatud kahju sisse nõuda. "Pärast esimest pöördumist ning järsul toonil saadud eitavat vastust loobuvad nad sageli edasisest nõudest,“ nentis Saar.
    Ta rõhutas, et selline käitumine ei ole põhjendatud – pärast kaeve- või rammimistööde lõppu või nende jooksul tekkinud nähtava väikese prao taga seinas või krohvipinnal võib peituda oluline vundamendi kahjustus, mis aja jooksul süveneb ning võib muutuda ohtlikuks hoonele ja selle elanikele. "Sellise vigastuse remont võib minna väga kalliks ning käia hoone omanikule üle jõu. Õigel ajal nõude esitamata ja kahju põhjustaja tõendamata jätmine jätab kannatanu ilma võimalusest taastamiskulu põhjustajalt sisse nõuda,“ lausus ta. 
    Arendajal kasulik kindlustada
    Kindlustusfirmade esindajad ütlevad, et arendaja või ehitaja seisukohast on mõistlik sõlmida kindlustusleping.
    Saar lisas, et arendaja või ehitaja seisukohast vaadates pole põhjust nõudeid karta. "Kõige lihtsam on ehitajal oma tegevus kindlustada vastutuskindlustusega, mida saab teha ehituse koguriskikindlustuse koosseisus," märkis ta. Sellisel juhul käsitleb võimaliku kahju tekkimisel juhtumit kindlustusandja, suheldes kannatanu ja teiste seotud isikutega.
    Kivirüüt tõi välja, et arendaja seisukohast on mõistlik uurida ehitusplatsi läheduses asuvaid ehitisi ja rajatisi ja fikseerida nende seisukord. Lisaks uurida ehitise omanikult hoone ja hoones toimuva tegevuse eripärade kohta. Tasub teha korralik geoloogiline uuring, täpsustades tehnorajatiste asukohad ja võttes kooskõlastuse rajatiste omanikelt. 
  • Hetkel kuum
Karl Märka: piirame põhiseadusega riigikapitalismi „Kuidas mitte investeerida: 1001 näidet avalikust sektorist“
Piirame põhiseadusega ära, kui suure osa SKTst võib avalik sektor moodustada, kirjutab Karl Märka arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Piirame põhiseadusega ära, kui suure osa SKTst võib avalik sektor moodustada, kirjutab Karl Märka arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Ülevõtupakkumine pani suure tankerifirma aktsia taanduma
Ühe maailma suurima tankerifirma Euronavi aktsia kukkus Brüsseli börsil pärast suuromaniku ülevõtupakkumise lõppu 9,1%.
Ühe maailma suurima tankerifirma Euronavi aktsia kukkus Brüsseli börsil pärast suuromaniku ülevõtupakkumise lõppu 9,1%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: nonii, tibulilled, kas tulete taas? Äripidaja intervjuu oma töötajatega
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Kogemuslugu: kui minu ettevõtte väärtused enam minuga ei ühti
Kuidas edasi, kui ettevõtjana avastad, et õhinaga loodud firma sinuga enam samu tõekspidamisi ei jaga?
Kuidas edasi, kui ettevõtjana avastad, et õhinaga loodud firma sinuga enam samu tõekspidamisi ei jaga?
Parima juhi konkursile esitati rekordiliselt üle 100 tippjuhi Vaata täisnimekirja
Konkursile "Parim juht 2024" esitati 110 tippjuhti, kelle seast selgub võitja mais Pärnu juhtimiskonverentsil.
Konkursile "Parim juht 2024" esitati 110 tippjuhti, kelle seast selgub võitja mais Pärnu juhtimiskonverentsil.
Uutele sõidukitele hakatakse väljastama keskkonnapasse
Sel kolmapäeval kiitis Euroopa parlament heaks uued ELi eeskirjad, mille eesmärk on vähendada sõiduautode, kaubikute, busside, veoautode ja haagiste heitkoguseid. Ühe uue meetmena nähakse ette uutele sõidukitele keskkonnapasside väljastamist, kirjutavad Logistikauudised.
Sel kolmapäeval kiitis Euroopa parlament heaks uued ELi eeskirjad, mille eesmärk on vähendada sõiduautode, kaubikute, busside, veoautode ja haagiste heitkoguseid. Ühe uue meetmena nähakse ette uutele sõidukitele keskkonnapasside väljastamist, kirjutavad Logistikauudised.
Hullumeelne seiklus: autoga läbi Euroopa ja Aafrika
Ühel päeval tekkis sõpradel hullumeelne idee osaleda rallil, mis viib nad läbi Euroopa ja Aafrika, kirjutavad Lääne-Virumaa Uudised.
Ühel päeval tekkis sõpradel hullumeelne idee osaleda rallil, mis viib nad läbi Euroopa ja Aafrika, kirjutavad Lääne-Virumaa Uudised.
Järgmine Soome ehitusfirma andis pankrotiavalduse sisse
Soome ehitusfirma Puukoti viis reedel kohtusse pankrotiavalduse, ettevõtte käive ulatus alles hiljuti 45 miljoni euroni, kirjutas Kauppalehti.
Soome ehitusfirma Puukoti viis reedel kohtusse pankrotiavalduse, ettevõtte käive ulatus alles hiljuti 45 miljoni euroni, kirjutas Kauppalehti.
Nädala lood. Eestlased hulluvad Hispaania kinnisvaraäri järele, kutsehaigus tõi firmale ootamatu nõude, suur tehas läks Lätti
Äripäeva selle nädala populaarsemad lood ja teemad puudutasid Hispaanias kinnisvaraäri ajamist.
Äripäeva selle nädala populaarsemad lood ja teemad puudutasid Hispaanias kinnisvaraäri ajamist.