Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Mootoritähised ajavad segadusse

    Küsimus, mis vahe on CDI ja HDI mootoril, paneb ka targemad mehed kukalt sügama ja reeglina on vastus ühene ? ega neil olegi mingit vahet.
    Ikka ja jälle räägitakse, et sel autol on CDI mootor, teisel HDI ja kolmandal koguni PDI. Tavainimene ei saa enam mõhkugi aru ja otsustab, et küllap jutt diiselmootorist käib, kui tähises D-täht sees. Aga võta näpust, näiteks GDI on hoopis bensiinimootor. Et asjasse veidike selgust tuua, avaldab Äripäeva Autotarvikute rubriik kord kuus lühiülevaate ühest eelnimetatud mootoritüübist.
    Ilmselt kõige enam on segadust tekitanud CDI ja HDI. Näiteks Mercedes kasutab CDI diiselmootorit, PSA Group (Peugeot ja Citroen) aga HDI mootorit. Sisulist vahet neil aga ei ole, küsimus on lihtsalt selles, kuidas keegi seda mootorit nimetab. Prantslased nimetavad seda kõrgsurve otsesissepritse mootoriks (Highpressure Direct Injection), sakslased aga ühisrelss otsesissepritse mootoriks (Common Rail Direct Injection). Ja mõlemal on õigus. Tavalise diiselmootoriga võrreldes on sissepritsesurve sellises mootoris kuni 6,5 korda kõrgem ja kütus jõuab silindriteni ühise toru, (ehk nagu on inglisekeelne otsetõlge: ühisrelsi kaudu). Eestikeelset tõlgendust on sellele väga raske leida. Õppejõudude seas kehtib suuline kokkulepe nimetada neid ühisanum sissepritse mootoriteks.
    Mille poolest siis erineb ühisanum sissepritse mootor tavalisest diiselmootorist. Varasemates süsteemides tekitas kõrgsurvepump toitesüsteemis kõrge rõhu (otsepritsediislitel kuni 200 bar) ja jaotas selle tööjärjekorras silindritele. Pihustid avanesid kütuse rõhu mõjul. Igale pihustile oli kõrgsurvepumbas oma silinder, mis oli oma mõõtmetel väike ja seetõttu ei olnud ka surve väga suur.
    Uuemates, ühissurve süsteemides, tekitab üks suurema kolvipinnaga kõrgrõhupump sõltuvalt sõidutingimustest 300-1350 barise rõhu, mis kandub edasi plokikaanele kinnitatud ühtsesse jaotustorusse. Pihustite tööd juhib mootori juhtplokk sõidutingimuste andmete põhjal elektriliselt. Selline süsteem võimaldab muuta diiselmootori palju vaiksemaks, erksamaks ja veelgi ökonoomsemaks.
    Otsepritsediislitele iseloomuliku hüppelise rõhutõusu ja sellega kaasneva plagina vältimiseks on jaotatud pihustus kahte ossa. Sekundi murdosa enne põhipihustust toimub eelpihustus, kus avatakse pihusti nõel hästi lühikeseks ajaks (0,200 ms) ja pihustatakse põlemiskambrisse väike kogus kütust. Eelpihustus soojendab põlemiskambrit just kolvi ülemise surnud seisu lähedal, luues head tingimused põhipihustuse kütuse põlemiseks. Kütus süttib varem, rõhk ja temperatuur tõusevad sujuvamalt ning mootor töötab ?pehmemalt?.
    Eelpihustuse ajal on õhu ja kütuse segu hästi lahja (50:1), põhipihustusel aga 16:1. Lisaks müra vähendamisele alandab eelpihustuse lahja küttesegu ka põlemistemperatuuri ning lämmastikoksiide tekib vähem.
    Ühissurve süsteemis kasutatakse elektro-hüdraulilisi tihvtita pihusteid. Kütuse rõhk mõjub pihustinõela mõlemale poolele. Pihusti ülaosas on elektromagnetklapp, mille avanemist juhib juhtplokk. Kui nõela pealt lastakse rõhk ära, lükkab nõela koonuspinna all survekambris olev rõhk nõela üles ja pihustus algab. Mida kõrgem on pihustusrõhk, seda peenemaks kütus pihustatakse ja seda parem on küttesegu moodustus ning põlemine. See võimaldab ehitada suhteliselt väikese töömahuga diiselmootoreid ja juba on näiteks Ford alustanud 1,2-liitrise diiselmootori tootmist.
    Esimese sõiduautole mõeldud ühisanum diiselmootori ehitas aga 1990. aastal Fiat. 1994 läks Fiati alustatud projekt üle Robert Bosch Gmp-le järelviimistluseks ja saritoodangusse sobitamiseks.
    Autor: Virgo Tiitsu
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
USA turuindeksid lõpetasid nädala korraliku tõusuga
Aktsiaindeksid sulgesid kauplemisnädala roheliselt ja kvartalitulemuste infokeerises on palju mitmekülgseid teadaandeid, mis turu aktiivselt liikuma on pannud.
Aktsiaindeksid sulgesid kauplemisnädala roheliselt ja kvartalitulemuste infokeerises on palju mitmekülgseid teadaandeid, mis turu aktiivselt liikuma on pannud.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.