Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Firma juhtimisel keskendu peamisele

    Ettevõtte juht peab iga päev muretsema miljoni väiksema ja suurema asja pärast. Seejuures võivad ettevõtte tuleviku edu ja kasumlikkust mõjutavad faktorid tihti teadmata kaugusesse lükkuda.
    Pealtnäha paradoksaalne on ka asjaolu, et kui juht keskendub täna sellistele asjadele nagu põhiväärtuste leidmine ja kultiveerimine, missiooni määratlemine, visiooni loomine ning inimestesse eneseusu süstimine ja nende õpetamine, ei pea ta homme enam pooltki nii paljude asjadega igapäevaselt tegelema kui täna.
    Organisatsiooni põhiväärtused on teema, mida väga erinevalt ja sageli puudulikult mõistetakse.
    Vaid vähesed firmad on põhiväärtustega tegelenud nii, et firma sellest mõõdetavat kasu oleks saanud. Paljud pole sellele üldse tähelepanu pööranud. Mõned on koosolekul kirja pannud 4?5 märksõna, nagu ausus, avatus, klientide hindamine jne. Üksikud on märksõnade mõtte ka lahti seletanud. Töötajate enamiku jaoks on taolised ?põhiväärtused? lihtsalt sõnakõlksud, millega pole elus midagi peale hakata.
    Järgneva tarvis defineerin põhiväärtuse mõiste. Organisatsiooni põhiväärtus on tõekspidamine, mis juhib inimeste mõtteid ja tegusid töö kontekstis ning millest organisatsioon ei ole nõus loobuma isegi siis, kui turg seda millegipärast enam heaks ei kiida. Põhiväärtused ei muutu ajas.
    Kuidas põhiväärtusi leida? Oluline on mõista, et neid ei saa välja mõelda ega määrata. Nad on organisatsioonis või selle liidrite grupis iseenesest olemas ? nad vaja on ühiste arutelude vältel välja sõeluda.
    Raamatu ?Built to Last? autorid Collins ja Porras soovitavad väärtushinnangute kasutamiseks koostada ?Marsi grupi?. See peaks koosnema 5?7 inimesest, kes kollektiivselt kõige paremini esindavad organisatsiooni sügavaid tõekspidamisi. Grupi liikmete tuvastamiseks tuleb küsida: ?Kui me peaksime planeedil Mars taaslooma firma, siis millised 5?7 inimest kõige kindlamini selle ülesandega hakkama saaksid?? Nende inimeste defineerida jäävad organisatsiooni põhiväärtused, millega hiljem ülejäänutel tuleb arvestada.
    Kuidas põhiväärtusi kultiveerida? Nii nende regulaarse meelde tuletamise kui ka järgimise ja praktilise kasutamise teel. Põhiväärtused on hindamatud inimeste valikul, otsuste ja valikute langetamisel, probleemide lahendamisel.
    Põhiväärtuste leidmise ja kultiveerimise protsess on eelkõige tegevjuhi südameasi. Kui ta sellega ei tegele, siis ei tegele sellega ettevõttes tõenäoliselt keegi.
    Määratle missioon, püstita visioon ning alles siis loo strateegiad. Tihti luuakse ettevõtetes strateegiaid ilma väljakutsuvat visiooni ja motiveerivat missiooni omamata. Nii toimimist võib võrrelda vundamendita maja ehitamisega. Tihti on firmas visioon ja missioon olemas, kuid nagu ka väärtushinnangute puhul, on sageli tegemist õõnsate fraasidega, mis kellelegi eriti korda ei lähe.
    Missioon on ettevõtte peamine ülesanne, mille kaudu ta klientidele väärtust loob. Missiooni on vaja selleks, et koondada kõik inimesed organisatsiooni kui terviku eesmärkide saavutamiseks. Selle olemasolu ja mõistetavus aitavad vältida lokaalsetele optimumidele keskendumist ning firma ressursside killustamist.
    Visioon on pikaajaline ja väljakutsuv eesmärk, omalaadne vaimne pilt firmast 10?20 aasta pärast.
    Kui firma visioon on heas mõttes ?hullumeelselt väljakutsuv?, siis mobiliseerib see töötajaid leidma ideid ja lahendusi firma arendamiseks, milleni muidu ei jõutaks. Luues pildi tulevikust ja hakates juhtima firmat ?tagant ettepoole? saavutame kasvunäitajad, mis ületavad kaugelt tööstusharu keskmised. Juhtides firmat ?tänasest tulevikku? loome eeldused tavapäraseks 5?10%-liseks evolutsiooniliseks kasvuks.
    Ka missiooni ja visiooni osas ei ole peale tegevjuhi teisi kandidaate, kelle eestvedamisel neid firmas reaalselt juurutada õnnestuks.
    Olles püstitanud visiooni ja määratlenud missiooni, on juht loonud vundamendi edukalt toimivate strateegiate loomiseks.
    Iga organisatsiooni üheks raskemini kopeeritavaks konkurentsieeliseks on seal töötavate inimeste ühine võimekus.
    Keskendudes inimeste julgustamisele ja nende eneseusu suurendamisele saab tegevjuht firma väärtust oluliselt suurendada. Pühendades tavapärasest rohkem aega inimestele ning nende õpetamisele loob juht suuremad eeldused inimeste võimekuse kasvuks.
    Oluline on samuti, kuidas juht oma inimesi õpetab. Stephen Covey kirjutab raamatus ?Principle Centred Leadership?, et kui juht soovib inimesi tulemuslikult mõjutada ja õpetada, peab ta eelnevalt tegema kahte asja. Need on näita positiivset eeskuju ning loo oma meeskonna liikmetega head suhted.
    Kui nende kahe asjaga on hästi hakkama saadud, siis võib juht õpetamisel õigeid meetodeid kasutades ka heade tulemusteni jõuda.
    Autor: Peep Vain
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
ExxonMobile ja Chevroni tulud põrutavad allamäge
Naftahiiglased Chevron (CVX) ja ExxonMobil (XOM) teatasid esimese kvartali kasumite langusest, mida mõjutasid madalamad maagaasi hinnad ja väiksemad rafineerimise marginaalid.
Naftahiiglased Chevron (CVX) ja ExxonMobil (XOM) teatasid esimese kvartali kasumite langusest, mida mõjutasid madalamad maagaasi hinnad ja väiksemad rafineerimise marginaalid.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.