Artikkel
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Suure eesmärgiga särtsakas Tesla

    Tesla Motorsi tegevjuht Elon Musk.Foto: EPA

    Silicon Valley südames sündinud Tesla Motors ei ole päris tavaline autofirma ja seda mitte seetõttu, et nad toodavad elektriautosid. Alates firma karismaatilisest tegevjuhist kuni radikaalsete uute ideedeni välja on Tesla näol tegu vägagi erilise firmaga.

    Kuidas Steve Jürvetson endale esimese Model S-i sai?

    Tesla pani algusest paika poliitika, et vaid pärast Model S-i ametlikult müüki tulekut saab keegi endale auto reserveerida. See kehtis ka juhtkonna kohta.

    Nii otsustas Jürvetson anda ennetava löögi ja kindlustada endale maailma esimene Model S. 2009. aasta alguses oli Tesla nõukogu koosolek just algamas, kui Jürvetson sõnagi lausumata võttis rahakotist tühja tšeki välja, kirjutas sinna auto täishinna peale ning viskas selle üle laua. 

    “Kõik olid jahmunud,” ütles Jürvetson, mispeale Musk oli vastanud: “Paistab, et sa saad esimese auto.” Nii ka läks ning Muskile jäi auto seerianumbriga 002. Musk aga võib lohutada end faktiga, et talle kuulub esimene Tesla Roadster.

    “Ma olin ühel Google'i üritusel ja järsku pöördub minu poole firma asutaja Larry Page ja küsib minult: “Kas sa tead palju raha mul on?”. Ta mainis mingit numbrit ja mulle tundus naljakas, et ta üritas seda arvutada. Siis ta lisas: “Tead, kui ma peaksin täna bussi alla jääma, siis ma peaksin kõik selle jätma Elon Muskile.” 
    Sedasi meenutas üht vestlust Google'i asutajaga Eesti juurtega riskiinvestor Steve Jürvetson, kes on Tesla nõukogu liige ja kellele kuulub maailma esimene Tesla Model S. Kuid Page ei olnud veel lõpetanud. “Ma võiksin anda enda raha heategevuslikule organisatsioonile ja palju vähem saaks tehtud võrreldes korporatsiooniga, mis püüdleb samade asjade poole, millest mina hoolin,” meenutas Jürvetson. 
    Page tõi näiteks naftasõltuvusest vabanemise ja teiste planeetide koloniseerimise (Musk on ka kosmosefirma SpaceX asutaja ja tegevjuht - toim.). Tema hinnangul on neid eesmärke ärilistel kaalutlustel jahtivad firmad parim vahend samade probleemide lahendamiseks. 
    Eesmärk pole raha teenida
    Tesla paistab ühena vähestest sellistest firmadest, mille reaalne eesmärk ei ole tõepoolest raha teenida, vaid täita enda seatud missioon. See võib kõlada sinisilmselt ja ega ükski firma ei suuda raha genereerimata elus püsida, kuid Tesla eesmärgid tunduvad olevat suuremad kui lihtsalt maakera täitmine autodega, mis autotootjate eesmärk ju tegelikult on. 
    Musk on korduvalt rõhutanud, et nende peamine eesmärk ei ole kasumi teenimine. Rõhk sõnal peamine. Ta on seetõttu küünikutelt ka kõvasti kriitikat saanud, kuid ta on endale kindlaks jäänud - Tesla peamine eesmärk on kiirendada jätkusuutliku transpordi arengut, tuues võimalikult vara turule köitvaid masstoodetud elektriautosid. 
    See printsiip on juhtinud Tesla senist elukäiku märkimisväärselt. Et jõuda enda lõpliku eesmärgini toota taskukohast ja köitvat elektriautot massidele, pidid ja peavad nad tegema meeletuid hüppeid tehnoloogias. 
    Alguses nad mõistsid, et nende esimene toode on niikuinii väga kallis, ükskõik milline see välja näeb. Seetõttu nad otsustasid ehitada sportauto, millel on parim võimalus olla konkurentsivõimeline sisepõlemismootoriga autodega. Sealt edasi pidi tulema juba sedaankerega veidi odavam luksusauto ehk Model S ning hiljem, tänu tehnoloogia ja firma arengule, ehitada auto, mida suur osa elanikkonnast jaksab endale osta. 
    Prognooside kohaselt 2017. aastal turule jõudev Tesla Model 3 hakkab olema samast klassist BMW 3. seeria ja Mercedes-Benz C-klassiga ning mille hind koduturul USAs peaks enne valitsuse toetusi hakkama 35 000 dollarist. Model S-i odavaim mudel 70D hind algab hetkel 75 000 dollarist.

    Tegu on austusavaldusega serblasest füüsikule Nikola Teslale (1856-1943), kellest 19. sajandi lõpus sai USA kodanik. Tema nime järgi on nimetatud SI-süsteemi magnetilise induktsiooni mõõtühik tesla. Tesla panustas läbi oma töö oluliselt elektrienergia kasutuselevõtu arengusse ning muude asjade hulgas leiutas vahelduvvoolu elektrimootori.

    Toode mis ei ole auto
    Kuulujuttude järgi trügib Tesla nüüd autotootmisest välja ja tahab olla osa inimeste kodumajapidamisest samuti. Musk säutsus hiljuti, et 30. aprillil tuleb üritus, kus nad teatavad uuest Tesla tootest, mis ei ole auto. Tõenäoliselt on tegu kodumajapidamistele mõeldud akudega ülejääva elektri hoiustamiseks. Tesla on sarnast süsteemi katsetanud viimased kaks aastat umbes 250 California majapidamises. 
    Musk ütles alles veebruaris, et üsna varsti avalikustavad nad Tesla koduaku, mis on mõeldud kasutamiseks inimeste kodudes või ärides. Akudesse on võimalik salvestada ülejäävat energiat, mida majapidamised muidu müüks, ning äride puhul aitavad need tasakaalustada energiavajadust kõrgpunktides. 
    Hetkel on Tesla ehitamas Nevada osariiki nn gigatehast, mille eesmärgiks on kahekordistada maailma liitiumioonakude tootmismaht, vähendada nende hinda ning muuta elektriautod taskukohasemaks. Ühtlasi on tehas võtmeteguriks, mis peaks võimaldama piisavalt odavaid akusid, et toota Model 3. 
    Selle tehase ehitamiskuludeks hinnatakse umbes 5 miljardit dollarit ning vaatamata Nevada osariigi suurtele toetustele avaldab see ikkagi väga suurt mõju Tesla bilansile. Tesla aruannetest on näha, et kapitalikulutused pole märgatavalt veel tõusnud, mistõttu hakkab see lähiaastatel firma tulemusi oluliselt mõjutama. Lühiajaliselt paraku mitte paremuse suunas. 
    Riskidest rääkides, siis Tesla peakontorist kõigest 20 minuti autosõidu kaugusel asub Apple, kelle elektriauto ehitamise plaanidest oleme kirjutanud ka Äripäevas. Oleks loogiline arvata, et mõni vanadest tegijatest nagu BMW või Toyota on Tesla suurim konkurent, aga kui Apple tõepoolest tuleb enda autoga välja, siis elektriautode turg kahtlemata tunnetab selle mõju. Seda olulisem on Tesla gigatehase töölesaamine ja Model 3 turule toomine. 
    Viimase peamise pikaajalise riskina tõstatub küsimus, kui hästi suudab Tesla luua isesõitva auto. Selles suunas käib väga tõsine arendustöö kogu autosektoris ning Fordi tegevjuht Mark Fields prognoosib, et järgmise viie aasta jooksul on juba esimesed isesõitvad autod turul. Andekate inseneride meelitamiseks Teslal glamuurist puudust ei tule, kuid firma peamised kulud on seotud gigatehase ja Model 3 väljatöötamisega. Rääkimata Model X-i tootmiskuludest, tootmisliini laiendamisest, kiirlaadimisvõrgustiku ülesehitamisest ning laienemisest uutele turgudele. 
    Tesla on tõepoolest suure visiooniga ja väga paljuski tänuväärse missiooniga ettevõte, mistõttu on nad võtnud endale väga suure eesmärgi. Vaid aeg näitab, kas nad on hammustanud liiga suure tüki, mistõttu lühiajaliselt on firmal rohkelt väljakutseid. Pikas plaanis võib Tesla tõusta aga automaailma etteotsa.
  • Hetkel kuum
Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Dow Jones ja S&P 500 hoiavad tõusutrendi, kuid tarbijaid hirmutab inflatsioon
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Postimees sai loa müüa suure osa reklaamifirmast
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.