Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Protestiti küll, automaks jäi

    Ametiautode maksustamisega ei ole Eesti maailmas pretsedendi looja. Iga arenenud riik püüab ära hoida oma maksubaasi laialipudenemist, erinev on ainult erisoodustustelt maksuraha kättesaamise mehhanism.
    Piisab pilguheidust põhjanaabrile Rootsile, kus sama temaatika oli aktuaalne alles aastapäevad tagasi ning probleemid sarnased vastukajadega Eestis. Uus ametiautode maksustamise kord jõustus Rootsis 1997. a 1. jaanuaril.
    Rootsi automaksu eesmärk on sama mis meie tulumaksuseaduses -- maksustada kogu töösuhtest saadud tulu, nii rahaline kui mitterahaline. Teisalt sooviti piirata ametiautode pruukimist erasõitudeks, mis pidi ühtlasi vähendama negatiivset mõju looduskeskkonnale.
    Erinevalt Eestist ei tulnud uus kord Rootsi ettevõtjatele ootamatult. Sellele eelnes ajakirjanduses enam kui pooleaastane diskussioon ning uus kord hakkas kehtima aasta algusest, mitte majandusaasta keskel.
    Mehhanismilt on Rootsi kui pikkade maksutraditsioonidega riigi automaks keerulisem -- maksu fikseeritud osa sõltub auto margist, vanusest ja hinnast, muutuv osa kütusekulust. Olulisem uuendus oli see, et kõik ametiauto bensiinikulud tasub auto kasutaja, mitte enam tööandja.
    Ka Rootsis tuleb pidada sõidupäevikut, üldreeglina märgitakse üles ametisõidu iga kilomeeter, mille bensiinikulu tööandja auto kasutajale kompenseerib -- 8 SEK bensiini ja 5 SEK diislikütuse liitri pealt. See kulu on tööandjale maksuvaba. Kui tööandja maksab kinni ka erasõitudeks kulunud bensiini, on see roheliste nõudel maksustatud 120 protsendiga.
    Rootsi äriüldsust ärritas just sõidupäevik, mille pidamine tähendab vähemalt viit protseduuri -- sissekannet päevikusse, kinnituse saamist, raamatupidamises kajastamist, väljamaksmist ja arhiveerimist (vähemalt 11 aastat).
    Rootsi tööandjate liidu arvestuste järgi on maksu administreerimise kulu 2 miljardit SEK ehk iga ametiauto kohta kaks nädalat lisatööd. See aeg ja raha läheb ettevõttes põhitegevuse asemel paberimäärimisele.
    Maksu valem on keeruline, nõudes eri maksumäärade ja laenuintresside arvesse võtmist. Nii on firmad hakanud teenust ostma väljastpoolt, finantsteenuste pakkujatelt.
    Ebasoodne ettevõtjaile oli ka muutus käibemaksu osas -- kui enne sai ettevõte kogu bensiinilt tasutud käibemaksu oma maksukohustusest maha arvata, siis töötajale kompenseeritud bensiinilt seda enam teha ei saa. Ka Rootsis ei saa auto ostmisel makstud käibemaksu maha arvata, mistõttu ettevõtjad oodanuks maksukergendust mujalt. Riigile tõi muutus sisse täiendava 700--800 mld SEK.
    Samas said ettevõtjad võitu vähenenud sotsiaalmaksukulust, maksu fikseeritud osa vähendamisest ning sellest, et paljud uue korraga tekkinud lisakohustused kannab auto kasutaja.
    Elu näitab, et ametiautode kasutamine ei ole Rootsis vähenenud, kuid vähenenud on nende kasutamine erasõitudeks. Samas jäi diskussioonist kõlama hoiatus, et viimse sendini taotletud õiglus ei tohi ülikeerukate ettekirjutustega muutuda ebaõigluseks ettevõtete vastu. Sellega haakuv, ent omaette teema on maksuameti toimetulek uue korra kindlustamisega.
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Bigbanki laenuportfell tegi rekordi
Bigbank avaldas 2024 aasta esimese kvartali tulemused, mille kohaselt brutolaenuportfell tõusis rekordilise 1,74 miljardi euroni, kasvades kvartaliga 86 miljoni euro võrra ehk 5% ja aastaga 325 miljoni euro võrra ehk 23%.
Bigbank avaldas 2024 aasta esimese kvartali tulemused, mille kohaselt brutolaenuportfell tõusis rekordilise 1,74 miljardi euroni, kasvades kvartaliga 86 miljoni euro võrra ehk 5% ja aastaga 325 miljoni euro võrra ehk 23%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.