Rootsi (kauba)märk on kuningas

02. september 2016, 13:45
Rootsi kuningapaar tänavu rahvuspüha pidustustel.
http://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20160902/NEWS/160909942/AR/0/Rootsi.jpg

Kuningas ja kuningakojaga seonduv on esimene asi, mis Eesti inimestele Rootsiga seoses pähe tuleb, näitas Turu-uuringute aktsiaseltsi küsitlus, mis uuris Rootsi kuvandit.

Rootsi kaubamärgid ja pangad on üsna samal pulgal Pipi Pikksukaga – neid nimetas esimese assotsiatsioonina 3–4% vastanuist.

Ärisidemete kaudu on Rootsiga kokkupuuteid viiendikul vastanuist, peamine huvi ja kokkupuute koht on turism. Kui aga Eesti inimeselt küsida, mis talle Rootsis kõige enam meeldib, siis võtab esikoha sotsiaalkindlustussüsteem, rääkis Juhan Kivirähk Rootsi suursaatkonnas uuringu tulemusi tutvustades. Taunivalt suhtus sellesse vaid 3% küsitletud tuhandest inimesest.

„Tahaksin näha, et meid seostataks rohkem ka innovatsiooni, loovuse ja start-up-firmadega,“ kommenteeris Rootsi suursaadik Eestis Anders Ljunggren. On ju Stockholm Ränioru järel teine koht maailmas, kus elanike arvu kohta on loodud enim tehnoloogiafirmasid, mille väärtus ületab miljard dollarit. „Samas pole mul ka selle vastu midagi, et meid kuningakoja järgi tuntakse.“

Võrreldes 2009. aasta uuringuga on samaks jäänud inimeste osakaal, kes Rootsit on külastanud ning muutunud pole ka see viiendik, kes ütleb enesel ärisidemeid olevat.

Kommenteerides vastastikust ärihuvi, ütles Rootsi Eksportnõukogu Eesti esinduse juht Janar Sutt, et huvi pigem kasvab. Rootsi poolelt on viimasel ajal rohkem päringuid näiteks ehitusest ja metallialalt – otsitakse erinevate projektide teostamiseks koostööd. Tihti pole selleks vaja ka eraldi ettevõtet – vahet pole, kas Rootsi firma teeb koostööd teise ettevõttega Uppsalas või Tallinnas. „Lainepikkus“ on Eesti ja Rootsi ettevõtjatel üsna sarnane.

Eestist teab ta Rootsi turu vastu huvi tundvaid ettevõtteid nimetada hambaravi ja puidusektorist.

Nutikas odava asemel

Sutt möönab, et Eesti pole enam odav partner, kuid nii Rootsil kui ka Eestil on vastastikku pakkuda nutikaid lahendusi, mis aitaks mõlemal pool efektiivsust tõsta.

Eesti ja Rootsi majandussuhete edendamiseks on taas käimas ka konkurss Rootsi äriauhinnale, mida antakse välja juba 2009. aastast. Sel aastal tahetakse tunnustada silmapaistvat tehnoloogilist uuendust, jätkusuutlikku ja vastutustundlikku ettevõtlust ning parimat noort ettevõtjat. Suti sõnul on need väärtused, mis on olulised Rootsi ühiskonnas ning mille tähtsus ka Eestis järjest kasvab. Poole septembrini saavad ettevõtted ennast veel kandidaadiks esitada.

Kui Turu-uuringute AS küsis eestimaalastelt tuntumaid Rootsi kaubamärke, siis võtsid esikoha automargid Volvo ja Saab ning sisustuskaubamaja Ikea. Rootsi suurpankadest on tuntuim Swedbank. Kui erinevates küsimustes killustunud hinnangud kokku võtta, siis joonistub välja üsna hea arvamus Rootsi majandusest.

Rootslast ennast iseloomustab eestimaalase arvates kõige paremini sõna töökas ja kõige vähem sobib nende kuvandiga kokku sõna laisk.

Pagulaspoliitika ei meeldi

Uuringust tuli välja ka see, mis on Rootsi kuvandit eestimaalaste silmis enim alla kiskunud. Suhtumise halvenemist Rootsi vastu tunnistas 8% vastanuist ning peamine põhjus oli pagulaspoliitika. Läinud aastal võttis Rootsi Euroopa Liidu riikidest elaniku kohta arvestades pagulasi vastu kõige enam.

Rootsi on Soome järel teisel kohal riigina, kus eestimaalased töötada tahaksid (24%). Soovitud elukohariigina (17%) said Rootsist kõrgemad punktid Hispaania, Soome  ja Saksamaa.  

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
02. September 2016, 13:13
Otsi:

Ava täpsem otsing