Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Hugo Osula: Eestis on Euroopa parim bussiliiklus

    Eestis on Euroopa parim bussiliiklus. Seda siiski ainult juhul, kui vaatleme seda teenuse kvaliteedi ja ühiskonnapoolsete kulude suhte seisukohast, kirjutab Mootor Grupp ASi juhatuse esimees Hugo Osula tänases Äripäevas.

    Eesti on ainuke riik Euroopas, kus üleriigiline (mitte kohalik) bussiliiklus toimib ilma riigi toeta, ainult piletitulu baasil. Seejuures on  bussipiletid sama või isegi parema teenindustaseme juures Lääne-Euroopaga võrreldes odavad, bussivedajad teevad erinevatele elanikkonna gruppidele suuri soodustusi  või teenindavad lausa tasuta. Peab tõdema, et viimased kümnendid on Eesti ühistranspordi olulisima osa – bussiliikluse – eestvedajaks olnud ettevõtlikud ja vastutustundlikud ettevõtjad. Loodame, et see jääb pikaks ajaks nii.
    Avalikkuse ees fantoomteemad. Viimasel ajal on meedias palju kõlapinda leidnud poliitikute pakutavad atraktiivsed megaprojektid, nagu Saaremaa sild, Rail Baltica kiirrong, Tallinna ühendterminal, Helsingi tunnel ning Tallinna–Tartu 2 + 2 kiirtee. See on loomulik, sest selliseid projekte on väga lihtne kommunikeerida, aga järjest enam tundub mulle, et fookus sisulistelt probleemidelt on hajunud.
    Bussi- ja autoettevõtjaid ühendav Autoettevõtete Liit korraldas hiljuti oma liikmete, omavalitsuste esindajate ja avaliku elu tegelaste seas ühistranspordi SWOT-analüüsi. Tulemused prognoosisid ühistranspordi usaldusväärsuse olulist kahanemist reisija silmis, bussijuhtide madalaid palku ja massilist lahkumist tööle naaberriikidesse, liinivõrgu killustatust ja kahanevat efektiivsust. Tõsise probleemina nähti muidugi ka pikaajalise riigipoolse visiooni puudumist, mis teeb ettevõtjad teenuse pakkujatena ettevaatlikuks, investeeringud lühiajaliseks ja teenuse omahinna kõrgeks.
    Nendele probleemidele peaksid lahendused olemas olema juba täna. Kas aga oleme valmis visioneerima ühise transpordi tulevikku, mis tõeliselt arvestab meie inimeste pikaajalisi liikumisharjumusi, mõttelaadi ja mentaliteeti, võttes seejuures arvesse järjest keerulisemaks muutuvat majanduskeskkonda, paratamatut rahvastiku vananemist ning möödunud kümnendi majanduse kasvutempo olulist langust.
    Ühistransport kui võrgustik. Ühistransporti tuleb hakata nägema kui dünaamilist tiheda katvusega üle-eestilist võrgustikku. Ainult see koos sagedase, täpse ja hinna poolest sobiva transpordi korraldusega tagab seadusega ette nähtud õiguse vabaks liikumiseks. Võrgustiku planeerimine ja ehitamine on aastakümnete pikkune, kompetentsi ja kogemust nõudev töö. Investeeringute koondumine ühes võrgustiku kitsas osas, näiteks rongiliikluses, mis teatud olukordades tundub igati atraktiivne, võib tasakaalust välja viia kogu kompleksi.
    Haapsalu rongist unistajatele juhin tähelepanu, et Haapsalu–Tallinna bussiliinidel võetakse piisava sageduse tagamiseks kasutusele järjest rohkem väikebusse, sest suurte busside jaoks reisijaid lihtsalt ei jätku. Kui visuaalselt ette kujutada näiteks pilti, et Pärnusse suunduvad maantee (bussiliiklus), raudtee ja kiire raudtee, siis teeb selline ühise raha kasutamise tõhusus lihtsalt nõutuks. Samas oleme kindlalt sellel seisukohal, et raudteel on reisijateveos oma kindel ja auväärne koht, kuid seda n-ö üle tootes muudame selle jätkusuutmatuks. Sellest oleks kahju.
    Seal, kus võrgustik enam ei toimi, tuleb asuda uute logistiliste lahenduste katsetamisele, seda eriti Eesti hõreasustusega maapiirkondades. Selleks võiksid sobida mobiilsed tellimisliinid, online’is taksobussid, operatiivsed  tellimiskeskused jne. Sellise teenuse tarvis sobiliku mini- või midibussi arendamine ja tootmine võiks olla meie autoinseneridele tõeline väljakutse. Me ei pea leppima tõdemusega, et maal elades piisab, kui riik tagab elektrivarustuse, digi-TV ja mobiilside. Ka liikumisvõimalus peab olema tagatud, arvestades samas optimaalseimat kulubaasi.
    Tulevikule võiks mõelda laiemalt. On selge, et alternatiivsete jõuallikate arendamine mõjutab ka ühistransporti. Kahju, et elektriautode soetamise kõrval ei vaadeldud alternatiivina elektribusside võimalikku ostu. Regulaarselt toimivat liiklust on lihtsam prognoosida, kui individuaalse elektriauto oma ja saadav kogemus omaks laiemat kandepinda.
    Kuigi diiselmootorid on arendatud uskumatult efektiivseks ja keskkonnasõbralikuks, ei vaidlusta keegi, et järgneval aastakümnel vajame diiselbussile tõelist alternatiivi. Vastupidiselt mõni aeg tagasi levinud trendile ei usu ma biokütusel baseeruvaid arendusi. Läga ja prügi on lihtsam ahju ajada või põllule viia, kui sellest kõrgtehnoloogilist autokütust toota. Reaalsed valikud tuleb teha liikumisenergiat salvetava hübriid­bussi ja akutehnoloogial baseeruva elektribussi vahel.
    Kaasaegse ühise transpordiga peab kaasnema  kaunis ja kompleksne taristu, mis algab ajakohase infoga varustatud ootekojast kuskil külateel kuni logistiliselt sobivalt paiknevate kaasaegsete bussi- ja raudteejaamadeni. Mäos asub keset põlde Eesti kauneim ja kallim bussijaam, kahjuks reisiteenuse osutamisel ta olulist rolli ei etenda.
    Mujal on aga ühise reisimise infrastruktuuriks sobivad kinnistud ammu muudel eesmärkidel maha müüdud. On kahetsusväärne, et riik investeerib märkimisväärseid summasid Euroopa Liidu vahenditest raudtee taristusse, aga siiani puuduvad normaalsed bussijaamad Pärnus, Kohtla- Järvel, Narvas, Valgas, Sillamäel. Rääkimata bussipaviljonidest maakohtades või sellise taristu loomisest, mis pakuks ka bussijuhtidele inimväärseid olmetingimusi.
    Kuidas muuta pikaajalised veoteenuse hanked reisijateveol selliseks, et hanke odavalt võitmisele ja hilisemale kulude optimeerimisele keskenduv teenusepakkuja pühenduks pikaajaliselt reisija rahulolule, müügitulu kasvule ning ühiskondliku väärtuse loomisele?
    Me peame siin ka arvestama, et aastaid on võidupakkumistel bussijuhtide palgakulu osakaal võrreldes muude kuludega  olnud häbiväärselt väike. Siit ka nii mõnedki kurjad ja ebaviisakad roolikeerajad, kelle motiveerimine teenusepakkujaks on võimatu.
    Rohkem julgust. Meie riik oma väiksuses on arusaadav ja protsessid lihtsasti juhitavad. Me ei pea kartma katsetada  ning eksperimenteerida, ainult suuri lollusi tuleb vältida. Kui on teadmised sellest, mida juhitakse, võib seda teha nii siseministeeriumi alluvuses kui ka maanteeameti koosseisus. Oluline pole mitte vorm, vaid sisu.
    Kokkuvõtteks võib öelda, et kaasaegne ühine transport baseerub mõistlikul, üheselt mõistetaval regulatsioonil ja targal planeerimisel, sünergias suure hulga ettevõtjate initsiatiivi ning nutikusega. Kui see toetub teadmistele ja ühiselt aktsepteeritud väärtushinnangutele, siis on Eestis ilma sõiduautota reisimisega ka tulevikus kõik hästi.
  • Hetkel kuum
Eksperdid: ettevõtjal on lihtsam kaitsta vilepuhujaid laiemalt, kui seadus nõuab
Eesti võttis vilepuhuja kaitse seaduse vastu sedavõrd kitsa kohaldamisalaga, et ettevõtjatel on lihtsam võimaldada probleemidest teavitamist laiemalt, kui neilt nõutakse, ning näidata seeläbi üles kõrgendatud ühiskondlikku vastutust, kirjutavad advokaadibüroo Sorainen partner Karin Madisson ning sama büroo jurist Karl Oskar Pungas.
Eesti võttis vilepuhuja kaitse seaduse vastu sedavõrd kitsa kohaldamisalaga, et ettevõtjatel on lihtsam võimaldada probleemidest teavitamist laiemalt, kui neilt nõutakse, ning näidata seeläbi üles kõrgendatud ühiskondlikku vastutust, kirjutavad advokaadibüroo Sorainen partner Karin Madisson ning sama büroo jurist Karl Oskar Pungas.
Kaks pangaaktsiat Buffetti portfellist, mida 1000 euro eest osta ning igavesti hoida
Warren Buffett on vist suur pangaaktsiate fänn, kuna tema varahaldusettevõttel Berkshire Hathawayl on mitu investeeringut finantssektoris.
Warren Buffett on vist suur pangaaktsiate fänn, kuna tema varahaldusettevõttel Berkshire Hathawayl on mitu investeeringut finantssektoris.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Otseülekanne Pärnust: parim juht küsitleb mantlipärijaid
Täna selgub Pärnu juhtimiskonverentsil Eesti parim juht, Äripäeva PRO paketi omanikud saavad välja kuulutamisele eelnevast tippjuhtide aruteluringist osa otselülituse kaudu.
Täna selgub Pärnu juhtimiskonverentsil Eesti parim juht, Äripäeva PRO paketi omanikud saavad välja kuulutamisele eelnevast tippjuhtide aruteluringist osa otselülituse kaudu.
Eksperdid leidsid Eesti konkurentsivõime hoidmisel viis murekohta
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Otseülekanne Pärnust: parim juht küsitleb mantlipärijaid
Täna selgub Pärnu juhtimiskonverentsil Eesti parim juht, Äripäeva PRO paketi omanikud saavad välja kuulutamisele eelnevast tippjuhtide aruteluringist osa otselülituse kaudu.
Täna selgub Pärnu juhtimiskonverentsil Eesti parim juht, Äripäeva PRO paketi omanikud saavad välja kuulutamisele eelnevast tippjuhtide aruteluringist osa otselülituse kaudu.
Koondamiste kõrval palkab mõni ettevõte sadu töötajaid. “Hea aeg laienemiseks”
Kui tööstus- ja ehitussektori raskuste mõjul paisus töötute arv esimeses kvartalis aastaga pea 20 000 võrra, siis mõned Eesti ettevõtjad on sama ajaga juurde palganud sadu inimesi.Tööpuudus kerkis esimeses kvartalis 7,8 protsendini. Viimati oli tööpuudus nii kõrge koroonaviiruse esimese laine ajal 2020. aastal, teatas Swedbanki vanemökonomist Liis Elmik.
Kui tööstus- ja ehitussektori raskuste mõjul paisus töötute arv esimeses kvartalis aastaga pea 20 000 võrra, siis mõned Eesti ettevõtjad on sama ajaga juurde palganud sadu inimesi.Tööpuudus kerkis esimeses kvartalis 7,8 protsendini. Viimati oli tööpuudus nii kõrge koroonaviiruse esimese laine ajal 2020. aastal, teatas Swedbanki vanemökonomist Liis Elmik.