Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Soome autotootja otsib ostjat
Tehas, mille võimsus on 100 000 autot aastas, toodab täna kõigest 10 000 Porsche Boxter sportautot. Pärast Saabide tootmise lõpetamist läinud kevadel pole uusi suuri tellimusi saadud ning sel nädalal ütles autotööstusele komponente valmistav Saksa ThyssenKrupp lõplikult üles tehase ostmise plaani. Nii on Metso kontserni autotööstuse haru Valmet Automotive taas 100% emafirma omanduses tagasi ning kontserni asedirektori Olli Vaartimo sõnul tuleb jooksev aasta üks raskemaid.
Veel 2002. aastal andis tehas head kasumit kui tootmises olid nii Porsched kui Saabid. Läinud aastal aga tootmismahud poolitusid ning tehas andis esimest korda kahjumit. Tänavu kahaneb tootmismaht läinud aasta 19 000 sõidukilt 10-11 000 autole. Tehase käive jääb oluliselt väiksemaks läinud aasta 70 miljonist eurost ning mullune seitsme miljoni euro suurune kahjum tuleb tänavu rängem, kirjutas eile Helsingin Sanomat. Tehase 1250 töötajast on 600-700 sundpuhkusel.
Sellest hoolimata ei ole Metsol kavas Uusikaupunki tehast sulgeda. Uue Porsche mudeli tootmiseks on plaanis täiendavalt investeerida ca 40 miljonit eurot. Leping Porschede tootmiseks on Uusikaupunki tehasel kuni 2008. aastani.
ThyssenKruppi loobumine oli Metsole siiski suur pettumus, kuna juba aastaid on kontserni autotööstusele otsitud ostjat, kel alalt paremad teadmised. Asi näis lahenevat kui ThyssenKrupp ostis 2001. aastal 10 miljoni euro eest 10% Valmet Automotive aktsiatest. Ühtlasi sai Saksa investor võimaluse tulevikus firma tervikuna ära osta. Thyssen pidi Uusikaupunkisse tooma ka tootearenduse, mis oleks pelgalt tellimuste valmistaja asendit täiendanud ja firma positsiooni konkurentsis kindlustanud.
"Autööstuses on viimased kaks-kolm aastat olnud eriti rasked just Uusikaupunki autotehase laadsetele tellimustootjatele. Suured autotootjad ei ole eriti tootmist allhankijatele andnud. Seepärast ei suudetud kaks ja pool aastat ThyssenKruppiga kestnud koostöö jooksul tootmisesse uusi marke saada ning Thyssen otsustas loobuda," ütles Vaartimo. "Tehas vajab kindlasti tootmisesse ka teist mudelit, et võimsused oleksid paremini ära kasutatud. Jätkame uue koostööpartneri otsinguid," ütles ta. Uusikaupunki peamine eelis on see, et seal suudetakse kiiresti, efektiivselt ja paindlikult valmistada väikesemahulist sari-toodangut.
Tootmisele Uusinkaupunkis pandi alus 1968. a, kui Valmet ja Saab-Scania lõid ühisfirma Saab-Valmet, ristiisadeks Soome president Urho Kekkonen ja Rootsi mõjuka tööstusperekonna esindaja Marcus Wallenberg. Esimene Saab 96 sõitis tootmisliinilt järgmisel aastal. Saabide tootmine lõppes, kui Rootsi firma läks aastatuhande vahetusel täielikult üle USA autotootjale General Motors. Kokku valmistati Uusikaupunkis 33 aasta jooksul 738 135 Saabi. Asemele leiti Porsche, mille sõidukite valmistamine algas 1997. aastal. Kokku on tehase ca 35 tegevusaasta jooksul valmistatud 980 000 autot.