Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tallinna-Helsingi tunnel ja konkureerivad ideed

    Tänavu Dubais esitletud Hyperloopi mudel.Foto: Reuters/Scanpix

    Unistus Talsinki kaksiklinnast on pannud visionäärid ideid välja käima. Lisaks klassikalisele lahe alla rajatavale rongitunnelile räägitakse üha enam ka üha vähem ulmelisest Hyperloopist.

    Tallinna ja Helsingi vahele kavandatavale tunnelile annaks kindlasti suurima väärtuse tulevikutehnoloogia - niisama tavalist rongiühendust pole mõtet luua, leiavad asjatundjad.
    Tallinna Sadam ASi juhatuse esimees Valdo Kalm leiab, et Tallinna-Helsingi tunnelis peaks kasutusel olema uudne tehnoloogia. „Hyperloop võiks olla üks võimalik tehnoloogia, mis annaks kiiruseefekti - lihtsalt klassikaline rongitunnel ei tundu väga kaasaegne mõte,“ rääkis ta. Tema meelest võiks just Hyperloop olla sellistele innovaatiliste riikide nagu Soome ja Eesti eesmärk.
    Kalmu sõnul saaks Hyperloop paljuski võimalikuks siis, kui seda tehnoloogiat testida koos soomlastega. „Kulub kindlasti aega, võib-olla isegi terve kümnend, et tagada selle kasutuskõlblikkus ja turvalisus,“ nentis Kalm.
    Hyperloop Talsinki projektijuht Stanislav Popkov toob selle tehnoloogia eelistena samuti välja kiiruse, aga lisab ka, et oluline on süsteemi sõltumatus keskkonnatemperatuuri kõikumistest.
    Arutelud terminali asukoha teemal
    Popkovi sõnul pole projekti kohta praegu küllaldaselt ametlikku infot, palju on teoreetilisel tasemel. Pole selge seegi, kuhu peaks tulema tunneli siinpoolne ots. „Oleme suhelnud nii lennujaama kui ka sadamaga ja mõlema ettevõtte juhid on positiivselt meelestatud,“ nentis Popkov.
    Projekti üle käivad arutelud majandusministeeriumis, kus loodud töörühm on juba mõne korra kohtunud. Ühe võimaliku asukohana on olnud jutuks Tallinna Vanasadam, teise variandina lennujaam.
    Ka Kalm mainis võimaliku asukohana Vanasadama piirkonda - selle eelis on asukoht kesklinnas. „Juhul, kui Hyperloop tuleb, võiks selle terminal koos operaatoriga tegutseda suure tõenäosusega Vanasadamas,“ leidis Kalm.
    Segadus rahastajaga
    Rahaliselt pole plaan samuti selge. „Eurooplased loodavad, et raha tuleb Ameerikast, aga seal jällegi nähakse, et panustama peaksid siinsed valitsused,“ ütles Popkov. Tema sõnul on olnud arutuse all seegi, et projektile paneb õla alla Euroopa Liit, aga siiski on tõenäolisem riikide ja erainvestorite koostöö.
    Kalm ei pea tõenäoliseks, et Tallinna Sadam sellesse projekti investeeriks. „Meie eesmärk ei ole investeerida ega ka opereerida, vaid pakkuda terminaliala ja infrastruktuuri,“ selgitas ta. Ta leiab, et uut tehnoloogiat kasutades on projektil kindlasti jumet, aga äriplaan peab välja vedama, eriti arvestades seda, et rahalist võimekust on meil kahe riigi peale natuke vähe.
    Popkov aga ei välista Helsingi-Tallinna tunneliprojekti valguses koostööd ka rongitunneli ideed vedava Peter Vesterbackaga. „Kahest konkureerivast projektist rääkida ei saa, lõpuks tuleks jõuda selleni, et meil on üks lahendus,“ sõnas Popkov.
    Vesterbacka plaan on ehitada suur tunnel, kus saab kasutada erinevaid lahendusi. „Kui otsustatakse näiteks, et mõlemad, nii kaubaveotunnel kui ka Hyperloop, on vajalikud, siis on Vesterbacka idee selleks väga sobiv,“ täpsustas ta.
    Sõltumatu tunneliplaan
    Menuka "Angry Birdsi" looja Peter Vesterbacka rääkis läinud neljapäeval Pärnu juhtimiskonverentsil teistsugustest plaanidest. Täpsemalt on tema eesmärk panna Helsingi ja Tallinna vahelises tunnelis rong käima 24. detsembriks 2024 ja eesmärk on jõuda 20 minutiga Ülemistelt Helsingi lennujaama.
    “See muudab kõike - siis me oleme üks linn. Usume tähtaegadesse, soomlased võtavad tähtaegu tõsiselt,” sõnas ta ja lisas, et töö käib olemasolevate tehnoloogiatega ja tehnoloogilist riski ei võeta. Sellega vihjas ta just Elon Muski testitavale Hyperloopile.
    Lisaks rajatakse kahe pealinna vahele Soome lahte energiasõltumatu tehissaar, kus oleks üks rongipeatus. Vesterbacka sõnul on selline projekt kogu maailmas ainulaadne ning ta ei välistanud ühenduse pikendamist ka Põhjamereni ja lõunas Valgevene pealinna Minskini.
  • Hetkel kuum
Ekspert: ka metsatööstus ootab keskpankurite sõnumeid
Kui baasintressid langevad, on lootust, et puidusektoris terendavad jällegi suuremad mahud ja paremad käibed, kirjutab KPMG metsasektori vandeaudiitor Siim Külasepp Äripäeva Infopanga metsatööstuse kvartaliraportile antud kommentaaris.
Kui baasintressid langevad, on lootust, et puidusektoris terendavad jällegi suuremad mahud ja paremad käibed, kirjutab KPMG metsasektori vandeaudiitor Siim Külasepp Äripäeva Infopanga metsatööstuse kvartaliraportile antud kommentaaris.
Tehnoloogiaaktsiatel toss väljas. Uued sektorid buumivad Unusta tehnoaktsiad ja loe, kust tuleb kasv praegu
Investoril on võimalik oma investeerimisportfelli ülesehitamisel lähtuda erinevatest strateegiatest. Kui pole aega turul toimuvat jälgida, sobib hästi populaarne „osta ja unusta“-strateegia. Kes aga tunneb rohkem huvi turul toimuva vastu, saab turu muutustest kasu lõigata sektorite rotatsiooni jälgides.
Investoril on võimalik oma investeerimisportfelli ülesehitamisel lähtuda erinevatest strateegiatest. Kui pole aega turul toimuvat jälgida, sobib hästi populaarne „osta ja unusta“-strateegia. Kes aga tunneb rohkem huvi turul toimuva vastu, saab turu muutustest kasu lõigata sektorite rotatsiooni jälgides.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Raadiohitid: Roosaare koduturu aktsiatest ja lahkuv juht kinnisvarast
Nädala hittides domineeris investeerimine: investor Jaak Roosaare tegi tiiru ümber koduturu aktsiate, Marko Oolo analüüsis tehnoloogiaaktsiaid. Investor Toomas võttis kokku tulemuste hooaja ja Infortari juhatuse esimees Ain Hanschmidt lükkas ümber Toomase kriitika.
Nädala hittides domineeris investeerimine: investor Jaak Roosaare tegi tiiru ümber koduturu aktsiate, Marko Oolo analüüsis tehnoloogiaaktsiaid. Investor Toomas võttis kokku tulemuste hooaja ja Infortari juhatuse esimees Ain Hanschmidt lükkas ümber Toomase kriitika.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Raadiohommikus kaassaatejuht Annika Arras: peaministri büroo juht, äri ääremaal ja Eesti roll Euroopas
Esmaspäevase raadiohommiku külalissaatejuht on parima juhi konkursi finalist Annika Arras Miltton New Nordicust.
Esmaspäevase raadiohommiku külalissaatejuht on parima juhi konkursi finalist Annika Arras Miltton New Nordicust.
„Et ei peaks kuus kilomeetrit leiva järele sõitma.“ Perekond loob müüjateta kauplusketti
Kui väikeses külas müüjaga tavapoe pidamine ära ei tasu, tuleb otsida muid lahendusi – ja nii avas perekond Tirman juba teise poe, kus teenindus käib täisautomaatselt.
Kui väikeses külas müüjaga tavapoe pidamine ära ei tasu, tuleb otsida muid lahendusi – ja nii avas perekond Tirman juba teise poe, kus teenindus käib täisautomaatselt.