Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Raha paneb rattad käima

    Arko KurtmannFoto: LHV

    Müüme riigiettevõtted ja investeerime tehnoloogia arengusse, paneb ette LHV äripanganduse juht Arko Kurtmann.

    Kes meist ei sooviks hästi elada? Kõik soovivad. See aga eeldab, et Eesti riigil läheb hästi. Eesti riigil saab aga hästi minna ainult siis, kui ettevõtlus kasvab, sest ettevõtja loob töökohti ja väärtust, mida saab maksustada. Riigina ei tohiks me karistada ettevõtja olemist, vaid peaksime soodustama seda igal võimalikul viisil. Riigina ei tohiks me keskenduda kulubaasi suurendamisele, vaid tulubaasi kasvatamisele.
    Tulubaasi suurendamiseks peame esiteks tegema kõik selleks, et kohalik kapital saaks kasvada ja et lühiajalise kasu saamise eesmärgil ei maksustataks väärtuse loomise protsessi. Taasiseseisvunud Eesti on noor riik ja meie peamine probleem ei ole kapitali kontsentreeritus, vaid kapitali vähesus. Anname aega ja kui kõik läheb hästi, siis mõnekümne aasta pärast saame tegeleda ka positiivsete probleemidega nagu raha jagamine. Praegu on meie roll aga kasvada.
    Maailm pöörleb kiiresti
    Kohati on eestlastel hämmastav võime väikselt ja enesekeskselt mõelda. Aga maailm meie ümber ei seisa paigal. Pigem vastupidi, toimumas on suured ja järjest kiiremad muutused. Kui 2006. aastal olid maailma suurima turuväärtusega ettevõteteks Exxon, General Electric, Total, CityBank, Wallmart, siis kümme aastat hiljem Apple, Alphabet (Google), Microsoft, Amazon ja Facebook. Trend on selgelt tehnoloogiafirmade ja innovatsiooni kasuks. Väga paljud uued ärid lõhuvad vanu ärimudeleid, näiteks Uber või Airbnb.
    Eestis peame endalt küsima, kuidas me saame väärtust luua muutuvale välismaailmale, sest ainult teistele kasulik olles saame teenida tulu. Seega teiseks peame tegema kõik selleks, et Eesti konkurentsivõime maailmas kasvaks ja välisinvestorid sooviks siia investeerida toodete ja teenuste arendamiseks.
    On palju põhjuseid, miks investeeritakse teise riiki, kuid üheks peamiseks on maksukeskkond. Samas ka selle keskkonna stabiilsus. Näiteks Apple, Google ja Microsoft on investeerinud piirkondadesse, kus ettevõtte tulumaks on madal. Iirimaa on suurepäraselt saanud hakkama selliste investeeringute meelitamisel. Sellised investeeringud mitte ainult ei too piirkonda raha, vaid asetavad riigi ka väga paljude teiste ettevõtete jaoks kaardile. Püüame neid kasvu kannustavaid investeeringuid.
    Meil on vaja tulevikku vaatavaid ettevõtjaid, kuid sama palju on meil vaja ka tulevikku vaatavaid riigijuhte. Me peame lõpetama üksikute mugavate ja populaarsete probleemide lahendamise ja keskenduma keskkonna loomisele, mis on osapooltele motiveeriv ja annab vajaliku tegevusvabaduse. Tänasel päeval ei jõua ühegi riigi seadusandlus areneda nii kiirelt kui tehnoloogia ja majandus.
    Aga mida riik saab teha?
    Riik saab luua keskkonna, mis julgustaks olema ettevõtja ja riik saab luua keskkonna, mis tõukab tagant innovatsiooni. Innovatsioon ja tehnoloogia areng on pikaajalise majanduskasvu alus.
    Kuigi inimesed kardavad, et tehnoloogia areng ja robotid võtavad neil tulevikus töö ära, ei peitu tegelik probleem selles, et meil oleks liiga palju tehnoloogiat, vaid hoopis selles et meil on seda liiga vähe. Tehnoloogiasektor mitte ainult ei ole produktiivsem, vaid ka kiirema produktiivsuse kasvuga.
    Hiljutises artiklis jagas The Wall Street Journal (WSJ) majanduse näitlikult kaheks – digitaalseks majanduseks (nt tarkvara, side, meedia, robootika) ja füüsiliseks majanduseks (nt tootmine, transport, jaekaubandus) ning võrdles nende valdkondade tootlikkuse kasvu viimase 15 aasta jooksul USAs. Kui digitaalse majanduse produktiivsus kasvas 2,7% aastas, siis füüsilise majanduse produktiivsus kõigest 0,7%.
    Tehnoloogia areng ei muuda ainult ettevõtteid efektiivsemaks, vaid võimaldab esile kerkida uutel toodetel ja teenustel. Samuti ei röövi tehnoloogia areng töökohti, vaid loob neid juurde. WSJ andmeil on näiteks USAs viimase kümne aasta jooksul tavapärases jaekaubanduses töötavate inimeste arv vähenenud 76 000 võrra, samal ajal kui e-kaubanduses on loodud 397 000 uut töökohta.
    Kui me oleme jõudnud seisukohale, et meie eesmärk on kasvatada tulubaasi, investeerida innovatsiooni ja tehnoloogiasse ning hoida stabiilset maksukeskkonda, siis jääb astuda veel üks praktiline samm. Võimalikult palju riigiettevõtteid tuleks börsile viia. Kuid saadud raha tuleks riigieelarve aukude lappimise asemel kasutada tehnoloogiasse ja innovatsiooni investeeriva fondi loomiseks. Mida suuremas mahus, seda parem.
    Head eeskujud
    Järjest rohkem piirkondi maailmas on juba selles suunas liikumas. Näiteks Singapuris asutati innovatsiooni fond mahuga 700 miljonit USA dollarit. Jaapan ja Saudi Araabia lõid aga koostöös maailma suurima SoftBank tehnoloogiafondi mahuga 100 miljardit USA dollarit. Kõik selleks, et leida alternatiivseid sissetulekuallikaid ja tagada pikaajaline majanduskasv. Muide osa Softbanki fondi investeeritavast rahast tuleb just Saudi Araabia riikliku energiaettevõtte Aramco 5% osaluse börsile viimisest.
    Eestis me ei suuda sellises mahus investeeringuid teha, kuid tegemist on käitumismudeliga, millest saame õppida ja võtta eeskuju. Kindlasti on meil vaja majanduskasvu ja uusi alternatiivseid tuluallikaid vähemalt sama palju kui Singapuril, Jaapanil või Saudi Araabial.
    Hoog, millega maailma majandusrong edasi liigub, läheb järjest kiiremaks. Peame kõvasti pingutama, et mitte maha jääda. Teeme kõik selleks, et kohalik kapital kasvaks ning et ka välismaised investorid leiaksid Eesti maailmakaardilt üles. Meil on rohkelt potentsiaali. Kasutame seda targalt.
  • Hetkel kuum
Karl Märka: piirame põhiseadusega riigikapitalismi „Kuidas mitte investeerida: 1001 näidet avalikust sektorist“
Piirame põhiseadusega ära, kui suure osa SKTst võib avalik sektor moodustada, kirjutab Karl Märka arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Piirame põhiseadusega ära, kui suure osa SKTst võib avalik sektor moodustada, kirjutab Karl Märka arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Ülevõtupakkumine pani suure tankerifirma aktsia taanduma
Ühe maailma suurima tankerifirma Euronavi aktsia kukkus Brüsseli börsil pärast suuromaniku ülevõtupakkumise lõppu 9,1%.
Ühe maailma suurima tankerifirma Euronavi aktsia kukkus Brüsseli börsil pärast suuromaniku ülevõtupakkumise lõppu 9,1%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: nonii, tibulilled, kas tulete taas? Äripidaja intervjuu oma töötajatega
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Kogemuslugu: kui minu ettevõtte väärtused enam minuga ei ühti
Kuidas edasi, kui ettevõtjana avastad, et õhinaga loodud firma sinuga enam samu tõekspidamisi ei jaga?
Kuidas edasi, kui ettevõtjana avastad, et õhinaga loodud firma sinuga enam samu tõekspidamisi ei jaga?
Parima juhi konkursile esitati rekordiliselt üle 100 tippjuhi Vaata täisnimekirja
Konkursile "Parim juht 2024" esitati 110 tippjuhti, kelle seast selgub võitja mais Pärnu juhtimiskonverentsil.
Konkursile "Parim juht 2024" esitati 110 tippjuhti, kelle seast selgub võitja mais Pärnu juhtimiskonverentsil.
Uutele sõidukitele hakatakse väljastama keskkonnapasse
Sel kolmapäeval kiitis Euroopa parlament heaks uued ELi eeskirjad, mille eesmärk on vähendada sõiduautode, kaubikute, busside, veoautode ja haagiste heitkoguseid. Ühe uue meetmena nähakse ette uutele sõidukitele keskkonnapasside väljastamist, kirjutavad Logistikauudised.
Sel kolmapäeval kiitis Euroopa parlament heaks uued ELi eeskirjad, mille eesmärk on vähendada sõiduautode, kaubikute, busside, veoautode ja haagiste heitkoguseid. Ühe uue meetmena nähakse ette uutele sõidukitele keskkonnapasside väljastamist, kirjutavad Logistikauudised.
Hullumeelne seiklus: autoga läbi Euroopa ja Aafrika
Ühel päeval tekkis sõpradel hullumeelne idee osaleda rallil, mis viib nad läbi Euroopa ja Aafrika, kirjutavad Lääne-Virumaa Uudised.
Ühel päeval tekkis sõpradel hullumeelne idee osaleda rallil, mis viib nad läbi Euroopa ja Aafrika, kirjutavad Lääne-Virumaa Uudised.
Järgmine Soome ehitusfirma andis pankrotiavalduse sisse
Soome ehitusfirma Puukoti viis reedel kohtusse pankrotiavalduse, ettevõtte käive ulatus alles hiljuti 45 miljoni euroni, kirjutas Kauppalehti.
Soome ehitusfirma Puukoti viis reedel kohtusse pankrotiavalduse, ettevõtte käive ulatus alles hiljuti 45 miljoni euroni, kirjutas Kauppalehti.
Nädala lood. Eestlased hulluvad Hispaania kinnisvaraäri järele, kutsehaigus tõi firmale ootamatu nõude, suur tehas läks Lätti
Äripäeva selle nädala populaarsemad lood ja teemad puudutasid Hispaanias kinnisvaraäri ajamist.
Äripäeva selle nädala populaarsemad lood ja teemad puudutasid Hispaanias kinnisvaraäri ajamist.