Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Mullatootjad müüvad üha mahukamalt
?Vanasti oli nii, et koju kasvuhoonesse hangiti muld tuttava inimese käest aiandist, nüüd ei jää muud üle, kui poest kilekotiga tuua,? rääkis Harkus asuva aianduskeskuse Ceres juht Raigo Roosve. Ceres vahendab harrastusaednikele iga aastaga 25% rohkem mulda.
Roosve sõnul on inimeste mugavus suurenenud, sest taimede kodus kasvatamine on viimaste aastate jooksul oluliselt kahanenud.
Soome kapitalil põhinev mullatootja Biolan Baltic alustas turbamulla turustamisega Eestis kolm aastat tagasi, kaks aastat pärast tehase valmismist Lavassaares.
Ettevõtte juhi Hannes Kuusepa sõnul on nad iga aastaga müünud Eestis 30% rohkem väikepakendites olevaid turbasegusid, muldasid ja kasvupinnast. ?Turbamuldade müük kasvab,? ütles ta. ?See sõltub sellest, kuidas inimeste sissetulek suureneb.?
Eelmisel aastal müüs peamise osa toodangust eksportiv Biolan Eestis 2,5 miljoni krooni eest turbamulda ja väetisi. Firma prognoosib algavaks hooajaks 20protsendilist kasvu.
?Eesti turul on nii, et mida rohkem tuleb juurde keskklassi, seda rohkem hakkavad inimesed rõdusid kaunistama ja aedu tegema,? ütles turbamullatootja Langham direktor Raul Johanson. Langhamil puudub praegu jaemüügivõrk, sest seni on nende väiksemad kotid olnud 50kilosed. Samas näeb ettevõte Eesti harrastusaednikes perspektiivi ja siseneb järgmisel hooajal väikeste mullakottidega turule.
30?35% kohalikust turuosast hõlmava ASi Eesti Turbatooted juht Tarmo Ratassepp ütles, et firma kasvatas mullu siinse turu müügimahte 50%. Firma pakub jaemüügis 10-, 20- ja 50-liitriseid turbamullakotte. ?Eesti turg vaikselt areneb, eestlased ostavad turbamulda üha rohkem. Tomatite ja kurkide kasvatamine on moes.?
Tootsi Turvas müüb väiketarbijatele mulda 7?70-liitristes kottides, mida eelmisel aastal osteti Eestis umbes 80 000. Ettevõtte peadirektor Kai Mäeleht rääkis, et selline maht on püsinud juba mitu aastat, näitamata kasvutrendi. Käibest moodustab kohalikul turul pakutav väikestes kottides turvas 1%.
?Meie põhirõhk on ekspordil, isegi kui kohaliku turu maht oleks kaks korda suurem, siis meie jaoks oleks tööd ja rebimist rohkem kui tulu,? ütles Mäeleht. ?Aga tendents, et Eesti pensionär hakkab tomati juures ka lilli kasvatama, võib meil millalgi tekkida.?