Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kolk ja Past himustavad Pärnu ATPd

    Esmaspäeval avatakse Pärnu linnavalitsuses kast ümbrikega, mis sisaldavad pakkumisi Pärnu ATP kõigi aktsiate ostuks. Oma 49 protsendi suuruse osaluse on linnavalitsusega sõlmitud kirjaliku kokkuleppe kohaselt valmis müüki panema ka Tartu ärimeestele Juhan Kolgile ja Urmas Pastile kuuluv kütuste müügiga tegelev OÜ Maiben. Ehkki Eesti ühe suurema bussiettevõtte müügiotsus sündis juba poolteist aastat tagasi, andis linnavalitsus nüüd pakkumiste tegemiseks aega vaid kolm nädalat.
    ATP kiirmüük on tekitanud Pärnus palju küsimusi. Üks neist puudutab kahe kinnisvaraobjekti müüki vahetult enne ettevõtte aktsiapaki müügi väljakuulutamist, kusjuures ostjaks oli OÜ Maiben.
    Pärnu linnavolikogu revisjonikomisjoni liikmee Ain Pajo sõnul on kummaline ATP juhtide selgitus, mille kohaselt firma põhivara müüdi jooksvate kulude katteks ja see võimaldas puhastada bilanssi ning sel aastal kasumit näidata. ?Ettevõte tehti ostja jaoks hästi ilusaks ja odavaks,? leiab Pajo.
    Kuna pakkumiste tegemiseks on aega vähe, usub Pajo, et ka ATP uueks omanikus saab seesama Kolgi ja Pasti kütusefirma. Võõrad vaevalt et nii kiiresti reageerida jõuavad, kahtleb Pajo.
    Pajo sõnul said nimetatud ostud teoks seetõttu, et enne seda lisati nõukogu kuuele liikmele seitsmendana endine bussifirma direktor Ülo Tomson, kes hääletab otsuste tegemisel vähemusosalust omava Maibeni poolt. Varem olid nõukogus linna ja teise osaniku esindajad pooleks.
    Pajo kahtleb ka hinnas. Metsa tänaval asuva 2402 ruutmeetri suuruse kinnistu, millel on peal ka klubihoone, omandas OÜ Maiben ainsa soovijana 470 000 krooni eest. Pärnu linnavalitsuse maa maksustamise hinnakirja järgi maksab selles piirkonnas maa ruutmeeter 300 krooni, mis teeb selle tüki hinnaks 720 600 krooni, sealjuures pole arvestatud hoone maksumust.
    Aasta tagasi Pärnus toimunud võimuvahetuse ajal ATP nõukogu esimehe kohalt lahkunud linnavolikogu liige Sulev Alajõe ütles, et ka tema ei mõista, miks müügiga nii kiire hakkas. Ta hindas positiivseks asjaolu, et linnal õnnestus teise omanikuga kokku leppida terviku müügis, sest see suurendab kindlasti huvi ettevõtte vastu. Alajõe sõnul poleks aga tema juhitud nõukogu mingil juhul nõustunud ettevõtte väärtuse kahandamisega enne müüki, nagu see nüüd vara bilansist väljaviimisega juhtus.
    Juba tema nõukogu eesotsas oleku ajal oli vähemusosanikul huvi arvata nõukogusse ettevõtte tegevjuht, kuid kuna see polnud linna huvides, ei saanud seda lubada, selgitab Alajõe. Tema hinnangul ei ole normaalne, et linn enamusaktsionärina ei ole enam otsuste tegemisel juhtpositsioonil.
    Pärnu linnavolikogu revisjonikomisjoni esimees Märt Mere ütles, et mitmel linnavolinikul on tekkinud küsimusi ATP varade müügi kohta ja ta on need edastanud linnavalitsusse. Kõnealuste tehingute kasulikkuse vastu on huvi tundnud ka Pärnu linnapea Einar Kelder, kes aga praegu ravib kodus kopsupõletikku.
    ATP nõukogus linna huve kaitsev ASi Pärnu Vesi finantsjuht Jane Mets tunnistab, et aega pakkumiste tegemiseks napib, kuid on veendunud, et huvilisi tuleb rohkem kui üks. Ta lubab, et 32 miljoni krooni suurusest alghinnast ei taganeta ka siis, kui seekord ühtki pakkumist ei tule.
    Metsa kinnitusel müüdi kinnisvara selleks, et parandada ettevõtte finantsseisu ja likvideerida käibevahendite puudujääki. Tema hinnangul oli tegu põhitegevust mittetoetavate objektidega, mille kordategemine nõudnuks suuri investeeringuid. ?See pigem suurendas ettevõtte väärtust kui kahandas,? leiab ta.
    Pärnu bussid sõidavad omanike kütusega
    Ehkki seadus näeb ette, et kui kohaliku omavalitsuse osalus moodustab firmast üle poole, tuleb üle 100 000 krooni ulatuvate ostude puhul korraldada riigihange, pole Pärnu ATP seda kütuse ostmisel seni teinud. Kõik firma 120 bussi võtavad kütust omanikele kuuluva Alexela Oili spetsiaalselt selleks bussijaama taha ehitatud tanklast ja nii juba mitu aastat. Päevas kulub ettevõttel sõidukite töös hoidmiseks 7000 liitrit kütust.
    Alajõe räägib, et omanike firma aitas bussipargi rasketel aegadel hädast välja, sest ei nõudnud viiviseid. Teisalt tunnistab ta osalt enda süüks, et riigihanke korraldamine tema ajal nõukogu päevakorda ei jõudnud.
    Pärnu ATP direktori Andrus Kärpuki sõnul on kütuse riigihanke korraldamine plaanis, kuid seda ei saa teha enne, kui pole teada, milliste veomahtude peale nad linnas ja maal liinilepingud saavad. Tema väitel hakkas seadus nõudma bussifirmalt riigihanke tegemist alles eelmise aasta oktoobris. Kärpuki sõnul ehitas Alexela Mai tänavale tankla spetsiaalselt bussipargi huve silmas pidades, kuid selle teisest küljest saavad kütust kõik sõidukid.
    Alexela, Maibeni ja selle kaudu ka Pärnu ATP üks omanikke Urmas Past ütleb, et Äripäeval on osaline ja vale informatsioon, mida on vara kommenteerida. Tema sõnul on vale öelda, et Pärnu ATP on Alexela klient, kuid seda, et kõik Pärnu bussid just selle tanklast kütust saavad, ta ei eita.
    Past kinnitab, et linn on bussifirma koos Maibeniga ühiselt müüki pannud, kuid ei välista enda ja oma äripartnerite osalemist ostupakkumise tegemises. ?Äris on ikka nii, et kord on aeg müüa ja siis jälle osta. Kuna meile kuulub ettevõtte aktsiaist ligi pool, siis on põhimõtteline huvi terviku omandamise vastu olemas,? selgitab ta, lisades, et kõik sõltub tingimustest. Hiljuti omandatud ATP vara kohta ütleb Past, et kui linn soovib kasutada oma eelisostuõigust, siis on ta rõõmsal meelel nõus neist loobuma.
    Ehkki Pärnu autobussipargile kuulub ka palju kinnisvara, millest magusaim objekt on maaliinide bussijaama hoone kesklinnas, kujutab suurimat väärtust tänaseks võidetud turg. Pärnu ATP võitis sel sügisel Pärnu linnavalitsuse korraldatud riigihankekonkursi, millega sai endale kogu linnaliikluse korraldamise õiguse järgnevaks viieks aastaks. Konkurss maaliinide osas on tulekul. Riik ja linn doteerivad ATP reisiliiklust aastas kokku 18 miljoni krooniga.
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
ExxonMobile ja Chevroni tulud põrutavad allamäge
Naftahiiglased Chevron (CVX) ja ExxonMobil (XOM) teatasid esimese kvartali kasumite langusest, mida mõjutasid madalamad maagaasi hinnad ja väiksemad rafineerimise marginaalid.
Naftahiiglased Chevron (CVX) ja ExxonMobil (XOM) teatasid esimese kvartali kasumite langusest, mida mõjutasid madalamad maagaasi hinnad ja väiksemad rafineerimise marginaalid.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.