Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ahti Heinla: Uberi õnnetus on jahmatav

    Investor ja ettevõtja Ahti Heinla.Foto: Eiko Kink

    Uberi isesõitva auto õnnetus on tehnilises mõttes üsna jahmatamapanev, isegi veel rohkem kui mõni nädal tagasi Tallinnas juhtunud Smartlynxi lennuõnnetus, kirjutab Technologiesi juht Ahti Heinla Facebookis.

    Olukord oli tehnoloogia jaoks väga "lihtne". Kuigi inimsilmale tundub pardakaamera videost, et jalakäijat polnud pimedas eriti näha, siis enamik isesõitva auto anduritest näevad pimedas sama hästi kui valges. Samuti, auto ei pidurdanud isegi siis, kui jalakäija oli otse auto ees ja ka pardakaamera videos väga hästi näha.
    Niisiis, Uberi tehnoloogia kindlasti on suuteline selles olukorras jalakäijat märkama ja paremini käituma - ning tõenäoliselt on ka tuhandeid kordi seda edukalt teinud. Tõenäoliselt oli auto ees oleva takistuse peale pidurdamine lausa kõige esimene turva-abinõu, mille nad oma autole programmeerisid. Starshipi robotitele küll oli, ning ma olen kümneid kordi meie robotile ette hüpanud, et vaadata, kuidas ta kohe pidurid blokki lööb.
    Miks siis see Uberil antud juhul ei töötanud? On ainult kaks reaalset varianti.
    Mingi riistvaraline komponent oli rikkis ning auto polnud piisavalt hästi tehtud, et seda automaatselt tuvastada ning vastavalt reageerida (aeglustada kiirust, keelduda edasi sõitmast vms). Sisuliselt oleks pidanud kuskil süttima punane tuluke "takistuste vältimise kaamera ei tööta", kuid seda tulukest polnud keegi ehitanudki või siis ei töötanud see piisavalt hästi. See on küllalt tavaline, et arenduses keskendutakse oma fantastiliselt võimekale tehnoloogiale, mis töötab ulmeliselt hästi ja kõik on rõõmsad, aga unustatakse lisamata turva-abinõud tõsiasja jaoks, et tehnoloogia ei saagi töötada, kui juhe on lahti ühendatud, katki, aku on tühi, tarkvara juba viimased tund aega kokku jooksnud vms. Starshipi robotites on kümneid selliseid turva-abinõusid, ja oma sõidukogemuse ajal näeme ikka ja jälle, et suur osa turvalisusest seisneb just sellistes asjades. ISO Functional Safety sertifikaat, mis Starshipi robotitel on, keskendub just sellele - igasugune tehnoloogia on mõnikord rikkis ning turvalisuse saavutamiseks tuleb see rikkisolek kiiresti automaatselt tuvastada. Ühelgi isesõitval autol veel sellist sertifikaati pole - neil on seda raskem saada, sest mõistagi on autod tunduvalt ohtlikumad kui väikesed kõnniteerobotid.Inimfaktor testimise protsessides. Näiteks sõideti mingi eksperimentaalse tarkvara versiooniga, mis ei pidanudki takistusi nii hästi nägema. Keegi jättis kahe silma vahele instruktsioonid "selle autoga sõita ainult suletud territooriumil kuni 20km/h". Või keegi mõtles, et tuleks selline silt sellele autole külge panna, aga siis tuli lõunapaus vahele, ja ununes. Juhtub. Ohtlike tehnoloogiate katsetamise ajalugu on täis selliseid näiteid. Kosmoserakettidele on andureid valepidi peale kruvitud ja siis nähtud, kuidas inimeste 10 aasta töö ilmatuma kärakaga plahvatab jne. Aja jooksul need protsessid arenevad, lisatakse topeltkontrolle, kahe silmapaari nõuded, tarkvaralised "punased tulukesed" jne, ning probleemid lahenevad. Tasub meeles hoida, et Uberi isesõitvad autod on viimase aastaga sõitnud üle 1 miljoni kilomeetri - nende testimisprogrammis töötab tõenäoliselt 500+ inimest, kellest suur osa on palgatud viimase aasta jooksul. Sellise palkamise tempo juures on keeruline tagada, et protsessid on paigas ja neid ka tegelikult järgitakse. (Ilmselgelt ka antud autos olnud "safety driver" ei olnud piisavalt hoolas, kuid see polegi nii üllatav - inimesed ongi üldiselt väga kehvad masinate passiivses jälgimises).
    Kokkuvõttes on selge, et Uberi autodes olev tehnoloogia on võimeline palju paremaks. Antud õnnetus oli väga traagiline lastehaigus, mis kiiresti lahendatakse, kuid Uberi renomee sai sellega kindlasti suure hoobi. Sellele õnnetusele pole võimalik anda selgitust, mis ei näitaks Uberit halvas valguses.
    Allikas: Ahti Heinla FB-postitus.
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
USA turuindeksid lõpetasid nädala korraliku tõusuga
Aktsiaindeksid sulgesid kauplemisnädala roheliselt ja kvartalitulemuste infokeerises on palju mitmekülgseid teadaandeid, mis turu aktiivselt liikuma on pannud.
Aktsiaindeksid sulgesid kauplemisnädala roheliselt ja kvartalitulemuste infokeerises on palju mitmekülgseid teadaandeid, mis turu aktiivselt liikuma on pannud.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.