Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Teemaksuga läks ametnikel jälle kiireks?

    Foto: Anti Veermaa

    1. jaanuaril kehtima hakanud teemaksu tasumiseks käepäraste lahenduste loomine on kavas alles aasta jooksul.

    Aasta algus tõi ühe uue maksuna autovedajatele kohustuse tasuda teekasutustasu kõikide üle 3,5tonniste veoautode eest, mis sõidavad Eesti teedel. Tasumiskohustusest teavitavad sildid said piiridele üles, kuid teekasutusmaksu tasumisvõimalused on just kohalike ettevõtjate jaoks ebamugavad ning nende arendamine on maanteeametil plaanis alles aasta jooksul.
    Äripäeva hinnangul kannatab ka see maks sarnaselt teistegi praeguse valitsuse kehtestatud maksudega liigse kiirustamise all, kus maksumuudatused jõustatakse piisava eelneva analüüsita ja enne, kui ametkonnad on jõudnud kõik vajalikud ettevalmistused ära teha.
    Kilekotiga sularaha
    Teemaksu tasumiseks maanteeamet arvet ei esita ja ülekandega maksu tasuda ei saa. Seetõttu peavad karmimate sisekontrolli reeglitega ettevõtted, kus maksed nõuavad mitut kinnitust, olema maksu tasumisel loomingulised ja otsima ebatraditsioonilisi lahendusi. Võimalus on maks tasuda sularahas mõnes piiripunktis või teha ülekanne juhatuse liikme isiklikult pangakontolt. Kilekottidega sularaha tassimise aeg võiks Eestis olla juba minevikku jäänud, kuid parema võimaluse puudumisel tuleb see mõnel ettevõttel ilmselt siiski taas meelde tuletada.
    Maanteeamet on probleemidest teadlik ning kinnitab, et teekasutusmaksu tasumise võimaluste muutmine paindlikumaks on ameti selle aasta prioriteet. Vajalikud arendused on plaanis teha nii kiiresti kui võimalik. Teemaksu tasumisega nii kaua oodata pole ettevõtetel paraku võimalik. Maks tuli tasuda juba aasta alguseks ning tasumata jätnuid ähvardab trahv. Uus maks peaks riigikassasse tooma ligikaudu 17 miljonit eurot.
    Ettevõtetel on uue maksuga seoses teisigi küsimusi. Näiteks on jäänud arusaamatuks, kas lisaks teemaksule tuleb endiselt tasuda ka raskeveokimaksu ning mis saab tasutud maksust, kui sõidukit tasutud perioodi jooksul teedel siiski ei kasutata. Need küsimused näitavad, et lisaks vajalikele tarkvaraarendustele on jäänud ametnikel aega napiks ka korraliku teavituse tegemise jaoks.
    Iga uus maks toob endaga paratamatult ettevõtja jaoks kaasa lisaks otsesele kulule ka kaudseid kulusid, mis on seotud ettevõttesisese asjaajamise ümberkorraldamisega, andmete sisestamisega ja raamatupidamislike dokumentide koostamise ja haldamisega. Segadust iga uue maksu või korra kehtestamisel on niigi üksjagu ja riik ei peaks siin liigse kiirustamise ja sahmimisega seda veelgi juurde tekitama.
    Trahvihirmust ei piisa
    Eesti on olnud hea näide riigist, kus maksude tasumine on tehtud inimestele mugavaks ning kus maksukogumine OECD riikide seas seetõttu ka kõige efektiivsem. Maksuameti süsteemide seotus ettevõtete, sotsiaalkindlustuse ning pankadega, mis tagab näiteks tuludeklaratsiooni eeltäitmise, muudab maksude maksmise lihtsaks. Riik jätkab e-maksuameti uuendamist ka tänavu ning muudab loodetavasti hea veel paremaks.
    Segadused ja kiirustamine uute maksude kehtestamisel töötavad sellele pikaajalisele trendile paraku vastu. Et maksud ka päriselt tasutud saaksid, tuleb ametnikel vajalikud arendused ja teavitused ära teha juba enne maksude kehtestamist, mitte jääda lootma ettevõtjate trahvihirmule.
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Reedel tehti kõige enam tehinguid Tallinna börsil
Balti börsil tehti reedel kokku 3198 tehingut kogukäibega 1 258 397 eurot. Kuue kuu koondindeks lõpetas päeva 2,58protsendilise plussiga.
Balti börsil tehti reedel kokku 3198 tehingut kogukäibega 1 258 397 eurot. Kuue kuu koondindeks lõpetas päeva 2,58protsendilise plussiga.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.