Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Indigo töö taas väljavalitu
Toiduteema on moes. Hommikust õhtuni askeldavad kokad kõigis telekanalites ja saatest saatesse korduvad sibulahakkimised on vaatajale samamoodi pähe kulunud kui mehhiko seriaalide pisarad. Kõik äratundmisefekti tekitav on tänuväärne aines heale paroodiale ja just sedasorti teos on Automaailma reklaam ?Õlifilter?.
Selles reklaamis teeb lukksepp Mati vanast õlifiltrist uut. Võtab avajaga kaane maha, keedab sõelad puhtaks, keerab kaanetajaga uuesti kinni ja lubab järgmine kord näidata, kuidas nukkvõlli teha.
Miks mõjub Mati oma ?köögis? askeldades nii koomiliselt? Sest me oleme harjunud kuulma neid sõnu ja nägema konserviavamist hoopis teises kontekstis. Siin on ainet alateadvusele: iga kokk jäägu oma kulpide juurde, muidu ei ole ta usaldusväärne.
Lisaks naljale on selles reklaamis rohkesti kultuuri, mitmekihilist ja maitsvat, kultuurimälu ergutavat. Juba nimetatud nopped tuntud kokasaateformaadist, mälestusi armsast ajast, mil kuldsete kätega meistrid auto oma kätega valmis ehitasid ja kõigele krooniks veel vaimukas osatäitjavalik (ega mitte ometi juhus?). Detailid kaadris täpsed, tekst naljakas ja näitemäng hea ? igati kultuurne teostus.
Armastan rahvalikkust reklaamis, seda, kui reklaam ei võta ainult ilusaid poose, vaid puudutab meid sügavamalt ja kõneleb midagi meist endist. Kurvastuseks on sellist harva leida.