Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ida-Saksamaa aeglane tõus
Endise Ida-Saksamaa põhja- ja lõunaosa vahel käriseb arengutase järjest enam: lõunaosa lähenb kiiresti Lääne-Saksa tasemele, väidab konjunktuuriinstituudi IWH ökonomist Joachim Ragnitz. Eriti tugev majanduskasv on Dresdeni ja Eisenachi vahelise maantee ümbruses, kunagise Ida- ja Lääne-Saksa piiri lähedal. Dresdenist on saanud oluline infotehnoloogiakeskus. Leipzig on hoogsalt arenev teeninduslinn, kus on suur lennuväli ja uus messikeskus.
Tormiline on areng ka uue pealinna Berliini ümbruses ja Berliini piirile jäävas Potsdamis. Seevastu põhjapoolsetes liidumaades Brandenburgis, Mecklenburg-Vorpommernis ja Saksi-Anhaltis raskused püsivad. Rannikulinnade laevatehased virelevad ja kehv suvi on pankrotti ajanud paljud heakorrastatud kuurortlinnade väikefirmad.
Kriisipiirkondade tööpuuduse protsent on 20 ehk kaks korda nii suur kui lääne poolel, palju inimesi siirdub mujale elama ja kohalejääjate ostujõud kahaneb. Rahulolematuse tõttu on inimestest 20% andnud hääle ekskommunistide poolt, samuti kasvavad paremekstremistlikud meeleolud, mis peletab välismaist kapitali eemale.
Just riskikapitali vähesus ja maailmamajanduse nõrgenenud konjunktuur on sundinud IWH instituuti Ida-Saksa kasvuprognoosi alandama tuleval aastal varasemalt kolmelt 2,3 protsendile.
Raskustele vaatamata peab kaks kolmandikku Ida-Saksa firmadest oma arenguväljavaateid heaks. Kuigi masinatööstuse eksport kasvas mullu 30%, on Ida-Saksa ekspordi üldine tase Lääne-Saksa omaga (33%) võrreldes väike -- 15%. Ida-Saksa probleemiks on endiselt kulud, sest sealne palgatase moodustab 80% lääne poole omast, kuid tootlikkus ainult 63%.
Kuid on ka häid näiteid. Opeli tehas Eisenachis on Euroopa autotehastest produktiivseim, Volkswageni tehas Zwickaus on edukam kui emafirma Wolfsburgis.DI-FT-ÄP