Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    24 tundi elektrikatkestust on Euroopas tavaline

    Eesti Energia (EE) elektrivõrgus on klientidele lubatud kvaliteeditase, mis oluliselt ei erine näiteks Skandinaavia riikides pakutavast. Maksimaalne lubatud ühekordsete katkestuste aeg on 24 tundi, mis on täpselt sama nagu näiteks Rootsi või Soome elektrivõrkudes. Samuti on fikseeritud selged Eu-roopa tasemel pingestandardid, milleni peab EE süsteemsete investeeringute tulemusena jõudma järgneva 10 a jooksul. Valitud katkestusaja pikkus on kindlasti teatud määral lühendatav investeeringumahtude suurendamisega elektrivõrkudesse. See aga ei saa toimuda kohening tähendab teisalt kindlasti ka võrguteenuse täiendavat hinnatõusu. Reeglina likvideeritakse Eestis katkestused kiiremini kui 24 tundi, v.a erakorralised olukorrad - tormid ja jäited, kus on tegemist massiliste väljalülitumistega.
    EE investeeris möödunud majandusaastal Eestis 3,7 mld kr. Samas mahus investeerime me ka käesoleval majandusaastal. Kahjuks on Eesti elektrisüsteem olnud oluliselt alafinantseeritud 80. ja 90. aastatel ning seetõttu on elektrivõrkude ja Narva Elektrijaamade investeeringuvajadus väga suur. Tuleb arvestada ka sellega, et elektrivõrku ei ole piltlikult öeldes võimalik aastaks paariks välja lülitada, et kõik korraga korda teha. Elektrivõrgu parandamiseks ja uuendamiseks tuleb vool vajalikus kohas välja võtta. Sellistel plaanilistel elektrikatkestustel on tehniline ülempiir. Ühelt poolt ei tohi plaanilised katkestused liiga palju segada normaalset elu. Teiselt poolt on võrgu üldiseks toimimiseks vajalik alati hoida käigus teatud arv liine ja alajaamasid, et vältida suuremate piirkondade väljalülitamist ehitustööde käigus.
    Isegi kui kulutada kohe elektrivõrgu renoveerimisel kas või kolm korda rohkem raha kui praegu (ca miljard kr aastas), ei saavutaks me sellega märgatavalt kiiremat võrgu arengut. Ehitamine muutuks lihtsalt kallimaks, kuna suure raha tulek turule tõstaks ehitamise hinda, aga ehitustööde maht samas ulatuses ei kasvaks. EE jätkab investeeringutega Eesti elektrivõrgu parandamisse (vähemalt 1 mld kr aastas) veel lähema 10 aasta jooksul. EE plaanid Leedus ei mõjuta aga kuidagi investeerimisvõimet Eestis.
    Elektrivõrk on oma olemuses alati loomulik monopol, konkurents saab olla ainult elektri tootmise ja müügi osas. Seega elektrivõrgu hinda elektrituru avatus või suletus ei mõjuta. Tootmise poole pealt on Eestis praegu alternatiivid Leedu Ignalina tuumajaam ja Venemaa. ELiga Eestil seni elektrilisi ühendusi pole, Läti ei suuda end ise elektriga varustada. Vastavalt ELiga saavutatud kokkuleppele suletakse Ignalina tuumajaama praegused plokid 2009. a lõpuks ja juhul kui Leedu uusi elektrijaamu selleks ajaks ei ehita, muutub ta eksportivast maast ainult oma vajadusi rahuldavaks maaks.
    Seega ainukeseks alternatiiviks ja võimalikuks konkurendiks Narva Elektrijaamadele on Venemaalt tulev elekter. Küsimus ongi - kas pikaajaliselt on Eestil mõistlik rajada oma majandus ainult Venemaalt tulevale elektrile?
  • Hetkel kuum
Aimar Ventsel: pildikesi Moldovast, peidetud vaesusega venelikust riigist „kusagil seal“ “Istun seda jutukest kirjutades Chişinău Moldova rahvusköögi restoranis ...”
Mida me teame Moldovast? Laias laastus mitte midagi, nendib etnoloogiadoktor Aimar Ventsel. Ja valgustab meid.
Mida me teame Moldovast? Laias laastus mitte midagi, nendib etnoloogiadoktor Aimar Ventsel. Ja valgustab meid.
Keskpankurid ajasid USA aktsiad tippudelt taanduma
Uusi tippe vallutanud peamised USA aktsiaindeksid taandusid neljapäeval kui keskpankurid viitasid baasintressimäära jäämisele kõrgemale tasemele kauemaks.
Uusi tippe vallutanud peamised USA aktsiaindeksid taandusid neljapäeval kui keskpankurid viitasid baasintressimäära jäämisele kõrgemale tasemele kauemaks.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Funderbeami asutaja lahkub tegevjuhi kohalt
Funderbeami asutaja ja tegevjuht Kaidi Ruusalepp annab oma igapäevased tegevused üle ning jätkab juunist nõukogus ettevõtte asutajana.
Funderbeami asutaja ja tegevjuht Kaidi Ruusalepp annab oma igapäevased tegevused üle ning jätkab juunist nõukogus ettevõtte asutajana.
Eksperdid leidsid Eesti konkurentsivõime hoidmisel viis murekohta
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Heleniuse kinnisvaraarendus sai Kaamose taustaga juhi
Joakim Heleniusele kuuluva Trigon Capital Groupi kinnisvaraarenduse juhiks sai Kaamos Ehitus OÜ tegevjuhina töötanud Alo Nõmmik, teatas ettevõte.
Joakim Heleniusele kuuluva Trigon Capital Groupi kinnisvaraarenduse juhiks sai Kaamos Ehitus OÜ tegevjuhina töötanud Alo Nõmmik, teatas ettevõte.
Euroala majanduskasv hoogustus esimeses kvartalis Eesti majanduslangus Euroopa üks sügavamaid
Nii euroala kui Euroopa Liidu majanduskasv oli esimeses kvartalis aastatagusega võrreldes 0,4 protsenti. Eesti majanduslangus on aga Euroopa üks sügavamaid.
Nii euroala kui Euroopa Liidu majanduskasv oli esimeses kvartalis aastatagusega võrreldes 0,4 protsenti. Eesti majanduslangus on aga Euroopa üks sügavamaid.