Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Protestiti küll, automaks jäi

    Ametiautode maksustamisega ei ole Eesti maailmas pretsedendi looja. Iga arenenud riik püüab ära hoida oma maksubaasi laialipudenemist, erinev on ainult erisoodustustelt maksuraha kättesaamise mehhanism.
    Piisab pilguheidust põhjanaabrile Rootsile, kus sama temaatika oli aktuaalne alles aastapäevad tagasi ning probleemid sarnased vastukajadega Eestis. Uus ametiautode maksustamise kord jõustus Rootsis 1997. a 1. jaanuaril.
    Rootsi automaksu eesmärk on sama mis meie tulumaksuseaduses -- maksustada kogu töösuhtest saadud tulu, nii rahaline kui mitterahaline. Teisalt sooviti piirata ametiautode pruukimist erasõitudeks, mis pidi ühtlasi vähendama negatiivset mõju looduskeskkonnale.
    Erinevalt Eestist ei tulnud uus kord Rootsi ettevõtjatele ootamatult. Sellele eelnes ajakirjanduses enam kui pooleaastane diskussioon ning uus kord hakkas kehtima aasta algusest, mitte majandusaasta keskel.
    Mehhanismilt on Rootsi kui pikkade maksutraditsioonidega riigi automaks keerulisem -- maksu fikseeritud osa sõltub auto margist, vanusest ja hinnast, muutuv osa kütusekulust. Olulisem uuendus oli see, et kõik ametiauto bensiinikulud tasub auto kasutaja, mitte enam tööandja.
    Ka Rootsis tuleb pidada sõidupäevikut, üldreeglina märgitakse üles ametisõidu iga kilomeeter, mille bensiinikulu tööandja auto kasutajale kompenseerib -- 8 SEK bensiini ja 5 SEK diislikütuse liitri pealt. See kulu on tööandjale maksuvaba. Kui tööandja maksab kinni ka erasõitudeks kulunud bensiini, on see roheliste nõudel maksustatud 120 protsendiga.
    Rootsi äriüldsust ärritas just sõidupäevik, mille pidamine tähendab vähemalt viit protseduuri -- sissekannet päevikusse, kinnituse saamist, raamatupidamises kajastamist, väljamaksmist ja arhiveerimist (vähemalt 11 aastat).
    Rootsi tööandjate liidu arvestuste järgi on maksu administreerimise kulu 2 miljardit SEK ehk iga ametiauto kohta kaks nädalat lisatööd. See aeg ja raha läheb ettevõttes põhitegevuse asemel paberimäärimisele.
    Maksu valem on keeruline, nõudes eri maksumäärade ja laenuintresside arvesse võtmist. Nii on firmad hakanud teenust ostma väljastpoolt, finantsteenuste pakkujatelt.
    Ebasoodne ettevõtjaile oli ka muutus käibemaksu osas -- kui enne sai ettevõte kogu bensiinilt tasutud käibemaksu oma maksukohustusest maha arvata, siis töötajale kompenseeritud bensiinilt seda enam teha ei saa. Ka Rootsis ei saa auto ostmisel makstud käibemaksu maha arvata, mistõttu ettevõtjad oodanuks maksukergendust mujalt. Riigile tõi muutus sisse täiendava 700--800 mld SEK.
    Samas said ettevõtjad võitu vähenenud sotsiaalmaksukulust, maksu fikseeritud osa vähendamisest ning sellest, et paljud uue korraga tekkinud lisakohustused kannab auto kasutaja.
    Elu näitab, et ametiautode kasutamine ei ole Rootsis vähenenud, kuid vähenenud on nende kasutamine erasõitudeks. Samas jäi diskussioonist kõlama hoiatus, et viimse sendini taotletud õiglus ei tohi ülikeerukate ettekirjutustega muutuda ebaõigluseks ettevõtete vastu. Sellega haakuv, ent omaette teema on maksuameti toimetulek uue korra kindlustamisega.
  • Hetkel kuum
Karl Märka: piirame põhiseadusega riigikapitalismi „Kuidas mitte investeerida: 1001 näidet avalikust sektorist“
Piirame põhiseadusega ära, kui suure osa SKTst võib avalik sektor moodustada, kirjutab Karl Märka arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Piirame põhiseadusega ära, kui suure osa SKTst võib avalik sektor moodustada, kirjutab Karl Märka arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Ülevõtupakkumine pani suure tankerifirma aktsia taanduma
Ühe maailma suurima tankerifirma Euronavi aktsia kukkus Brüsseli börsil pärast suuromaniku ülevõtupakkumise lõppu 9,1%.
Ühe maailma suurima tankerifirma Euronavi aktsia kukkus Brüsseli börsil pärast suuromaniku ülevõtupakkumise lõppu 9,1%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: nonii, tibulilled, kas tulete taas? Äripidaja intervjuu oma töötajatega
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Kogemuslugu: kui minu ettevõtte väärtused enam minuga ei ühti
Kuidas edasi, kui ettevõtjana avastad, et õhinaga loodud firma sinuga enam samu tõekspidamisi ei jaga?
Kuidas edasi, kui ettevõtjana avastad, et õhinaga loodud firma sinuga enam samu tõekspidamisi ei jaga?
Parima juhi konkursile esitati rekordiliselt üle 100 tippjuhi Vaata täisnimekirja
Konkursile "Parim juht 2024" esitati 110 tippjuhti, kelle seast selgub võitja mais Pärnu juhtimiskonverentsil.
Konkursile "Parim juht 2024" esitati 110 tippjuhti, kelle seast selgub võitja mais Pärnu juhtimiskonverentsil.
Uutele sõidukitele hakatakse väljastama keskkonnapasse
Sel kolmapäeval kiitis Euroopa parlament heaks uued ELi eeskirjad, mille eesmärk on vähendada sõiduautode, kaubikute, busside, veoautode ja haagiste heitkoguseid. Ühe uue meetmena nähakse ette uutele sõidukitele keskkonnapasside väljastamist, kirjutavad Logistikauudised.
Sel kolmapäeval kiitis Euroopa parlament heaks uued ELi eeskirjad, mille eesmärk on vähendada sõiduautode, kaubikute, busside, veoautode ja haagiste heitkoguseid. Ühe uue meetmena nähakse ette uutele sõidukitele keskkonnapasside väljastamist, kirjutavad Logistikauudised.
Hullumeelne seiklus: autoga läbi Euroopa ja Aafrika
Ühel päeval tekkis sõpradel hullumeelne idee osaleda rallil, mis viib nad läbi Euroopa ja Aafrika, kirjutavad Lääne-Virumaa Uudised.
Ühel päeval tekkis sõpradel hullumeelne idee osaleda rallil, mis viib nad läbi Euroopa ja Aafrika, kirjutavad Lääne-Virumaa Uudised.
Järgmine Soome ehitusfirma andis pankrotiavalduse sisse
Soome ehitusfirma Puukoti viis reedel kohtusse pankrotiavalduse, ettevõtte käive ulatus alles hiljuti 45 miljoni euroni, kirjutas Kauppalehti.
Soome ehitusfirma Puukoti viis reedel kohtusse pankrotiavalduse, ettevõtte käive ulatus alles hiljuti 45 miljoni euroni, kirjutas Kauppalehti.
Nädala lood. Eestlased hulluvad Hispaania kinnisvaraäri järele, kutsehaigus tõi firmale ootamatu nõude, suur tehas läks Lätti
Äripäeva selle nädala populaarsemad lood ja teemad puudutasid Hispaanias kinnisvaraäri ajamist.
Äripäeva selle nädala populaarsemad lood ja teemad puudutasid Hispaanias kinnisvaraäri ajamist.