Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kuidas luua tooteid ja teenuseid, mis müüvad?

    Võrreldes varasemaga tuleb edu nimel märksa rohkem pingutada. Sageli ei pruugi senistest kogemustest, uuringutest ja statistikast piisata, et õnnestunud otsuseid ja tootearendust teha. Nüüdisajal on kasutajakeskne mõtlemine eduka äri alus.

    Kerttu MetsarFoto: Meeli Küttim
    Kui aastakümneid on loogiliseks peetud, et tooteid luuakse organisatsiooni ressurssi­dest lähtuvalt, keerab kasutajakeskne mõtlemine tootearenduse perspektiivi õigetpidi, lähtudes sellest, mida klient väärtusena näeb.
    Kuidas seda täpselt teha, aitab mõista mitme autori koostöös äsja ilmunud rahvusvaheline menuk „Väärtuspakkumise disain“, mis on järg raamatule „Ärimudeli generatsioon“. Tegu on korraliku kasutaja­keskse mõtlemise manuaaliga, mis aitab juhiste ja jooniste abil läbida kogu teekonna klientide tundmisest kuni toote järeleproovimiseni.
    Selle põhjal on reegel number üks, et esmalt tuleb kogu energia panna sellesse, et aru saada, millised on klientide probleemid. Süveneda tuleb klientide tegelikesse vajadustesse, mitte ekselda oma oletustes ja ettekujutustes. Vähe sellest – lahenduste väljamõtlemise kallale võib asuda alles siis, kui päris inimestega on päris kontaktis oldud ning piisav ülevaade vajadustest ja probleemidest kokku kogutud.
    Seni on asjad käinud sootuks teisiti – kui idee tundub hea, on see oma veendumuste põhjal valmis tehtud, ning kui müük ei õnnestu, uurima asutud, mis siis ikkagi valesti läks. Kas aga mõeldi enne läbi, kellele toodet sihitakse? Milliseid väärtusi sellega klientidele luuakse? Kas selliseid väärtusi vajavaid kliente on piisavalt, et see idee ka tulu tooks?
    Ja reegel number kaks – enne lõpliku lahendusidee vormimist tuleb seda klientide peal katsetada. Sageli tehakse seda pigem tehnokontrolliks ja vähem selleks, et saada kinnitust, kas lahendusidee on õige ja õnnestunud.
    Raamatu põhiline võlu on selged skeemid ja põhjalikud loetelud, mis sobivad nii näpuga järge ajavatele algajatele kui ka neile, kellel on juba kasutajakeskselt mõtlemise kogemust.
    Peamise töövahendina annab raamat väärtuspakkumise tahvli (ingl value proposition canvas) – skeemi, mille abil saab visandada ettevõtte väärtuspakkumisi ja kliendi vajadusi ühiselt ja selgelt, nii et mõlemat poolt on lihtne analüüsida. Väärtuspakkumise tahvel aitab teenuseid disainida ja proovida, hoides pidevalt silme ees seda, millised on klientide peamised ootused.
    Ingliskeelse terminoloogiaga metoodikate puhul juhtub sageli, et terminite tõlkimine osutub parajaks peavaluks. Selles suhtes müts maha raamatu tõlkija Aet Süvari ees, kes on sõnavara kenasti eestindanud.
    Axel Osterwalderi raamat „Väärtuspakkumise disain“ on tänuväärne käsiraamat kõigile, kes on taibanud, et tooted ja teenused üksi väärtust ei loo. Häid äriotsuseid saab teha üksnes klientide seisukohti teades.
    Sõnaseletusi raamatust
    Väärtuspakkumine — kirjeldab, millist kasu kliendid võivad teie toodetelt ja teenustelt oodata.
    Väärtuspakkumise disain — väärtuspakkumiste disaini, testimise, konstrueerimise ja haldamise protsess kogu elutsükli vältel.
    Klientide mõistmine — väiksemad või suuremad silmi avavad arusaamad klientide kohta, mis aitavad luua paremaid väärtuspakkumisi ja ärimudeleid.
    Katse/test — väärtuspakkumise või ärimudeli hüpoteesi tõestamise või ümberlükkamise protsess, mille käigus kogutakse tõendusmaterjali.
    Minimaalne elujõuline toode (MET) — väärtuspakkumise näidis, mis on loodud spetsiaalselt ühe või enama hüpoteesi tõestamiseks või ümberlükkamiseks.
    Prototüübi loomine (viimistlemata/viimistletud) — praktika kiirete, taskukohaste ja üldiste kavandite koostamiseks, mis aitab välja selgitada alternatiivsete väärtus­pakkumiste ja ärimudelite ihaldusväärsust, tasuvust ja rakendatavust.
    Disainmõtlemisest tuleb juttu ka juba järgmisel nädalal toimuval Pärnu Juhtimiskonverentsil. Juhtimiskonverents annab kaasa disainmõtlemise rakendamise kogemuse ja oskused, mis aitavad muuta oma organisatsioonikultuuri innovaatilisemaks. Kõik osalejad saavad kaasa tööriistakasti, mille abil saame disainjuhtimise elluviimise põhimõtteid rakendada juba järgmisest päevast. Vaata lisa SIIT.

    Raamat:

    "Väärtuspakkumise disain"

    Väljaandja: Äripäev

    Lisainfot saab SIIT.

  • Hetkel kuum
Maris Lauri: ausa konkurentsi nurka tõrjumine kahjustab Eestit
Eesti vajab tugevat konkurentsiametit ja konkurentsiõigust, kirjutab riigikogu liige, endine rahandusminister Maris Lauri (Reformierakond).
Eesti vajab tugevat konkurentsiametit ja konkurentsiõigust, kirjutab riigikogu liige, endine rahandusminister Maris Lauri (Reformierakond).
Suuromanik Infortari rekordaastast: jalgpallitermineid kasutades tegime kübaratriki Dividend tõotab paisuda
Rekordilised on nii Infortari eelmise aasta tulemused kui nende pealt makstav dividend ning ka sel aastal liigutakse taas rekordi suunas, kinnitas ettevõtte juhatuse liige Ain Hanschmidt ligi viiekümne aktsionäri ees.
Rekordilised on nii Infortari eelmise aasta tulemused kui nende pealt makstav dividend ning ka sel aastal liigutakse taas rekordi suunas, kinnitas ettevõtte juhatuse liige Ain Hanschmidt ligi viiekümne aktsionäri ees.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Eesti parim juht: karjumises pole ma kunagi hea olnud
Eesti parimaks juhiks valitud IT-ettevõtja, OIXIO Groupi omaniku ja juhatuse esimehe Ivo Suursoo sõnul on raskete otsuste tegemise juures kõige olulisem viisakas kommunikatsioon ja inimlik selgitamine. Talle meenus vaid üks kord, mil ta ise on häält tõstnud.
Eesti parimaks juhiks valitud IT-ettevõtja, OIXIO Groupi omaniku ja juhatuse esimehe Ivo Suursoo sõnul on raskete otsuste tegemise juures kõige olulisem viisakas kommunikatsioon ja inimlik selgitamine. Talle meenus vaid üks kord, mil ta ise on häält tõstnud.
Eksperdid leidsid Eesti konkurentsivõime hoidmisel viis murekohta
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Tööstuse tootjahinnad tegid kuuga tõusu
Tööstustoodangu tootjahinnaindeks, mis iseloomustab Eestis nii koduturule kui ka ekspordiks valmistatud tööstustoodete hindade muutust, tõusis aprillis võrreldes märtsiga 0,3%, kuid langes aastaga 2,9%.
Tööstustoodangu tootjahinnaindeks, mis iseloomustab Eestis nii koduturule kui ka ekspordiks valmistatud tööstustoodete hindade muutust, tõusis aprillis võrreldes märtsiga 0,3%, kuid langes aastaga 2,9%.
Eestlaste ostud Hispaanias on kahekordistunud
Eestlased kulutavad üha rohkem raha Hispaanias, selgus Eesti Panga kaardimaksete statistikast.
Eestlased kulutavad üha rohkem raha Hispaanias, selgus Eesti Panga kaardimaksete statistikast.