Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Elektrijaamade juht: meid sunnitakse kasutama põlevkivi

    Tarbijate huvisid esile tõstes sunnitakse meid kasutama biokütuse asemel põlevkivi, kirjutab Eesti Energia Narva Elektrijaamade juht Tõnu Aas.

    Sellest hoolimata oleme täna paradoksaalses seisus, kus tarbijate huvisid esile tõstes tahetakse seadusega sundida Narva jaamasid kasutama biokütuse asemel põlevkivi, mis hoolimata olulistest läbimurretest keskkonnakaitse alal, jääb siiski endiselt fossiilseks kütuseks. Millisesse konteksti asetub selline praktika kui me vaatame Eestist väljapoole?
    Euroopas  kasutatakse hakkpuitu praktiliselt kõigis sütt põletavates elektrijaamades, asendades selliselt osa fossiilsest kütusest. Ehitatakse ka uusi, ainult biokütusel töötavaid elektrijaamu võimsusega kuni 200 MW ja enamgi. Kõik see aitab suurendada taastuvate energiaallikate kasutuselevõttu. Sarnaselt teiste liikmesriikidega on Eesti võtnud kohustuse toota aastaks 2020 taastuvatest energiaallikatest 25% energiatarbimisest. Samas tuleb tagada elektritootmise võimalikult kõrge varustuskindlus ja madala CO2 emissioon.
    Need on mängureeglid, millest lähtudes tuleb küsida – kuidas need poliitilised eesmärgid tarbijatele kõige väiksema kuluga täita? Narva elektrijaamad suudavad pakkuda taastuvenergia eesmärkide täitmist kõige soodsamalt. Kuna me toodame elektrit fossiilkütusest ehk põlevkivist, on kütuse mitmekesistamine ning taastuvate energiaallikate kasutuselevõtt loogiline ja moraalselt õige samm.
    Kuigi paljudele kõlab see siiani harjumatult, saab varem fossiilseid kütuseid kasutanud põlevkivielektrijaamades toota taastuvenergiat. Taastuvate energiaressursside kasutamine ei pea tähendama uute elektrijaamade ehitamist. Narva elektrijaamal on selleks olemas tehnoloogiline võimalus ja nii tarbija rahakoti kui ka keskkonna ees oleks vastutustundetu seda kasutamata jätta.
    Põlevkivi asendamine biokütusega vajab väikseimat toetust ühe toodetud taastuvelektri ühiku kohta ning seetõttu on ta elektritarbija jaoks odavam kui uute tootmisvõimsuste, nt tuulikute rajamine.
    Puiduraha tuulikutele
    Tuul on küll tasuta energiaressurss, kuid sellegi poolest soovivad tuuleärimehed elektritarbijate käest saada kopsakaid toetusi oma investeeringute katteks. Hiljuti peeti toetuste nimel meedias tõeline lahing ning vaatamata tõsistele pingutustele, ei õnnestunud tuuleärimeeste toetusi kärpida. Vastupidi, tänu kavandatud muudatustele edaspidi tõuseb tuuleparkide tootlus.
    Siiani maksti tuulest toodetud elektri eest toetust kuni 600 GWh kogusele aastas, kuigi tuulikud nii palju ei oleks isegi suutnud toota. Nüüd, kus tuuleparke lisandub ja see limiit muutuks neile takistuseks, kavandatakse piirang sootuks tühistada. Täna kehtiv fikseeritud suurusega toetus, mis kerkivate turuhindade juures suurendab tootjate tulu, asendatakse aga garanteeritud müügihinnaga. Eelnõu kohaselt garanteerivad elektritarbijad järgmisest aastast tuuleenergia tootjatele tulu (elektri hind + toetus) 9,3 senti kilovatt-tunni eest, mida on 30% rohkem kui Narva elektrijaamadele. Narvas toodetud taastuvelekter on tarbija jaoks 2,1 s/kWh võrra odavam, kuid ikkagi piiratakse taastuvelektri tootmist Narva elektrijaamas. 375 GWh piir pannakse ette kõige odavamale tootmisviisile ning edasine areng planeeritakse vaid kõige kallima taastuvelektri tootmisviisi abil.
    Kas tõesti on Eesti elektritarbija juba nii rikas, et hakkab emotsionaalselt eelistama kallimaid alternatiive? Lisaks ostetakse tuulikud välismaalastelt, samas kui hakkepuidu müüjateks oleks eestlased.
    Karuteene keskkonnale
    Vaatame ka elektritootmise keskkonnamõju vähendamist. Kui Eestis töötab rohkem tuulikuid, ei vähene sellest põlevkivist elektrit tootva elektrijaama keskkonnamõju ega ka elektritoodang. Kuid põlevkivi asendamisel biomassiga saab Eesti kiiresti vähendada põlevkivienergeetika keskkonnamõju.
    Põlevkivist elektri tootmisel tekib ühest tonnist põlevkivist tuhka 45%. Biokütuse kasutamisel  tekib tuhka vaid 1% ringis. Tänu biokütuse kasutamisele Balti elektrijaamas tekkis Eestis möödunud aastal ca 180 000 tonni vähem põlevkivituhka ning elektri tootmiseks  kasutati ligi 400 000 tonni vähem põlevkivi.  Õhku jäi paiskamata kuni 380 000 tonni vähem süsihappegaasi. Alates biokütuste kasutuselevõtust 2008. aastal on Narva elektrijaamad jätnud kasutamata  ca 1,35 mln tonni põlevkivi, tekitanud 0,6 mln tonni vähem tuhka ning 1,1 mln tonni vähem süsihappegaasi.
    Varustuskindlus
    Lõpetuseks ka varustuskindlusest.  Biokütuse kasutamine põlevkivi asemel võimaldab taastuvelektrit toota ka tuulevaiksel ajal, südatalvel  - seega alati, kui elektrit on vaja, mitte ainult siis kui on tuult. Kasutades biomassi Narva elektrijaamades saame kasvata taastuvenergia osakaalu ilma, et seaksime ohtu elektrienergia varustuskindluse.  Ja teha seda tarbija jaoks kõige odavamalt.
  • Hetkel kuum
Seotud lood
Kõik seotud lood

Aimar Ventsel: pildikesi Moldovast, peidetud vaesusega venelikust riigist „kusagil seal“ “Istun seda jutukest kirjutades Chişinău Moldova rahvusköögi restoranis ...”
Mida me teame Moldovast? Laias laastus mitte midagi, nendib etnoloogiadoktor Aimar Ventsel. Ja valgustab meid.
Mida me teame Moldovast? Laias laastus mitte midagi, nendib etnoloogiadoktor Aimar Ventsel. Ja valgustab meid.
Balti aktsiad jätkasid taandumist
Balti koondindeks Baltic Benchmark sulgus teist börsipäeva järjest miinuses, taandudes täna 0,64%.
Balti koondindeks Baltic Benchmark sulgus teist börsipäeva järjest miinuses, taandudes täna 0,64%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Funderbeami asutaja lahkub tegevjuhi kohalt
Funderbeami asutaja ja tegevjuht Kaidi Ruusalepp annab oma igapäevased tegevused üle ning jätkab juunist nõukogus ettevõtte asutajana.
Funderbeami asutaja ja tegevjuht Kaidi Ruusalepp annab oma igapäevased tegevused üle ning jätkab juunist nõukogus ettevõtte asutajana.
Eksperdid leidsid Eesti konkurentsivõime hoidmisel viis murekohta
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Finnair hakkab jälle Tartusse lendama
Soome lennufirma Finnair alustab Helsingist Tartusse lendamist 2. juulil pärast seda, kui Tartu lennujaamas võetakse kasutusele GPS-signaalist sõltumatu lähenemislahendus.
Soome lennufirma Finnair alustab Helsingist Tartusse lendamist 2. juulil pärast seda, kui Tartu lennujaamas võetakse kasutusele GPS-signaalist sõltumatu lähenemislahendus.
Euroala majanduskasv hoogustus esimeses kvartalis Eesti majanduslangus Euroopa üks sügavamaid
Nii euroala kui Euroopa Liidu majanduskasv oli esimeses kvartalis aastatagusega võrreldes 0,4 protsenti. Eesti majanduslangus on aga Euroopa üks sügavamaid.
Nii euroala kui Euroopa Liidu majanduskasv oli esimeses kvartalis aastatagusega võrreldes 0,4 protsenti. Eesti majanduslangus on aga Euroopa üks sügavamaid.