Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Esma Autot ähvardab Mazdade müügiõiguse äravõtmine
Kui Esma Autoga kokkuleppele ei jõuta, on Inchcape valmis Soome esinduse kaudu asutama Eestisse oma jaemüügifirma. Leping Esma Autoga seda ei takista, täpsustas Inchcape Motors Finland OY Baltimaade müügijuht Toomas Kullerkup.
«Kui rääkida Esma Auto aktsiate ostmisest, siis ma ei kinnita ega lükka seda ümber,» lisas Kullerkup.
Praegu käivad läbirääkimised selle üle, kas Esma Auto on huvitatud kogu oma äri müümisest, luuakse ühisfirma või alustab Inchcape Motors Finland ise Eestis autode jaemüüki. Asjaosaliste hinnangul tehakse otsus kahe kuu jooksul.
Esma Auto tegevdirektor ja üks omanikke Ralf Õng tunnistas, et Inchcape on märku andnud soovist Esma Auto ära osta. Inchcape on tema väitel pakkunud hinda, millesse on arvestatud Esma Auto aktsiakapitali eest 2,4 miljonit krooni, lisaks kolme-nelja tuleva aasta kasum.
Ralf Õng ütles, et kompromissina oleksid nad nõus andma Inchcape'ile osaluse Esma Autos aktsiakapitali laiendamise teel, kuid see peab jääma alla poole aktsiakapitalist, et otsustamisõigus jääks Eesti poolele. «Firma müügiga ei ole me mingil juhul nõus,» teatas ta.
Ühe tundmatuks jääda sooviva allika väitel on Mazdade müügiõiguse ülevõtmise põhjus see, et Inchcape'i Soome esindusele ei mahu hinge eestlaste Mazdade müügi edukus. Esma Autol läheb väga hästi. Algul kahjumis olnud automüügifirma müüb aastas ligi 700 uut Mazdat. Ettevõtte käive oli 1997. aastal 150 mln krooni, kasum on täpsustamisel.
Teiseks ülevõtmise põhjuseks peetakse kehva teenindust. Kui teistel edukamatel automüüjatel on Eestis korralikud müügi- ja hooldekeskused, siis Mazdade müük toimub Tallinnas ühes ja hooldus teises kohas.
«Vaadake teiste automarkide esindusi,» osutas Inchcape Motors Finlandi Baltimaade müügijuht Toomas Kullerkup. «Me oleme Eestis teatud positsiooni saavutanud, kuid me tahaksime seda kindlasti hoida, sest konkurent ei maga.»
Ühe Mazda omaniku sõnul on järjekorrad Tallinna hooldekeskuses pikad, raske on leida vaba aega. Äripäeva Kirjastuse ASi majandusjuht Roland Bibikov seevastu sõnas, et tähtajad venisid pikemaks paar aastat tagasi, nüüd on olukord paranenud.
Eelmise aasta septembris avas Esma Auto 7 miljonit krooni maksma läinud Mazda keskuse Tartus, kuid Tallinnas pole veel seda ehitama hakatud. Mazda keskus on olemas ka Pärnus, kus autosid müüb AS Vilojett.
Esma Auto tegevdirektor Ralf Õng ütles, et hooldekeskuse puudumist ettekäändeks tuua pole õige. Tema sõnul on Esma Autol kavas veel sel aastal alustada müügi- ja hooldekeskuse ehitamist Tallinnas. Krunt, mille ostmise üle käivad läbirääkimised, asub Mustamäel.
Inchcape Motors Finland OY ekspordijuht Jari Kohonen ütles eile telefoni teel, et ei ole mingeid vastuolusid Esma Autoga. «Kust te võtate, et me temaga rahul ei ole?» päris Kohonen.
Ta kiitis Esma Autot Mazdade Eesti müügivõrgu loomise eest ja teatas, et Inchcape tahab nüüd lihtsalt müügipoliitikat Baltimaades ühtlustada.
«On otsustatud, et meie hakkame Eestis toimima nii maaletooja kui edasimüüjana,» täpsustas Kohonen. Nii on ka teistes riikides. Soomes näiteks kuulub Inchcape'i Soome esindusele nii maaletoomine kui jaemüük.
Praegu on kaalumisel kolm varianti, sõnas Kohonen. Üks on soomlastele kuuluv eraldi jaemüük, teine on Esma Auto ASi äraostmine ja kolmas on ühisfirma Esma Autoga. «Kõik variandid on kaalumisel, otsuseid pole seni tehtud,» oli Kohonen napisõnaline.
Eestis müüdi eelmisel aastal 850 uut Mazdat, neist enamik Esma Auto poolt ja 185 autot Pärnus asuva Vilojett ASi kaudu.
Läbimüügilt olid Mazdad eelmisel aastal neljandal kohal Toyota, Honda ja Volkswageni järel.