Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ehitusettevõtjate piinad jätkuvad

    Ettevõtjad tahaksid uskuda majanduse taastumisse, ent kasvuväljavaadetes on suuri erinevusi valdkonniti ja piirkonniti, kirjutab PwC juhtivaudiitor Märten Padu.

    PwC maailma tippjuhtide uuring näitas, et möödunud aasta lõppedes oli ehitussektori optimism tulude kasvu osas 12 kuu perspektiivis ületanud enam kui kahekordselt majanduskriisi süvapunkti.
    Suurim SKT mõjutaja. Ehitussektorit peetakse maailma mahukaimaks tööstusharuks, see moodustab maailma sisemajanduse kogutoodangust ligikaudu 10%. Osalt selle ja osalt oma eripära tõttu, on ehitus ka enamikest teistest majandusharudest tugevamalt seotud majanduse üldise käekäigu ja riigieelarve(te) seisuga. Kolmveerand ehitusettevõtete tippjuhtidest näeb tõsiseid probleeme võimalikes tagasilöökides maailma majanduse taastumisele ning riigisektori võlakoormas . Pooled küsitletud ehituse tippjuhtidest uskusid, et tellimused riigisektorist on vähenemas, ehkki märkimisväärne hulk on ka neid, kes riikide rahalistes raskustes näevad eneste jaoks strateegilisi kasvuvõimalusi teistsuguste koostöövormide (näiteks PPP – ehk avaliku ja erasektori koostööprojektid) näol.
    Koostöö või nõrgemate surma ootus? PwC uuring tõi esile hulgaliselt viiteid sellele, et vastupidiselt mitmetele teistele tööstusharudele on ehitusettevõtluses tajutud suurte ja sisuliste muutuste möödapääsmatust. Tervelt 87% vastanuist kinnitas, et neil on käsil restruktureerimine või muu suurem organisatsiooniline muutus. Enam kui kolmandik plaanib aasta jooksul ühinemist või mõne teise ettevõtte endaga liitmist. Enam kui viiendik vastanuist näeb ühisettevõtetes ja strateegilistes liitudes enda jaoks kõige lootustandvamat võimalust tulude suurendamiseks – see suhtarv on kaks korda suurem kui küsitlusele vastanud tippjuhtide seas keskmiselt.  Samas ei ole konkurentide ost ehitussektoris garanteeritud kasvu allikas nagu panganduses või telekomiäris, kus kliendid tarbivad teenust enamvähem stabiilses mahus – omandada on mõtet eeskätt ettevõtteid, kellel on ahvatlev ehituslepingute portfell. Turu madalseis on aga kestnud piisavalt pikka aega ja varem sõlmitud lepingud on tänaseks valdavalt realiseeritud. Jääb üle ainult oodata nõudluse taastumist või loota hinnatõusule pärast nõrgemate konkurentide turult lahkumist. Nõudluse taastumist takistavateks teguriteks on praegu globaalselt eeskätt eraisikute ja/või valitsuste suur laenukoormus, aga ka sissetulekute langus. Eestis pole valitsusel võlaga probleeme, küll aga on erasektor ennast ’kinni laenanud’. Lisaks on Eesti ehitusfirmad eriti ebasoodsas olukorras kuna tellimuste mahu ja hindade langusele lisandub tööjõu lahkumine ja sisendite hinna kasv.
    Innovatsioon on möödapääsmatu, aga kas ka võimalik? Innovatsioonist ettevõtluses on räägitud küll juba tüdimuseni, aga ehitussektorist kõneldes ei saa sellest teemast paraku üle ega ümber. Oma spetsiifika tõttu ei seisa ehitusettevõtted just uuenduslikkuse eesliinil, avatud innovatsiooni takistab nende suhteliselt fragmenteeritud tarneahel ja koostööpartnerite sage vahetumine. Ometigi on oluline näha innovaatikas midagi suuremat kui ainult (ehituse) tehnilised või ehitusprotsessi lahendused. Olgu tegu juba eelnimetatud PPP-de või n.n väärtuspõhise töövõtuga (value-based contracting), suurem paindlikkus kliendi vajadustega kohandumisel ei pea tähendama ettevõttele väiksemat kasumlikkust, pigem vastupidi.
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Fordi elektriautode tootmisest tulenev kahjum ületab miljardit
Fordi elektriautode üksus teatas, et esimese kvartali kahjumid kasvasid 1,3 miljardi dollarini, ehk iga kvartalis müüdud 10 000 sõiduki kohta 132 000 dollari võrra, mis andsid panuse ettevõtte üldkasumi vähenemisele.
Fordi elektriautode üksus teatas, et esimese kvartali kahjumid kasvasid 1,3 miljardi dollarini, ehk iga kvartalis müüdud 10 000 sõiduki kohta 132 000 dollari võrra, mis andsid panuse ettevõtte üldkasumi vähenemisele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.