Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kas ELi maks suurendab liidu populaarsust?

    Belgia tegi aasta tagasi ettepaneku asendada Euroopa Liidu senine tulude süsteem maksuga, mida liikmesriikide kodaniku tasuvad otse liidu eelarvesse. Üllataval kombel ei ole tegu üldse majandusliku, vaid suhtekorraldusliku ideega, millega soovitakse suurendada Euroopa Liidu populaarsust. Euroopa Liidu sissetulekuid või eelarvet seoses uue maksuga keegi paisutada ei plaani.
    Maksuidee sihiks on muuta Euroopa Liit arusaadavamaks ja läbipaistvamaks. Enamasti põhjendavad poliitikud vähest toetust Euroopa Liidule sellega, et liidu otsustusprotsess ja tegevused on kodanikele kauged ja arusaamatud. Nii on kodanikel väidetavalt raske aru saada praegusest ELi sissetulekute süsteemist, millest enamiku annab SKT-l põhinevad eraldised, suure osa käibemaksu osamaks ja väiksema osa tollitulud. Euroopa Liidu tulude selgitamiseks pidas Belgia parimaks panna eelarve tulude pool paika nii, et kodanikud maksaksid sinna osa käibemaksust. Muid laekumisi ELi eelarve täitmiseks siis enam ei kasutataks, ära jääksid eraldised tollidest ja SKTst.
    Mõtte pooldajate sõnul peaks ELi populaarsust tõstma seegi, et uus maks oleks suhteliselt väike, umbes 2 protsenti käibemaksust. Ka Eestis näitab loogika umbest sarnast suhtarvu. 2002. aastal laekus käibemaksuna eelarvesse umbes 10 mld kr. 2004-2006 peaks Eesti eraldama liidu eelarvesse alla 3,6 mld kr ehk keskmiselt 1,2 mld kr aastas. Kui 18 käibest annab 10 mld kr, siis 2 annab veidi üle miljardi. Arvestades seda, et liidule mineva rahaga lahendatakse kõik põllumeeste mured, toetatakse vaesemaid piirkondi, innovatiivseid teadusuuringuid ja muid projekte kuni näljaabi andmise ja ELi ametnike ülalpidamiseni välja, ütleb maksu pooldajate loogika, et inimesed peaksid üllatuma kui odav see kõik on.
    Praegu ELi tulevikuarutelul tahaplaanile jäänud maksuidee vastu on üks majanduslik argument. Käibemaksu laekumised ei taga liikmesriikide võrdset kohtlemist, kuna käive sõltub riikide erinevast majanduslikest ja kaubanduslikest tavadest.
    Pigem oleks mõttekas ühtlustada maksed osana SKTst. Praegu on kõigi liidu eelarvesse minevate laekumiste ülempiiriks 1,27 liikmesriikide SKTst. Reaalselt kulub liidu eelarvele 1,0 -1,1 liikmesmaade SKTst ja summa, nagu öeldud, saadakse kokku, SKT osamaksuna, pluss käibemaksust 0,5 ja tollitulud. ELi maksu idee esitajaid ei vaimusta selle laekumine osana SKTst. Asi on selles, et enamasti soovivad nad ka föderaalsemat ELi, mille juurde sobiks, et liit ei saa kodanikelt tulu liikmesriikide vahendusel, vaid otse.
    Pakutud ELi sissetulekute ümberkorraldamise idees paneb kahtlema eelkõige see, et tegu on suhtekorraldusliku projektiga. Sellest vaatevinklist paistab, et iga raha võib ju tõepoolest olla saajale väike, kuid andja ehk maksjaga on vastupidi. Kas liidu populaarsus tõesti suureneb, kui iga ostu puhul toonitada ELi kulusid? Kuna ka maksuidee taga olnud föderalistid sellele mõtlevad, siis pole projektil suurt toetust ja väga tõenäoliselt jääb eelkirjeldatud liidu sissetulekute ümberkorraldamine ära.
  • Hetkel kuum
Aimar Ventsel: pildikesi Moldovast, peidetud vaesusega venelikust riigist „kusagil seal“ “Istun seda jutukest kirjutades Chişinău Moldova rahvusköögi restoranis ...”
Mida me teame Moldovast? Laias laastus mitte midagi, nendib etnoloogiadoktor Aimar Ventsel. Ja valgustab meid.
Mida me teame Moldovast? Laias laastus mitte midagi, nendib etnoloogiadoktor Aimar Ventsel. Ja valgustab meid.
Keskpankurid ajasid USA aktsiad tippudelt taanduma
Uusi tippe vallutanud peamised USA aktsiaindeksid taandusid neljapäeval kui keskpankurid viitasid baasintressimäära jäämisele kõrgemale tasemele kauemaks.
Uusi tippe vallutanud peamised USA aktsiaindeksid taandusid neljapäeval kui keskpankurid viitasid baasintressimäära jäämisele kõrgemale tasemele kauemaks.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Funderbeami asutaja lahkub tegevjuhi kohalt
Funderbeami asutaja ja tegevjuht Kaidi Ruusalepp annab oma igapäevased tegevused üle ning jätkab juunist nõukogus ettevõtte asutajana.
Funderbeami asutaja ja tegevjuht Kaidi Ruusalepp annab oma igapäevased tegevused üle ning jätkab juunist nõukogus ettevõtte asutajana.
Eksperdid leidsid Eesti konkurentsivõime hoidmisel viis murekohta
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Finnair hakkab jälle Tartusse lendama
Soome lennufirma Finnair alustab Helsingist Tartusse lendamist 2. juulil pärast seda, kui Tartu lennujaamas võetakse kasutusele GPS-signaalist sõltumatu lähenemislahendus.
Soome lennufirma Finnair alustab Helsingist Tartusse lendamist 2. juulil pärast seda, kui Tartu lennujaamas võetakse kasutusele GPS-signaalist sõltumatu lähenemislahendus.
Metsä Group sai Vene äri müüdud
Soome Metsä Group müüs oma Venemaa tütarfirmad kunagisele partnerfirmale ja enam mingit äri seal ei oma, teatas ettevõte börsile.
Soome Metsä Group müüs oma Venemaa tütarfirmad kunagisele partnerfirmale ja enam mingit äri seal ei oma, teatas ettevõte börsile.