Esmaspäev 5. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Äripäev jätkab arstide huvikonfliktide uurimist 

17. märts 2011, 14:42

Äripäevas ilmunud artiklid ei ole kellegi tellimustöö. Meie jaoks on tegemist väga olulise teemaga, sest arstide ja ravimifirmade rahalised suhted on tõsine korruptsioonirisk ja neid suhteid üritatakse avalikkuse eest varjata.

Äripäeva hinnangul on avalikkusel õigus teada, millised ravimifirmad ja milliste summade ulatuses pakuvad arstidele eksootilisi reisimisvõimalusi, mille raames toimub ravimifirmade toodete tutvustus. Toimetuse hinnangul on nende reiside eesmärk arstide mõjutamine. Eelmisel aastal käis ravimifirmade kulul reisimas neljandik Eesti arste. Arvestades seda, et Eestis on ravijärjekordade pikkus tõsiseks probleemiks, tekib küsimus, kas arstide sage ravimifirmade reklaamüritustel käimine on põhjendatud ja otstarbekas.

11. märtsil Äripäevas ilmunud artiklis kajastatud faktid on kõik olemas avalikes andmebaasides. Äripäeva tunnistab, et tegi 11. märtsil ilmunud artiklis ühe tõsise eksimuse, millele juhtis 16. märtsi ETV saates Terevisioon tähelepanu sotsiaalministeeriumi tervisala asekantsler Ivi Normet. Toimetus nimetas ravimifirmade poolt finantseeritud reise koolitusreisideks. Normeti väitel on aga nende reiside puhul tegemist toote tutvustustega ehk reklaamüritustega. „Sotsiaalministeerium aktsepteerib neid reise ja me oleme nendele reisidele väga selge nimetuse andnud - need lähevad ravimireklaami nimetuse alla,” ütles Normet Terevisioonis.

11. märtsi artikli juures ilmunud blogide väljavõtted ei olnud Äripäeva poolne väljamõeldis. Kasutasime blogide väljavõtteid, et näidata, kuidas kirjeldavad ravimifirmade poolt tasustatud reisidel toimunut need inimesed, kes nendel üritustel ise osalevad. Samuti selgus blogisissekandest, et lisaks reisidele kasutavad ravimifirmad mõjutusvahendina ka luksuslikke õhtusööke. Nende blogisissekannete autoriteks olid kaks arsti, resident ja arsti abikaasa. Blogi pidanud arstidega võttis Äripäeva ajakirjanik ka ühendust, kuid nad ei soovinud teemat kommenteerida.

Avaldasime nendes blogides ilmunud kirjeldused, sest need tõestasid, et ravimifirmade poolt tasutud reklaamüritustel rikutakse ravimitootjate liidu kehtestatud eetikakoodeksit.

Ravimitootjate liidu eetikakoodeksis on kirjas: „Kõik tervishoiutöötajatele pakutavad külalislahkuse vormid peavad olema mõistliku tasemega ja rangelt piiratud ürituse peamise eesmärgiga. Üldreeglina ei tohi osutatav külalislahkus ületada määra, mida tervishoiutöötajad ise oleksid valmis maksma. Külalislahkus ei tohi hõlmata meelelahutusürituste (nt spordi- ja vabaajaürituste) spondeerimist või korraldamist. Ettevõtted peaksid vältima kohti, mis on tuntud oma meelelahutusvõimaluste poolest või on ekstravagantsed. Ekstravagantseks määratleb käesolev koodeks koha, mis on oma erilisusega üritusele tulemise põhjuseks.“

Äripäev on arstide liidu poolt viidatud artiklite ilmumise järel saanud palju tagasisidet ja uut infot, mis viitavad, et meie tõstatatud probleem on palju sügavam ning mitmetahulisem. Me jätkame ravimifirmade, meditsiinitehnika müüjate ja arstide läbipõimunud majanduslike huvide uurimist ja avalikustamist. Meie eesmärk ei ole kedagi mustata ja laimata. Me soovime avalikustada tõde ja juhtida avalikkuse tähelepanu tervishoiusüsteemis valitsevale huvide konfliktile.

 

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. March 2011, 10:08
Otsi:

Ava täpsem otsing