Euroopaski väärt maksu-uuendusi

Ege Hirv 19. august 2004, 00:00

Näiteks Rahvaliidu esimees ja keskkonnaminister Villu Reiljan soovib jätkuvalt ürgajal edukalt toiminud kapitalimaksu, Reformierakond rahvale kulutamiseks rohkem ra-ha kätte, mõistmata, et Euroopas reformitakse maksusüsteemi juba ammu hoopis rohelistest põhimõtetest lähtudes.

Saksamaa viis aastail 1999-2003 läbi ökoloogilise maksureformi, mille maht oli 14 miljardit eurot.

Mullu võttis Saksa valitsus vastu plaani, mille alusel peavad üle 12 000 kaaluvad veoautod maksma 10-17 eurosenti (1,6-2,6 EEK) iga Saksmaa kiirteel läbitud kilomeetri eest. Tänavu oodatakse sellest maksuga 3,5 miljardi euro ulatuses eelarvetulusid.

Eelmise aasta veebruaris hakkas Londonis tööle ummikumaksusüsteem. Londoni südalinna autoga sõitjatel tuleb argipäeviti kella 7 ja 18.30 vahel maksta 5 naela ehk ligi 113 krooni.

Euroopa üks lootusetult ummistunud kesklinnu muutus päevapealt inimsõbralikumaks. Esimese kolme nädalaga vähenes liiklus Londoni kesklinnas viiendiku võrra. Varem kulus 50% sõiduajast ummikutes istumisele ning keskmine kiirus langes 1990ndate aastate lõpuks alla 15 km/h.

Tänu uuele maksule on paljude töölesõit muutunud kaks korda kiiremaks. Londoni kesklinna sõidab iga päev tööle umbes miljon inimest, neist 85% kasutavad ühistransporti, Tallinnas vaid 35%!

Rikkas Norras aga hakati lisaraha maksma omavalitsusametnikele, kes soostusid jalgrattaga tööle tulema.

Seega leiab ka Euroopast järgimist väärivaid maksu-uuendusi. Meilgi tasub rakendada majandusmehhanisme, mis töötavad üldjuhul paremini kui käsu-, karistamis- ja kontrollmeetmed. See aitaks lahendada paljud probleemid.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 14:40
Otsi:

Ava täpsem otsing