Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Jaburkirjad elavad endiselt hästi
Valelotodest oli mõni number tagasi juba juttu. Nüüd võiks väikese meeldetuletava pilgu heita ka ülejäänud siinmail levinud jaburkirjade põhitüüpidele. Neist aitab järgnevalt ülevaadet saada Keskkriminaalpolitsei kriminaalteabe osakonna rahvusvahelise õigusabi talituse politsei vaneminspektor Dmitri Rudakov.
Tavaline Nigeeria Kiri ? kõige tavalisem petukirja variant, mida kasutatakse maailmas kõige rohkem. Saadetakse laiali kiri pealkirjaga ?Confidential?, ?Personal? või ?Your Eyes Only?. Selles räägitakse näiteks, et mingis Aafrika riigis toimus revolutsioon ja seoses sellega on jäänud ripakile kena noos (raha, kuld, aktsiad jne.).
Kirja vürtsitatakse mõnikord väga elavate ja maaliliste kirjeldustega, mis peavad õhutama ohvri seiklusmeelt või jumal teab milliseid instinkte.
Inimestele lubatakse maksta protsent (tavaliselt 30-10%) selle eest, et ta aitaks seda noosi kätte saada, legaliseerida või mis iganes. Selleks palutakse tal teatada oma kontonumber. Kui ohver on numbri teatanud, siis tahetakse talt järgnevalt teatud summa raha, kas siis dokumentide vormistamiseks, altkäemaksu andmiseks või muul taolisel põhjusel.
Investeeringu pakkumine ? suhteliselt uus skeem, vähemalt siinmail, milles ohvriga võetakse ühendust elektronkirjaga või telefoni teel ja pakutakse võimalust investeerida mingisse firmasse rahasumma.
Tavaliselt valitakse selleks kuskil eksootilises riigis asuv firma, näiteks Jaapani oma. Ohvrile räägitakse, et firmal on praegu väike rahanappus, kuid kohe-kohe on tulemas leping mõne tuntud suurfirmaga või ootab ukse taga uus avastus, mis asutusele hoobilt jalad alla lööb. Põhimõtteliselt räägitakse inimesele auk pähe, et kui ta paigutab praegu sellesse firmasse natuke raha, siis hiljem saab ta tohutut kasumit.
Petturid käituvad äärmiselt viisakalt ja veenvalt jättes ohvrile mulje, et tegemist on tõepoolest soliidse firmaga, millel vaid praegu on ajutiselt väikesed rahalised raskused. Loomulikult pole kas firmat üldse olemas või seal ei teata rahaküsijatest midagi või kaob asutus kohe pärast rahaülekande saabumist.
Püramiid ? vana ja siinmailgi kunagi ülihästi toiminud retsept laiskleb loomulikult ka võrgus. Esineb kõikvõimalikul kujul ja kuues. Viimasel ajal kasutatakse levitamiseks muuhulgas e-tööbörse või muidu tööga seotud kuulutusi. Inimestele seletatakse, et alguses on vaja maksta mingi osamaks (see võib näiteks olla ka mingi tööriista või muu kauba hind) ja peale seda on ta ?mängus? osaleja. Nüüd tuleb tal endal leida veel osalejaid (või müüa kaupa), kuni täis saab teatud arv, mille järel ta siirduvat püramiidi järgmisele astmele, kus juba rahalõhnagi tunda. Tavaliselt katkeb see kett juba esimesel paaril astmel, sest rohkem ju polegi vaja.
Autor: Ahto Vahter