Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Soomes on kallis surra

    Soomes on järjest enam omakseid, kes ei jaksa matuse eest maksta. (Pilt illustratiivne).Foto: Reuters, Scanpix

    Tänapäeva Soomes on väga kallis surra, kirjutab Yle. Kogu matusega seotud kulu koosneb paljudest teenustest: kogudusemaksud, kalmistukoht, kabeli rent ja vaimuliku teenus, kirst, toitlustus, lilled, surmakuulutus, matusekutsed, hauakivi ja pärimisteenused.

    Nii on üsna tavaline, et traditsioonilise matuse hind ulatub Soomes üle 7000 euro, kirjutab Yle.
    Näiteks pakub üks matusebüroo Lääne-Soomes asuvas Maalahti vallas teenustepaketti, milles on kirst, transport ja lilled, samuti hoolitseb büroo muu matusega seonduvaga – saadab kutsed ja avaldab kuulutused, tellib restorani. Selline pakett maksab 3000 eurot, kuid büroo juhi sõnul ei piirdu omaksed tavaliselt sellega ning tellivad teenuseid juurde.
    Kõige kallim on kalmistukoht neile, kes pole kiriku liikmed. Näiteks Maalahtis maksab kohaliku evangeelse luteri kiriku liikmele hauaplats 100 eurot, mitteliikmele 240 eurot. Matuseteenus maksab kõigile ühepalju ehk 350 eurot. Hauaplatsi ja matuse hind sõltub aga kohalikust omavalitsusest – suuremates linnades on need hinnad märksa kõrgemad võrreldes väikeste valdadega.
    Pärimisega seotud teenused maksavad alates 500 eurost ning see hind võib tõusta mitmele tuhandele eurole. Kõige väiksemas mõõdus hauakivi maksab veidi üle 1000 euro, levinuim, 80 sentimeetri kõrgune hauakivi aga maksab 2000-3000 eurot.
    See kõik teeb laias laastus kokku umbes 7000 eurot – ning tegemist on vaid kõige esmasemate teenustega, märgib Yle.
    Kui matused on nii kulukad, siis tekib küsimus, kes üldse saab oma lähedase mälestuseks sellist tseremooniat korraldada, küsib Yle. „Vanemad inimesed peavad sageli auasjaks koguda ise oma matuse raha,“ rääkis Ylele Maalahtis tegutseva matusebüroo juht Jan-Ole Österroos.
    Kõige sagedamini makstaksegi matuste eest lahkunu kogutud rahaga. Viimase kümne aastaga on aga järjest enam selliseid kadunukesi, kellel pole piisavalt hinge taga – sellisel juhul küsivad omaksed abi sotsiaalametist. Ka siin sõltub summa suurus omavalitsusest, ning loomulikult makstakse kinni vaid esmased kulud, märgib Yle.
    Vaasa linnas makstakse näiteks vähekindlustatud inimestele matusetoetuseks 1180 eurot. „Seda on piisavalt, et maksta transpordi ja matmisteenuse eest,“ ütles linna sotsiaalameti töötaja Minna Nurmi.
    Toetusena ei lähe arvesse ka lehes surmakuulutuse avaldamine. Näiteks maksab sellise kuulutuse avaldamine Helsingin Sanomates 400 kuni 1000 eurot, sõltuvalt teadaande mõõtudest.
    Seda, kui palju on Soomes vähekindlustatud inimesi, kellel pole võimalik lähedasele matust korraldada, ei ole, kuid omavalitsuste liidu andmeil palus 2014. aastal matusetoetust 4600 inimest. Soomes sureb aastast keskmiselt 50 000 inimest ehk 1% elanikkonnast.
  • Hetkel kuum
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Kevadine hinnasula aktsiaturul paiskas ostukohad lagedale
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Pauligi kontserni tippu jõudnud Mariell Toiger: tuleb lihtsalt pihta hakata
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
Äripäeva arvamusliider: kui tahame Euroopa toetust Ukrainale, peame andma midagi vastu
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Kaitsevägi värbas varasemast oluliselt rohkem tegevväelasi
2023. aastal asus tegevteenistusse läbi aegade suurim arv inimesi, teatas kaitseressursside amet.
2023. aastal asus tegevteenistusse läbi aegade suurim arv inimesi, teatas kaitseressursside amet.
Ain Kivisaar: Tallinna planeerimisamet vajab suurpuhastust
Tallinna kinnisvara arendamiseks on vaja teha Tallinna linnaplaneerimisametis suurpuhastus, ütles kinnisvaraettevõtte Metro Capital juht Ain Kivisaar.
Tallinna kinnisvara arendamiseks on vaja teha Tallinna linnaplaneerimisametis suurpuhastus, ütles kinnisvaraettevõtte Metro Capital juht Ain Kivisaar.