Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Riigi parim lüpsilehm ? Tallinna Sadam ? müüki
Eesti riigis on taas üles soojenemas kunagise peaministri Tiit Vähi idee erastada ka Tallinna Sadam. Pole välistatud, et sügisel langetatakse valitsuses vastav otsus, ja kevadel tuleb vähemusosaluse müük ning Tallinna Sadama noteerimine börsil.
Äripäev leiab, et Tallinna Sadama erastamine on igati tervitatav ja tuleb ettevõtte arengule kasuks.
Välja on pakutud, et 51% aktsiatest jääb riigile, 25% tuumikinvestorile ja 24%ga kaubeldakse börsil. See oleks esialgu ka kõige mõistlikum lahendus. Esmalt juba seetõttu, et sisepoliitiliselt on vähemusosaluse müük kõige valutum, kuna võtaks ära Eestimaa mahamüümise kondi potentsiaalsete protestijate suust.
Pealegi on Eesti Raudtee enamusosaluse erastamise ümber toimuv küllalt paksu verd tekitanud ning sama tramburaid poliitikud tõenäoliselt enam läbi teha ei soovi. Üks võimalik variant on ka selline, et kui raudtee erastamine ikkagi täielikult ebaõnnestub, liidetakse ta Tallinna Sadamaga. Tuleb ju tulevasel sadamaomanikul raudteeomanikuga nii või teisti hästi läbi saada.
Võib arutleda ka nii, et miks müüa Tallinna Sadamat. Hästi töötav ettevõte, teenib riigile suurt tulu ? seega pole vaja omanikestruktuuri muuta.
Vähemusosaluse erastamisel väheneb aga poliitikute mõju sadama juhtimisele, mis tähendab suuremat stabiilsust. Mäletame ju veel väga hästi teede- ja sideminister Toivo Jürgensoni vägikaikavedu sadama eksjuhi Enn Sarapiga. Erastamine tõmbab ligi välisinvesteeringuid. Ja mis pole sugugi vähem tähtis ? potentsiaalne väikeinvestor, kes seni vesise suuga transiiditulusid vaatas, saab võimaluse sellelt teenida.
See, et sadam väga rentaabel ettevõte on, ei anna veel alust rahuloluks ja vaid dividendide võtmiseks. Konkurents Läänemere sadamate vahel pidevalt tiheneb, Venemaa lubatud uued sadamad ei ole ka enam kauge tulevik. Seega tuleb Tallinna Sadamat edasi arendada ja tema positsiooni tugevdada. Börsile minek motiveerib juhtkonda ettevõtet edasi arendama. Samuti ? Tallinna Sadama minek börsile puhub ehk ka viimasele jälle natuke elu sisse. Mäletatavasti oli ka enne Telekomi börsil kauplemine väga uimane, ETLi tulekuga võttis see aga mõneks ajaks elavamad tuurid sisse. Väärtpaberibörsi juht Gert Tiivas peab Tallinna Sadamat üheks kõige potentsiaalsemaks avalikuks ettevõtteks. Vähemasti soomlaste huvi sadama börsiletuleku vastu pidi suur olema.
Toimetuse hinnangul on kõige mõistlikum viis erastada vähemusosalus Tallinna Sadamas aktsiakapitali laiendamise teel. Nii saaks raha ettevõte, mitte riik, kelle rahakulutused vahel päris suuri küsimärke tekitavad. Ka Telekomi müügist saadud rahaga finantseeriti mäletatavasti valimisi. Osalusvahekord võib ju esialgu jääda poliitiliselt valutu 51+24+25. Hiljem võiks riigi osalust vähendada.