Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kullerid loovutavad turgu lennufirmadele
Viimastel aastatel on lennutranspordialastes kirjutistes kulleriteenust pakkuvate firmade kohta kasutatud mõistet integraator, sest sõna ?kuller? tekitab sageli mulje orientatsioonist dokumentidele või väikesemahulistele saadetistele, mis aga tegelikkuses nii ei pruugi olla.
Ekspresstranspordi puhul, mida integraatorid pakuvad, on dokumentide veo asemel võtmeküsimuseks kauba toimetamine uksest ukseni võimalikult kiiresti ja ühtse protsessina.
Rahvusvahelise lennutranspordi puhul, mida pakuvad ekspedeerimisfirmad, on uksest ukseni transport pandud kokku eri teenustest, mida osutavad eri allhankijad: vedaja, kes kauba kliendi juurest peale võtab, tollimaakler, kes vormistab ekspordideklaratsiooni, käsitlusfirma, lennukompanii ja sihtriigis omakorda käsitlusfirma, tollimaakler ja vedaja, kes kauba kohale toimetab.
Kui need lõigud on kaetud eri ettevõtete poolt, ei pruugi näiteks saadetise liikumise jälgimine olla ühes lõigus sama hea kui teises. Seetõttu võib olla eelis ettevõtetel, kes ise kogu ahelat pakuvad ja omavad ühtset süsteemi ? integraatorite puhul see nii on. Globaalne integraator toimetab saadetised oma auto- või lennutranspordivõrgu ning maaklerteenuse abil kiiresti ja ühtse teenusena uksest ukseni. Seetõttu on teenus vaatamata kõrgemale hinnale kasutaja jaoks mugav ja sageli eelistatud.
Lennukompaniid on seda tendentsi järjest suureneva ohuna tajunud ja selle vastu abinõud tarvitusele võtnud. Rahvusvahelise Lennutranspordi Assotsiatsiooni (IATA) andmetel möödunud aasta kohta on lennukompaniid ja ekspedeerimisettevõtted ühendatud jõul integraatoritelt turuosa tagasi võitnud. Arvud näitavad olulist suunamuutust: integraatorite kogumaht, mis aastal 2001 oli 17,62%, kahanes möödunud aastal 15,78%ni.
Ekspertide hinnangul eelistatakse jätkuvalt detailseid tarneahela juhtimisega seotud tooteid ning lennukompaniid ja ekspedeerijad keskenduvad vähem lennujaamast lennujaamani teenusele ja järjest enam lõppkliendi vajadustele.
Suuremad rahvusvahelised vedajad, sealhulgas Lufthansa Cargo, KLM, Singapore Airlines, Air France, British Airways World Cargo ja American Airlines, on toonud turule konkurentsivõimelised ajalubadusega teenused, mis sisaldavad võimalust toimetada saadetised uksest ukseni. Näiteks Lufthansa Cargo uue tootesarja cd.Solutions. mis arvestab muutuvaid individuaalseid logistilisi vajadusi. Toode koosneb erinevatest teenusemoodulitest, mida omavahel vastavalt kliendi vajadustele kombineeritakse. Uksest ukseni teenust pakuvad Eestis tuntumatest lennukompaniidest veel SAS ja Air France. Sarnaselt integraatoritele on näiteks Air France töötanud välja erinevat tüüpi teenused, mis on mõeldud erineva iseloomuga saadetiste transpordiks.
Sarnaselt lennukompaniidega arendavad ka ekspedeerimisfirmad välja järjest paremaid IT-süsteeme, mille abil on saadetised jälgitavad kogu transpordiahela käigus. Näiteks on internetis kliendile suunatud infosüsteemid, mis annavad ülevaate mistahes saadetiste liikumisest teenusepakkuja süsteemis, kui sisestada saatelehe number, lähtepunkt, kauba saatja, kauba saaja või muu saadetist puudutav info. Samuti saab interneti kaudu teha broneeringuid ja tellimusi ning koostada aruandeid.q
Autor: Agnes Hellaste