Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kaubamärk tõstab hinna lakke

    Eesti mitmesuguse suurusega rõivatööstusettevõtete juhid kinnitavad, et nendelt allhanketöö tellijad saavad tänu oma mainekatele kaubamärkidele ja sissetöötatud turustuskanalitele müüa siinset toodangut mitu korda kallimalt, kui Eesti tootjad ise suudaks oma kaubamärgiga küsida.
    ?Olen kohanud Euroopas Harrodsi kaubamajas tõenäoliselt Sangaris toodetud meestesärki, mis maksab seal tänu tuntud kaubamärgile 600 naela ehk 15 000 krooni. Sangari kaubamärgi all müüakse Eestis sama särki aga 600 krooni eest,? ütleb endine Tartu Kaubamaja ning nüüdne ASi Sangar juhatuse esimees Jaan Kallas.
    Ka Eestis müüakse tellijate kaubamärkide all näiteks Sangaris valmistud rõivaid. Üks selliseid kaubamärke on Eton, mida kandvate rõivaste hind on ühes Tallinna kaubamajas neli korda suurem Sangari enda kaubamärgi all teises kaubamajas müüdavate samasuguste rõivaste hinnast.
    Koguseid, kui palju Eestis tootjate allhanketööst Eesti turule jõuab, on raske nimetada, sest kaupa turustavat lõppklienti on raske tuvastada, räägib Kallas.
    Hinda, kui palju tellijad allhanketöö eest maksavad, peavad paljud Eesti tootjad ärisaladuseks. Samamoodi ei soovita üldiselt avalikustada oma tellijaid ja nende kasutatavaid kaubamärke.
    Ühel suuremal siinsel rõivatootjal, 687 töötajaga meeste- ja naisterõivaste valmistajal Sangaril moodustab 111 miljoni kroonise aastakäibe juures allhange 42% käibest. Tootmismahu poolest on see osakaal suurem, sest allhanketöö on tavaliselt omatoodangust odavam. Osal keskmise suurusega rõivatootjatel moodustab allhanketöö sada protsenti tootmismahust.
    Sukki ja sokke valmistava ASi Suva peadirektor Viktor Saarestik tunnistab samuti, et nende kaup on jõudnud tellija kaubamärgi all tootjahinnast oluliselt kallimalt Eesti poodidesse. ?Paljud kauplused ei tahagi meie oma kaubamärgi all kaupa müügile võtta, põhjendades, et see oleks liiga odav. Öeldakse, et teeb sama välja, kas müüa üks paar 100krooniseid sokke või 6?7 paari meie kaubamärgi all tehtud 15krooniseid sokke,? räägib ta.
    Saarestik lisab, et kui kaubamärk välja arvata, on Suva sokid-sukad kvaliteedilt võrdväärsed kuulsate kaubamärkide kaubaga. ?Ostame näiteks Prantsuse Caullies? lõnga, samuti India ja Egiptuse lõnga, mis on maailma parimaid,? kinnitab Saarestik.
    Suva ekspordib oma toodangust neli viiendikku, sellest 50?60% allhanke korras. Saarestiku sõnul on ettevõte jäänud suure allhanke osakaalu juurde, sest selle eest maksab tellija siiski kõrgemat hinda, kui saab koduturul oma kaubamärgi eest.
    AS Tallinna Moemaja saavutab 40% oma ekspordikäibest allhankena. Juhatuse esimehe Kairi Vildersoni hinnangul ei pruugi kuulus kaubamärk tagada toote kvaliteeti. ?Nii mõnigi kord võib kuulsa kaubamärgi toode olla valmistatud kehvemini kui keskmise hinnaklassi kaup,? ütleb ta.
    Vildersoni sõnul on sarnaste toodete mitmekordsed hinnavahed tingitud just maailmakuulsatest kaubamärkidest, kuigi näiteks tuntud Moskino kaubamärgi rõivaste puhul kasutatakse sama kangast, mida kasutab ka Tallinna Moemaja, kusjuures tegemist võib olla ka Eestis allhanke korras tehtud õmblustööga.
    Tallinna Moemaja juht lisab, et nende ettevõte müüb oma mudeleid Skandinaavia turule küll enam-vähem sama hinnaga kui sealsed ettevõtted, kuid letihinnad kauplustes erinevad juba rohkem. ?Meie hind ei ole veel vastavuses sellega, mida me võiksime kvaliteedi järgi küsida.?
    Tallinna ja Pärnu rõivapoodide keti omaniku A&G Kaubanduse ASi hulgimüügijuhi Anu Mahlapuu sõnul on ettevõttel oma 200 töötajaga õmblusüksus, kuid seal tehakse ainult allhanketöid. ?Oma kaubamärki ei ole lihtne müüa, see nõuab suuremat tööstusstruktuuri alates originaalsete mudelite väljatöötamisest ja reklaami. See jääb tulevikuplaaniks,? lausub ta.
    Samal ajal müüb ettevõte vaid Eestis mittevalmistatavaid imporditud rõivaid, mida Mahlapuu sõnul saadakse tarnijatelt suuremate koguste puhul hinnaga, mis on võrreldav Baltika jt oma mudelite ja kaubamärkidega rõivatööstuste müügihindadega.
    Eesti Rõiva- ja Tekstiililiidu ning ASi Klementi juhatuse esimehe Madis Võõrase sõnul otsustab suur osa rõivatööstusest allhanke kasuks, sest oma kaubamärgi reklaam nõuab kulusid, millele tootjate hammas peale ei hakka. ?Leipzigi messil selgitati, et ühe rõivakollektsiooniga Saksa turule sisenemiseks peab arvestama vähemalt 2 miljoni krooniga hooaja kohta. Kusjuures see kulutus ei kindlusta uuele turule jäämist,? ütleb Võõras.
    Sangari juhi Jaan Kallase sõnul tuleks näiteks Saksa turule pürgimiseks arvestada kaks korda suurema reklaamikulu ehk 4 miljoni krooniga.
    Tekstiil- ja tekstiilitoodete kasvav eksport oli läinud aastal Eesti üldises ekspordimahus 11,3 protsendi ja 2,7 miljardi krooniga masinate ja seadmete ning puidu ja puidutoodete järel kolmandal kohal. Allhanketööd moodustasid 44% selle tööstusharu ekspordimahust, mis on Eesti keskmine.
    Tellijad on allhankijatele Sangari juhi Jaan Kallase kogemuse kohaselt valmis maksma järjest enam. ?Eesti rõivatööstus on pakkumistest juba praegu üle koormatud. Arvestades, et moodide vahetumine ja mitmekesisus nõuab järjest kiiremat reageerimist ja paindlikkust, siis Eesti tellimuste täitjad on siiski suhtelisemalt jäigema Kagu-Aasia tööstuse kõrval eelisseisundis,? on Kallas optimistlik.
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Esimese kvartali tulemused tõstsid Snapi aktsia hinda neljandiku võrra
Snapi aktsia hüppas turueelses kauplemises 25% pärast esimese kvartali tulemuste avalikustamist, mis ületasid kõrgelt analüütikute ootuseid.
Snapi aktsia hüppas turueelses kauplemises 25% pärast esimese kvartali tulemuste avalikustamist, mis ületasid kõrgelt analüütikute ootuseid.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.