Lõunanaabrite automüük kosub

Tõnu Tramm 30. november 2001, 00:00

Lätis registreeriti oktoobris 106 autot rohkem kui septembris, mis teisisõnu tähendab automüügi 18-list kasvu. Paraku ei tähenda see aga seda, et lätlaste automüük tegi suure hüppe üles, vaid hoopis seda, et oktoobris hakkas taastuma normaalne läbimüük. Oli see nüüd Bin Ladeni või kellele iganes tõttu, igatahes oli september 578 müüdud autoga lätlastele üks viletsamaid müügikuid sel aastal, millele jäid alla vaid aasta esimesed kuud, mil müük nigel igal pool ja igas riigis. Augustis müüdi seal aga 786 uut sõiduautot, mis tähendab, et septembrikuine langus oli 208 autot, ehk -27 ning lähinaabrid peavad veel vähemalt kuu aega samas kasvutempos jätkama, et augusti tasemele tagasi jõuda.

Võrreldes 2000. aasta 10 kuuga on lätlastel automüük siiski kosunud ja seda 418 auto võrra, mis teeb aastaseks kasvuprotsendiks 7. Arvuliselt kõige rohkem on Lätis kasvatanud oma läbimüüki Citroen ja Peugeot, samuti Opel ja Mazda. Seevastu arvuliselt suurim langeja on Lada, mis on möödunud aasta 10 kuu läbimüügi 5. kohalt langenud tänavu 10 kuu müügis tervel 10 kohta allapoole. Samuti on kahanenud Mitsubishi ja Volkswageni läbimüük.

Protsentuaalselt on Lätis kõige enam kahanenud Daihatsu ja Daewoo müük (vastavalt ?73 ja ?71), tõusnud aga Seat, mille müük on kasvanud koguni 1500! Paraku on see kõigest matemaatiline illusioon ja tegelikkuses on olukord üsna proosaline ? möödunud aastal lihtsalt ei müüdudki veel Lätis Seati. Imekombel siiski mullu Läti registrisse sattunud ühest uuest Seatist (mis ilmselt oli ostetud Eestist), on tänavuse 10 kuu kokkuvõttes saanud tänu Lätti esinduse loonud Japautole 16 autot, ehk ühe kehva Eestimaise Seati müügikuu jagu autosid. Kuid eks iga algus ole raske ja küllap ka lätlased kord selle automargi enda jaoks avastavad. Võrdluseks vaid nii palju, et Eestis on 10 kuuga müüdud 277 Seati, ehk umbes 17 korda rohkem kui Lätis.

Aga vaatamata sellele, et VW võrreldes mullusega Lätis languse läbi on teinud, on ta hetkel Läti müüduim automark, mille müüginumber ulatub ainsana 600 piirini. Kuid seda tõepoolest vaid hetkel ja on üsna tõenäoline, et peaaegu kuu aja pärast selguv 2001. aasta müüduim automark on Lätis hoopis miski muu. Rahvaautost vaid 10 autot vähem on müüdud Toyotat ja temast omakorda vaid 1 auto vähem Opelit. Ja kui vaadata oktoobri müüki, siis edestas Toyota Volkswagenit ligi 20 autoga ja Opel 5 autoga. Nii et aasta lõpp lõunanaabrite automüügis tõotab kujuneda vägagi põnevaks.

Mis muutub leedulastesse, siis seal on olukord märksa igavam. Oktoobri müük võrreldes septembriga kasvas vaid 8 auto võrra ja jätkuvalt on aasta müüduim automark Opel. Ja teda ei ohusta mitte miski, sest teisel kohal oleva Ladaga on vahe 87 autot, mis Leedus tähendab ühte väga korralikku müügikuud. Kui tõesti peaks juhtuma, et novembris ja detsembris müüakse Leedus Ladasid kaks korda rohkem kui Opeleid, siis küll, muidu on aga Opeli võit sama hästi kui kindlustatud. Ka teisel kohal olev Lada võib end üsna kindlalt tunda, sest vahe kolmandal kohal oleva Volkswageniga on 70 auto jagu, mis Leedu kontekstiks on ülisuur. Küll on aga Volkswageni pjedestaalikoht ka Leedus vägisi käest libisemas, sest 10 kuu kogumüügis on vaid 1 auto kaugusel Renault ja oktoobris müüdi seal tervelt 23 Renault?d rohkem kui Volkswagenit. Seega võib öelda, et tuntud rahvaautol läheb Balti riikides kõige paremini siiski Eestis, kus teine koht aasta kokkuvõttes sama hästi kui taskus.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 12:08
Otsi:

Ava täpsem otsing