Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Maanteed vajavad parteiülest kokkulepet

    Kuldar LeisFoto: Erik Prozes

    Ettevõtja Kuldar Leis soovitab suurte maanteede väljaehitamise asjus teha erakondadeülese kokkuleppe, mis elab üle valimised.

    Põhimaanteede neljarealiseks ehitamisest on lõpuks ometi hakanud rääkima lisaks ääremaade elanikele ka poliitikud. Mul on hea meel, et kõikide suuremate erakondade esindajad on meedias pooldanud Tallinnast Tartu, Pärnu ja Narva suundade neljarealiseks ehitamist. Küll aga on need enamasti olnud isiklike seisukohtade väljaütlemised, konkreetsete plaanideta. Võiks arvata, et selle jutuga tahetakse lihtsalt rahvale meeldida. Erakondadel ei paista kindlaid plaane olevat.
    Värskelt kinnitatud riigieelarve strateegias 2019-2022 on neljarealiste teede ehitusest kirjas vaid kaks objekti. Esimene on Tartu suunal, Kose-Mäo lõigul panustab 2019. aastal riik 31,5 miljonit eurot riigituludest ja 2020-2022 vastavalt 60, 50 ja 10 miljonit eurot välisvahenditest. Teine on juba varem otsustatud Aaspere-Haljala lõik, 2019. aastal 4 ja 2020. aastal 11 miljoni euroga riigituludest. See on parem kui mitte midagi, aga kahjuks ainult natuke parem kui mitte midagi, sest selle baasil ei saa valitsuserakonnad öelda, et ehitavad kolm põhimaanteed neljarealiseks.
    Enne riigikogu valimisi võiks erakonnad selles teemas kokku leppida ja tegutseda ühiselt, sõltumata valimistulemustest nii seekord kui ka järgmistel kordadel.
    Kuidas lepet teha
    Avalikult võiks teada olla järgmised kriteeriumid näitena Tallinna-Luhamaa maanteel: mis aastaks valmis; kas täielikult neljarealine või milline osa kolmerealine; mis on lubatud piirkiirus; kuidas toimub rahastamine. Vastused eraldi lõikude kaupa: Kose-Mäo, Mäo-Põltsamaa, Põltsamaa-Tartu ja kas ka Tartust edasi? Samasugune tabel võiks olla Narva ja Ikla suunal.
    Kuna tegemist on poliitiliste otsustega, siis saab seda kokkulepet kahel viisil kokku panna. Esimene variant oleks, et erakondade esindajad istuvadki maha ja panevad koos pädevate ametnikega plaani kokku järgmiseks kümneks või mis iganes vajalikuks aastaks. Las siis rahvas avaldab arvamust, kas oleme liiga ambitsioonikad või vastupidi. Teine variant on, et keegi erakondadest käib oma variandi välja ja teised koos huvitatud publikuga täiendavad. Ilmselt oleks see lihtsam, aga vastuolulisem, sest sabassörkijatel võib tekkida kadedus.
    Üks teema võiks kindlasti olla piirkiiruse määratlemine, sest 90 km/h või suvel kuni 110 km/h tõesti enam neljarealisel Euroopas sõita ei tahaks. Muidu juhtub nii, nagu Tartu maantee värskel kolmerealisel, kus varasema lubatud kiiruse 90 km/h asemel suudeti uuele teele isegi 70 km/h lõik sisse ehitada.
    Eraldi teema on rahastus. Kas võtta laenu või pigistada mujalt koomale või müüa midagi riigi toimimiseks mittevajalikku maha? See on vaidlemist väärt, aga mõelgem nagu ettevõtja: kui mul on hea idee, siis selle täideviimiseks on maailmas raha küll. Rahastust peab näitama, aga lepiks selle kokku siis, kui eesmärgid ja eelkalkulatsioonid paigas.
    Kui ma venin praegu autoga mööda ohtlikku Tartu-Tallinna maanteed, siis ei ole ma uhke selle üle, et Eesti riigi võlakoormus on ELi väikseim või et oman kodanikuna kaudselt mõnda riigiettevõtet, mis võiks vabal turul toimetada.
    Riigiisad, istuge laua taha ja tehke erakondadeülene plaan, mis püsiks üle mitmete valimiste –  siis oleme kodanikena uhked oma riigi ning selle juhtimise üle.
  • Hetkel kuum
Aimar Ventsel: pildikesi Moldovast, peidetud vaesusega venelikust riigist „kusagil seal“ “Istun seda jutukest kirjutades Chişinău Moldova rahvusköögi restoranis ...”
Mida me teame Moldovast? Laias laastus mitte midagi, nendib etnoloogiadoktor Aimar Ventsel. Ja valgustab meid.
Mida me teame Moldovast? Laias laastus mitte midagi, nendib etnoloogiadoktor Aimar Ventsel. Ja valgustab meid.
Keskpankurid ajasid USA aktsiad tippudelt taanduma
Uusi tippe vallutanud peamised USA aktsiaindeksid taandusid neljapäeval kui keskpankurid viitasid baasintressimäära jäämisele kõrgemale tasemele kauemaks.
Uusi tippe vallutanud peamised USA aktsiaindeksid taandusid neljapäeval kui keskpankurid viitasid baasintressimäära jäämisele kõrgemale tasemele kauemaks.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Funderbeami asutaja lahkub tegevjuhi kohalt
Funderbeami asutaja ja tegevjuht Kaidi Ruusalepp annab oma igapäevased tegevused üle ning jätkab juunist nõukogus ettevõtte asutajana.
Funderbeami asutaja ja tegevjuht Kaidi Ruusalepp annab oma igapäevased tegevused üle ning jätkab juunist nõukogus ettevõtte asutajana.
Eksperdid leidsid Eesti konkurentsivõime hoidmisel viis murekohta
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Heleniuse kinnisvaraarendus sai Kaamose taustaga juhi
Joakim Heleniusele kuuluva Trigon Capital Groupi kinnisvaraarenduse juhiks sai Kaamos Ehitus OÜ tegevjuhina töötanud Alo Nõmmik, teatas ettevõte.
Joakim Heleniusele kuuluva Trigon Capital Groupi kinnisvaraarenduse juhiks sai Kaamos Ehitus OÜ tegevjuhina töötanud Alo Nõmmik, teatas ettevõte.
Tavid: USA valitsuse võlamull on just praegu meie silme ees lõhkemas
USA valitsus on praegusel kursil selgelt liikumas hävitava võlaspiraali poole, millel saavad olema finantssektorile, pensionifondidele, pankadele ja kogu maailma majandusele väga tõsised tagajärjed.
USA valitsus on praegusel kursil selgelt liikumas hävitava võlaspiraali poole, millel saavad olema finantssektorile, pensionifondidele, pankadele ja kogu maailma majandusele väga tõsised tagajärjed.