Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Odava kütuse kadumine suurendab ettevõtjate kulusid
1. mail jõustunud erimärgistusega kütuse seadus keelab aktsiisivaba kütuse kasutamise liikurmasinates ja traktorites, mis ei kasuta liiklemiseks avalikke teid või kasutavad neid vaid ühelt objektilt teisele liikumiseks.
Tööandjate keskliidu juhi Tarmo Kriisi sõnul halvab uus seadus nimetatud valdkondade konkurentsivõimet ja kuna kütuseaktsiis on ette nähtud peamiselt teedeparanduseks, ei ole maksustamine ka sihipärane.
Ettevõtted nimetasid kõnealuste masinate kütuse maksustamist aktsiisiga ebaõiglaseks.
?See ei ole sihipärane kütuseaktsiisi kasutamine,? ütles UPM-Kymmene Otepää ASi tegevdirektor Ando Jukk.
?Loogika kaob ära, kui masinates, mis liiguvad näiteks suletud saeveski territooriumil, ei tohi erimärgistatud kütust kasutada,? kinnitas Eesti Metsatööstuse Liidu tegevdirektor Andres Talijärv.
Samal arvamusel on ka ehitusmaterjalide tootjad. ?Sellel kütusel pole aktsiisiga midagi pistmist, neid masinaid ei kasutata üldkasutatavatel teedel,? ütles Rudus Eesti ASi juhatuse esimees Toomas Vainola. ?Keegi ei tule ju minu tehase õue asfalteerima! Kui rahandusministeeriumi ainus eesmärk on ainult eelarvet täita, siis võiks otse nii öeldagi.?
Ehitusmaterjalide tootjate liidu tegevdirektori Enno Rebase sõnul tuleb ettevõtte kohta kulu juurde aastas paar miljonit.
Muret teeb ka konkurents naaberriikidega. ?Soomes võivad kasutada erimärgistusega kütust kõik masinad, mis ei kasuta üldkasutatavaid teid,? rääkis Optiroc ASi tegevdirektor Viktor Valkiainen.
?Soomes maksab erimärgistatud kütus 6 krooni liiter. Meie maksame oma kütuse eest nüüd 10 krooni liiter,? rääkis kuludest Vainola.
Erimärgistusega kütuse kasutamine on probleemne ka sadamates. ?Uues seaduses pole erimärgistusega kütuse kasutamist sadamates lubatud,? ütles Viktor Palmet sadamate liidust. Samas ei ole erimärgistusega kütuse kasutamist sadamates ühtselt paika pandud.
?Praegu on situatsioon, kus kasutame eriotstarbelist kütust,? rääkis Palgard Kraana OÜ, mis teostab töid ka Kunda sadamas, tegevdirektor Silver Kuus olukorda kirjeldades. ?Tolliametiga selles osas hetkel mingeid eriarvamusi ei ole.? Kuusi sõnul on nad oma kliente siiski hoiatanud, et hinnatõus võib tulla.
Ettevõtjad viitavad ka sellele, et eurodirektiivid lubavad aktsiisivaba kütuse kasutamist kõnealustes masinates.
Rahandusministeerium põhjendab muudatust maksusüsteemi lihtsustamisega. ?Meie eesmärk on võimalikult vähe erisusi, seetõttu me ei kasuta kõiki eurodirektiividest tulenevaid võimalusi,? ütles rahandusministeeriumi maksupoliitika osakonna juhataja Lemmi Oro. Tema sõnul on Eesti tingimustes raske kontrollida, kas odavat kütust kasutatakse sihipäraselt. ?Me ei suuda seda ära hallata.?
?See on riigiametniku esimene põhjendus igas küsimuses,? ütles Kriis. ?Kavatseme kindlasti jätkata seaduse muutmise taotlemist, kas selle või siis järgmise valitsusega."