Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Aktsiisiralli valus jalajälg

    Margus Kastein

    Aktsiisitõus võib pikemas perspektiivis kahjulik olla nii maksulaekumisele kui ka majandusele, kirjutab Saku Õlletehase juht Margus Kastein.

    Kiirustades vastuvõetud ja ilma kogu majanduskeskkonna ülese mõjuanalüüsita ette võetud hüppeline aktsiisimäära tõus võib küll vähesel määral leevendada kütuseaktsiisi tõstmise vajadust, kuid teisalt võib riik aktsiiside tulevase alalaekumise tõttu oodatud tulu asemel hoopis suurt majanduslikku kahju kannatada.
    Tõsi, Soome värske koalitsioon on lubanud vaadata üle aktsiisimäärad, kui Eesti maksutõus selleks võimaluse annab. Ent täna meil kinnitatud aktsiisitõusu valguses on see vaid ilma konkreetsema sisuta tulevikuvaade. Arvestades, et Soome tollile on eraldatud märgatavalt lisavahendeid üle piiri toodavate koguste kontrolliks, on ka Soome tulevase võimaliku maksutõusu valguses pigem oodata põhjasuunalise piirikaubanduse mahu vähenemist.
    Ka meie turismisektoril laiemalt tasub enam kui murelik olla. Äsja võitlesid hotellipidajad häälekalt hotellitoa maksumuse mõneeurose tõusu vastu ja saavutasid ka teatava leevenduse kavandatud maksutõusule. Kuid mida toob neile kaasa olukord, kui seda oodatavat klienti üldse ei tule – olgu toa hind 65 või 69 eurot? Alkoholi täiendava maksustamisega võib Eestit külastavate turistide arv märgatavalt väheneda.
    Läti ootab oma võimalust
    Ei maksa alahinnata võimalust, et tekib negatiivne piirkaubandus Eesti ja Läti vahel. Paljud Lõuna-Eesti inimesed hakkaksid Läti õlut ostma ning kogu maksutulu laekuks naabritele. Eestis on õlle hind keskmiselt 85-90 senti pudeli kohta, Lätis maksab sama pudel õlut 60 senti.
    Planeeritud aktsiisitõusu valguses on oodata hinnaerinevuse suurenemist Lätiga kolme aasta lõikes, sest sealsed kavandatavad aktsiisitõusud on väiksemad. Teadaolevalt kaalub Läti valitsus alkoholiaktsiisi samuti tõsta, kuid seda Eestist 2,5 korda madalamalt baasilt, mistõttu aktsiiside erinevus kahe riigi vahel koguni suureneb.
    Ühe väärarusaama piirikaubandusest tahaksin siin ümber lükata. Kui räägime Läti-Eesti vahelisest piirikaubandusest, siis me ei kõnele siin Tallinna või mõne muu Eesti suurema linna kesklinna kontoritöötajast, kes hakkaks oma autoga Iklasse või Valka kasti õlle järele sõitma. Piirikaubandus tähendab tekkivat võrgustikku, kus ettevõtlikud inimesed käivad laeni täis laetud mikrobussidega Läti piirilinnades Aluksnes ja Ruhjas ning müüvad selle pärast kohalikus piirkonnas maha. Võib-olla mitte kohe päris homme, aga aasta-paariga see võrgustik tekib, sealjuures täiesti legaalselt.
    Konkreetselt sellele ettevõtlikule mehele või naisele tähendab asjade selline käik muidugi positiivset perspektiivi, aga mõju kohalikule kaubandusvõrgule ja riigi maksutuludele tervikuna saab olla vaid negatiivne.
    Aktsiiside tõstmisel on mõistlik jälgida naabrite maksumäärasid ja turuolukorda. Näide halvast planeerimisest on lähedalt võtta – Taani langetas 2013. aasta juulis õlle aktsiisi 15%, eesmärgiga kaitsta kodumaise majanduse huve. Kõrgete aktsiiside tõttu oli Taani õlleturg eelnevad 10 aastat languses, sest vähemalt pooled taanlased käisid sisseoste tegemas Saksamaal. Õlle aktsiisi vähendamisega – NB! Eesti tänasele tasemele – sai Taani juurde maksutulu aktsiisi laekumisest, käibemaksust ning tekitas juurde töökohti. Pärast aktsiisi vähendamist on Taani kohalik õlleturg paari aastaga kasvanud 3% ning tarbimine jäänud samale tasemele.
    Alkoholiaktsiisi tõstmist on retoorika tasemel õigustatud rahvatervise parandamise eesmärgiga. Ent õlle kodumaise tarbimise tendents näitab juba täna, et õlle tarbimine on praeguseks aastaid languses olnud. Alates 2007. aastast on Eestis sisemaine õlletarbimine langenud 83 liitrilt 71 liitrile elaniku kohta. Selles arvestuses on meie kodumaine tarbimine Euroopa Liidu riikide keskmisest väiksem.
    Ettevõtjad soovivad dialoogi
    Õlletarbimise langus siseturul on suurendanud tootjate ebakindlust ning selles on väga suur mõju viimase aja alkoholipoliitikal. Mõned aastad tagasi jõudsid tootjad ja riik kokkuleppele, et aktsiis tõuseb 5% aastas. Seejärel kinnitati kaks korda kõrgem tõus aastateks 2015-2017 tasemetel 15-10-10 protsenti. Ning nüüd mindi taas ennaktõusu teed, lisades tuleval aastal planeeritud tõusule 5%.
    Eesti Kaubandus-Tööstuskoda on pöördumises rahandusministrile välja toonud, et eelnõu koostamisel ei järgitud värskelt sõlmitud koalitsioonilepingus toodud põhimõtet – ettevõtlusvaldkonda puudutavate seaduseelnõude menetlemisel tehakse mõjuanalüüs hindamaks muudatuse mõju ettevõtjate halduskoormusele ja ettevõtluskeskkonnale.
    Igale ettevõtjale on oluline stabiilne ettevõtlus- ja maksukeskkond, kus võimalik investeeringuid planeerida. Praeguses ettearvamatus olukorras sellest rääkida ei saa. Aktsiisi tõus vähendab õlle müüki tervikuna hinnanguliselt 10-15% võrra, mis viib tuhatkonna töötajaga sektori palju raskemasse olukorda, vähendab investeeringuid ning mõjutab negatiivselt tööhõivet ja seeläbi riigile laekuvaid maksutulusid.
    Maksumuudatused peaksid soodustama Eesti majanduskasvu ja tõstma konkurentsivõimet. Ebaproportsionaalne maksustamine hävitab piirikaubandust Eesti ja Soome vahel, soodustab sisseostude tegemist Lätis, vähendab turistide arvu, avaldab negatiivset mõju riigieelarvele ning kahjustab kodumaist tootmist.
    Praegune seis on selline, et aktsiiside tõus näib olevat paratamatus. Peale kaklust pole mõtet rusikatega vehkida. Siiski kutsun valitsust üles avatud ja mõistvale dialoogile, mis vaatab kaugemale tulevikku kui kolm järgmist aastat. Samuti julgustan praeguseid valikuid ümber hindama, kui tööstuse- ja turismisektori majandusnäitajad peaksid drastiliselt halvenema.
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
ExxonMobile ja Chevroni tulud põrutavad allamäge
Naftahiiglased Chevron (CVX) ja ExxonMobil (XOM) teatasid esimese kvartali kasumite langusest, mida mõjutasid madalamad maagaasi hinnad ja väiksemad rafineerimise marginaalid.
Naftahiiglased Chevron (CVX) ja ExxonMobil (XOM) teatasid esimese kvartali kasumite langusest, mida mõjutasid madalamad maagaasi hinnad ja väiksemad rafineerimise marginaalid.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.