Hulgimüüjad koondavad ladusid

10. veebruar 1998, 00:00

Aasta tagasi sulges hulgifirma Jungent viimase vahelao endisest üle-eestilisest laovõrgust. Ladude sulgemine oli edukas logistiline reform.

Jungenti logistikadirektori Peep Piiber oli võtnud eeskujuks muu maailma kogemused. Nüüd on Jungentis mitme laoseisu asemel vaja pidada arvet vaid ühe laoseisu üle. Vähenenud laoseisude arvel on vabanenud käibevahendid. Eesti mõõtmed on Piiberi hinnangul piisavalt väiksed, et suuta sellele territooriumile jaotada kaupa vaid ühest kesklaost.

Tänaseks on sarnaselt Jungentiga hakanud laopindasid vähendama ka teised hulgifirmad.

Trend on ladude vähendamisele. Kui meil oli eelmisel aastal Eestis neli ladu, siis praegu on neid kaks.

Reegel on, et lao müügikate ei tohi olla väiksem, kui lao ülalpidamiskulud. Sulgesime seetõttu eelmise aasta lõpus lao Pärnus. Leidsime, et majanduslikult on kasulikum Pärnu linna ja maakonda teenindada Tallinnast, saates autoga kaupa Pärnusse kas või iga päev.

Kesklao asukoht sõltub müügikäibe jaotumisest. Kui kolmandik kuni pool käibest on Tallinnas, siis on mõttekas ladu hoida Tallinnas, kuigi geograafiliselt on soodsaim paik võib-olla Paide. Hadleri keskladu on Tallinnas, Lõuna-Eesti klientide teenindamiseks on vaheladu Tartus.

Ladude arv ja paigutus sõltub kaubagrupist: kas on kiiresti käibiv tootegrupp, näiteks toiduained, või on ladustatav kaup elektroonika ja valgustusseadmed, nagu meil. Philips Eestil on ainult üks keskladu.

Kui väiksed laod on üle Eesti põhikohtades -- Tallinnas, Tartus, Pärnus, Narvas -- lähevad kulud suureks. Iga ladu tähendab lisakulutusi ka inimeste suhtes, kes ladu haldavad ja laooperatsioone teevad.

Philipsis käib laoteenuse osutamise juurde ka tellimiskeskuse teenus ehk kliendi arvete käsitlemine, kliendi teenindamine tellimuskeskuses.

Sellise väikese riigi puhul nagu Eesti ei ole mõeldav, et laod on mööda Eestit laiali.

Esimene tingimus on, kui kiiresti klient kaupa vajab. 12--18 tunniga alates tellimuse saamisest on võimalik kaup Tallinnas asuvas kesklaos komplekteerida ja viia sihtpunkti.

Teine oluline tingimus on piirkonnas müüdava kauba kogus. Kui kiirus pole määrav ja kaubavood on väikesed, on mõistlik kaubad kellegagi ühitada. Tallinnas komplekteeritud kaubad viiakse partnerfirmasse, kes paneb need oma saadetiste juurde ja viib kohale.

Samuti on lao asemel otstarbekam hoida kohapeal terminaali -- sile ümberlaadimispind. Suur auto toob kauba kesklaost terminaali. Seal tõstetakse koorem ümber väikestele autodele, mis jaotavad kauba laiali.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
28. November 2011, 18:11
Otsi:

Ava täpsem otsing