Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ebatavalisel viisil saab jõuda paremate tulemusteni
Vaatamata oskustöötajate (kaasa arvatud heade müügikonsultantide) nappusele tänapäeva ettevõtluses on siiski olemas erilisi võimalusi, kuidas realiseerida olemasoleva või peatselt värvatavate töötajate potentsiaali suuremal määral.
Kogemused koostöös mitmete firmadega näitavad, et erilist edu ei saavutata juhtides firmat tavalisel moel. Milline on see nn tavaline mood? Kõrgenenud konkurents ja turusituatsioon surub kõvasti firmade kasumit vähemaks ja samas toob endaga kaasa ärikulude suurenemise. Enamuses ettevõtetes vastatakse sellele töötasu süsteemi muutmise või siis palgatõusu külmutamisega. Lisaks veel koolituse või muude soodustuste kärpimise ja nende kõrvaldamisega üldse.
Samuti püütakse tööle võtta hooajalisi või osalise tööajaga töötajaid. Sellele järgneb aga loogilise vastusena motivatsiooni kaotus töötajate poolt, madalam rahulolu oma tööga, kõikuv lojaalsus või personaalsete eesmärkide kaotamine. Vähem ilmset, kuid märkimisväärselt suuremat ohtu ettevõtlusele ja selle kasumitootlikkusele seab alamotiveeritud töötaja soovimatus jagada, õppida ja teha koostööd teiste meeskonnakaaslastega. Kui töötaja tunneb, et töö nõuab midagi enamat, kui tema või firma ressursid pakkuda suudavad, siis näitab ta seda välja väiksema tööpanuse ja suurema energia kaotusega.
Lahendus peitub ettevõtte väärtuses, sisepoliitikas, suundades, tegevuses ja strateegias. Seetõttu on äri jaoks olulise tähtsusega positsioneerida ennast kui edenevat ja kasvavat ettevõtet, valida ja arendada töötajaid, kes saavad selleks kasulikud olla, kes oleksid personaalselt motiveeritud ja annaksid sellega lisaväärtust toodetele/teenustele.
Ettevõte/amet peab pakkuma emotsionaalset energiat ja haarama töötajate tähelepanu ning pakkuma kõikvõimalikku abi selleks, et inimene saaks hakkama emotsionaalsete, intellektuaalsete ja füüsiliste nõuetega, mida töö esitab. Kuidas arendada sellist töökultuuri, mis oleks samas atraktiivne ning hoiaks töötajaid motiveeritult?
Tänapäeval igatseb enamus ühiskonnast kindlustunde ja stabiilsuse järele. Inimesed seisavad juba loomu poolest vastu igasugustele muudatustele, kuna need toovad kaasa raskusi või lõhestavad neid. Tööle võttes peab siis olema hästi valiv ? tuleb ümbritseda ennast inimestega, kellel oleks samad eluväärtused.
Ettevõtte omanikud ja juhid ei saa olla edukad, võttes tööle lihtsalt oletuste, lootuste, arvamuste või CV kokkuvõtte põhjal. See on niivõrd kulukas ja tulemused on ohtlikud just ettevõtte edukusele ning selle kasu silmas pidades.
Juhid/liidrid peavad tööle võtma ning koolitama töötajaid, pannes erilist rõhku nende väljendusoskustele, inimestevahelisele sobivusele, tahtmisele koostööd teha, individuaalsele initsiatiivile ja tahtmisele ka omalt poolt midagi pakkuda. Väga kõrge efektiivsusega töötajad näitavad tavaliselt sellega omapoolset initsiatiivi, kohanemisvõimet ja tahtmist õppida.
Ettevõte peab pakkuma lisahüvesid, mis rajaneksid nii organisatsiooni kui ka üksikisiku panusel. See aga eeldab teatud mõõtühikute olemasolu. Selleks, et teadvustada, kuidas äri ja üksikisik on muutunud paremaks, peab töötajatel olema tagasiside andmise võimalus juhtkonnale, kindlad lootused ja suunad. Samas tuleb pakkuda vastutasuks koolitust ja aidata või toetada, et nad saaksid oma eesmärke saavutada ja isiklikke vajadusi rahuldada.
Hiljutine Stanfordi Ülikooli uuring (Central Penn Business Journali põhjal) näitas, et 88 firmade edukusest on otsene tulem töötajate hoiakutest ja nende individuaalsest motivatsioonist. Ainult 12 edukast ettevõtlusest baseerub töötaja oskustel ja tehnilistel teadmistel.
Arendades töötajate ?tarkvara?, saavutab firma kindlasti palju suuremat edu ja teenib tagasi inimestesse tehtud investeeringutelt. See on lisaboonus firmale ? motiveeritud inimene on suurema tõenäosusega valmis õppima uusi tehnilisi teadmisi ning arenema. Seega aidake töötajatel areneda ja saavutada uusi tasandeid arengus.
Autor: Mati Ruul