Nokia kindlustab kohta turul

Tõnis Arnover 21. november 2001, 00:00

?Halvemad ajad on möödas, kõik viitab sellele, et mobiiltelefoniturg ärkab juba viimases kvartalis uuele elule, ning olulist osa selles etendab jõulumüük,? ennustas Jorma Ollila.

Kuid Ollila arvates ei tule uus tõus kiire ja järsk, vaid turg läheb käima vastavalt sellele, kuidas uued tooted suudavad nõudlust kasvatada. ?Majanduskriisi ajal võtab tipptehnoloogia saavutuste jõudmine massiturule rohkem aega kui tavaliselt,? iseloomustab ta olukorda.

Muud prognoosid on veidi vastukäivad. Nii ennustab USA konsultatsioonifirma Shosteck, et vaatamata maailmamajanduse kriisile läheb Ameerika telekommunikatsioonisektor tõusule tuleva aasta alguses. Shostecki andmeil on USA mobiilioperaatorid saanud järjest miljoneid uusi kliente.

Tuntud uurimisfirma Gartner Dataquest sel nädalal avaldatud uuringus väidetakse, et maailma mobiiltelefoniturg tuleval aastal hoopis väheneb. Firma väitel on turge mõjutanud GPRS-telefonide väljatuleku hilinemine ja majanduskasvu selge vähenemine suure mobiiltelefonide müügi piirkonnas, nagu Ladina-Ameerika. Dataquest hindab kasvu nõrgaks ka Lääne-Euroopas, kus mobiiltelefonitarned kolmandas kvartalis vähenesid.

Kõik see ei häiri Nokia võidukäiku. Dataquesti andmeil oli Nokia kasvatanud oma turuosa maailmas: kolmandas kvartalis oli tema käes 33,4 mobiiltelefoniturust, võrreldes 30,6 protsendiga mullu samal ajal. Väike tagasiminek oli ainult teise kvartaliga võrreldes, mil tema turuosa oli 34,8. Teisel kohal oli USA Motorola 15,7 protsendiga (mullu 13,3) ja kolmandal Rootsi Ericsson 8 protsendiga. Ühinenud firmale Sony Ericsson ennustab Dataquest turuosaks lähiajal 10.

Kokku müüdi kolmandas kvartalis maailmas 94,4 miljonit mobiiltelefoni, mis on mullusest 10 vähem. Terve selle aasta müügiprognoosi alandas Dataquest 450 miljonilt 400 miljonile.

Gartner Dataquesti analüütik Ben Wood arvab ajalehes Helsingin Sanomat, et Nokial ei ole kerge suurendada oma turuosa 40 protsendile, nagu firma on eesmärgiks seadnud. ?Arvestades väga tugevat konkurentsi on Nokia eesmärk auahne, kuid seni on tal õnnestunud oma auahnete eesmärkidega toime tulla,? möönab analüütik.

Kui Nokiale on ette heidetud, et ta on viimasel ajal Ericssonist uute mudelite turuletoomisel maha jäänud, siis Barcelonas tõestas Nokia oma liidripositsiooni. Nimelt tutvustasid Jorma Ollila ja Nokia Mobile Phonesi asetegevdirektor Anssi Vanjoki koguni kolme uut mudelit. Kõige uhkemad olid nad loomulikult digitaalkaamera ja suure värviekraaniga varustatud 7650 üle, mis võib edastada multimeediateateid.

?Arengut tekstiülekandelt multimeediaülekandele võime võrrelda raadiolt televisioonile üleminekuga,? iseloomustas uut toodet Ollila, kelle sõnul on tuleva aasta lõpuks enam kui pooled Nokia mobiiltelefonid multimeediavõimalusega. 7650 tuleb Euroopas ja Aasias müüki tuleva aasta teises kvartalis ja selle ligikaudne hind on 8520 Eesti krooni.

?Nokia on täna tõestanud, et ta on taas mobiiltelefonide vallas selge liider,? ütles Deutsche Banki analüütik Johan Strandberg Rootsi uudisteagentuurile Direkt.

Nii nagu Ericssoni aktsia Stockholmis on ka Nokia aktsia Helsingi börsil viimasel ajal jõudsalt kerkinud. Analüütikute sõnul on Nokia kursi tõusule kaasa aidanud viimase aja positiivne imago, näiteks teade, et Nokia vedamisel hakatakse looma ülemaailmset 3G standardit. Kuid samas rõhutatakse, et Nokia kurssi on sisse arvestatud loodetavad head majandustulemused, mistõttu see on praegu näiteks Mandatumi arvates veidi üle hinnatud. Kui Nokia tulemused täidavad ootusi, jätkub tõus, kui ei, võib järgneda taas kukkumine.

Nokia kui Soome tähtsaima firma edust sõltub üksjagu ka Soome majanduskasvu ja ekspordi areng. Maailmamajanduse üldise jahtumise mõjul on juhtivad Soome prognoosijad alandanud riigi selle aasta sisemajanduse kogutoodangu kasvu prognoosi 0,6?1,8 protsendile ja tuleval aastal 1,6?2,5-le.

Kui suur on selles Nokia osakaal? Soome statistikaameti töötaja Olli Savela igatahes tõestas hiljuti avaldatud uuringus, et Nokia tähtsus Soome majanduskasvule on arvatust väiksem. Põhjuseks on elektroonikatoodete ja sealhulgas mobiiltelefonide hindade suhteline odavnemine võrreldes näiteks paberi- ja metallitööstustoodetega.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 12:06
Otsi:

Ava täpsem otsing