Artikkel
  • Kuula

    Toome maksuraha Lätist tagasi!

    Riigi rahaasjade korrashoidmine on juba paarkümmend aastat olnud Eesti kvaliteedimärk ning majandusstabiilsuse nurgakivi. Mida paremas seisus on riigi rahaasjad, seda kindlam on riigi reiting ning soodsam ka ettevõtluskeskkond, kirjutab endine peaminister Taavi Rõivas (Reformierakond).

    Taavi Rõivas.Foto: MARGUS ANSU
    Täpselt kuu aja eest tabas aga Eesti avalikkust šokk: valitsussektori eelarve oli lubatud tasakaalu asemel mullu tervelt 357 miljoniga miinuses ning miinus jätkub ka järgmistel aastatel, keskmiselt 250 miljoni suurusena aastas. Lihtsasse keelde tõlgituna tähendab see, et riigil jääb igapäevasteks kulutusteks jooksvalt raha puudu ning selle katteks tuleb kulutada eelmiste valitsuste ajal kogutud reserve ning kui need on otsas, siis laenata tulevaste põlvede arvel juurde.
    Kui seni on debateeritud, kas laenu võtmine suurte investeeringute tegemiseks võiks olla põhjendatud või mitte, siis antud juhul on tegemist kõige otsesema tarbimislaenuga. Mullu ei tehtud ühtegi suurt investeeringut üle-eelmise valitsuse poolt tasakaalus riigieelarve strateegias ettenähtule lisaks, pigem vastupidi, osa investeeringuid jäeti ära (Liberty, rüütelkonna hoone) ja osa lükati edasi (idapiir, Rail Baltic).
    Kuhu meie raha kadus?
    Nii Jüri Ratas kui ka Toomas Tõniste kinnitavad aga, et eelarve oli planeeritud tasakaalu. Mis siis õigupoolest juhtus? Kuhu need sajad miljonid kadusid?
    Suur osa vastusest peitub äpardunud aktsiisipoliitikas. Kui senised valitsused olid aktsiise kergitanud tempos 5, 10 või maksimaalselt 15% aastas (mis tagab selle, et viinapudeli hind ei muutuks ajas odavamaks), siis 2017. aastal tõsteti õlleaktsiisi ühe ropsuga 70% võrra ja veiniaktsiisi 45% võrra. Nagu sellest oleks veel vähe, tõsteti veel ka 2018. aastal ning kokku teeb see õlle puhul 104% tõusu 14 kuu jooksul.
    Nendesamade kuude jooksul hakkas aktsiisi laekumine järsult langema, jäädes nii 2017. kui ka 2018. aastal alla 2016. aasta laekumisele. Jah, lugesite õigesti, 104% kõrgema aktsiisimääraga laekus eelarvesse vähem kui enne seda ülijärsku tõusu. Kõik analüüsid näitavad, et suur osa aktsiisitulu kadumisest (kahe aasta peale on see koos käibemaksuga huvitava kokkusattumusena samuti 357 miljonit, nagu ka mullune miinus) läks Eesti-Läti piirikaubanduse kümnekordistumise tõttu Lätti ning teine osa jäi laekumata Soome turistide vähenemise tõttu.
    Mis on lahendus?
    Lahenduse otsimine peab algama oskusest viga tunnistada. Kui kaks korda kõrgema aktsiisimääraga laekub eelarvesse vähem raha kui enne, inimesed on sunnitud kulutama aega ja kütust ostureisidele Lätti ning kümneid väikepoode on Lõuna-Eestis kinni pandud, on võimatu öelda, et kõik on tehtud õigesti.
    Olen veendunud, et kui langetada aktsiisimäärasid piisavalt ning hinnad langevad mõistlikule tasemele, siis väheneb oluliselt inimeste motivatsioon ette võtta tülikaid ja aeganõudvaid ostureise.
    KPMG koostatud uuring annab „piisavuse“ määratlemiseks ka konkreetsema vastuse – kui õllekohvri hinnavahe on alla 2 euro ja pooleliitrise viinapudeli hinnavahe alla 1 euro, siis kaob 90% piirikaubandusest ning Eesti riigieelarve tulud kasvavad ligi 100 miljoni euro võrra aastas ehk kolm korda rohkem, kui riik eraldab kohalike teede remondiks.
    On karm tõsiasi, et mullu ning tunamullu laekumata jäänud 357 miljonit on Eesti jaoks igavesti kadunud. See on Ratase, Ossinovski ja Tsahkna jäärapäisuse hind Eesti maksumaksjale ning arusaadavalt väga ränk hind maksta.
    Uue valitsuse moodustamine annab suurepärase võimaluse eksimust tunnistada ning tuleviku kahju vähendada. Reformierakond esitas piirikaubandust vähendava ja eelarvelaekumisi suurendava eelnõu riigikogu menetlusse.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Aimar Ventsel: pildikesi Moldovast, peidetud vaesusega venelikust riigist „kusagil seal“ “Istun seda jutukest kirjutades Chişinău Moldova rahvusköögi restoranis ...”
Mida me teame Moldovast? Laias laastus mitte midagi, nendib etnoloogiadoktor Aimar Ventsel. Ja valgustab meid.
Mida me teame Moldovast? Laias laastus mitte midagi, nendib etnoloogiadoktor Aimar Ventsel. Ja valgustab meid.
Keskpankurid ajasid USA aktsiad tippudelt taanduma
Uusi tippe vallutanud peamised USA aktsiaindeksid taandusid neljapäeval kui keskpankurid viitasid baasintressimäära jäämisele kõrgemale tasemele kauemaks.
Uusi tippe vallutanud peamised USA aktsiaindeksid taandusid neljapäeval kui keskpankurid viitasid baasintressimäära jäämisele kõrgemale tasemele kauemaks.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Funderbeami asutaja lahkub tegevjuhi kohalt
Funderbeami asutaja ja tegevjuht Kaidi Ruusalepp annab oma igapäevased tegevused üle ning jätkab juunist nõukogus ettevõtte asutajana.
Funderbeami asutaja ja tegevjuht Kaidi Ruusalepp annab oma igapäevased tegevused üle ning jätkab juunist nõukogus ettevõtte asutajana.
Eksperdid leidsid Eesti konkurentsivõime hoidmisel viis murekohta
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Finnair hakkab jälle Tartusse lendama
Soome lennufirma Finnair alustab Helsingist Tartusse lendamist 2. juulil pärast seda, kui Tartu lennujaamas võetakse kasutusele GPS-signaalist sõltumatu lähenemislahendus.
Soome lennufirma Finnair alustab Helsingist Tartusse lendamist 2. juulil pärast seda, kui Tartu lennujaamas võetakse kasutusele GPS-signaalist sõltumatu lähenemislahendus.
Euroala majanduskasv hoogustus esimeses kvartalis Eesti majanduslangus Euroopa üks sügavamaid
Nii euroala kui Euroopa Liidu majanduskasv oli esimeses kvartalis aastatagusega võrreldes 0,4 protsenti. Eesti majanduslangus on aga Euroopa üks sügavamaid.
Nii euroala kui Euroopa Liidu majanduskasv oli esimeses kvartalis aastatagusega võrreldes 0,4 protsenti. Eesti majanduslangus on aga Euroopa üks sügavamaid.