Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
ELi kartus ja viinaturistid tõstsid kaubanduse käivet
Statistikaameti andmeil oli tänavu II kvartalis kaubandusettevõtete netokäive 37,3 miljardit krooni ja kogukasum 1,7 miljardit krooni. Jaemüük suurenes võrreldes sama ajavahemikuga mullu püsivhindades 15%, 9,8 miljardi kroonini, ja hulgimüük 17%, 23,4 miljardi kroonini. Jaekaubanduse käibest kaks viiendikku andsid toidukauplused ja ühe viiendiku automüüjad.
Majandusministeeriumi ja statistikaameti kommentaaride kohaselt põhineb müügi kasvu peamiselt euroliidu mõjul. Enne Eesti liitumist ELiga osteti hinnatõusu kartuses rohkem kodutehnikat, autosid ja kütust, toidupoodide käivet kergitas aprillis suhkru ja soola hiigelmüük. Samas on EL toonud juurde viinaturiste, nii kasvas alkohoolsete jookide ja tubakatoodete müük II kvartalis 32%, võrreldes aasta kolme esimese kuu tulemusega.
?See on hea tulemus kaubanduse jaoks, kus on ohtudeks konkurentsi kasv ja efektiivsuse vähenemine,? hindas Suprema analüüsiosakonna juht Veikko Maripuu sektori 16protsendilist kasvu. Ta lisas, et suure hüppe annab mitme teguri ühismõju ? lisaks turismi kasvule ja ELi fenomenile on jätkuvalt suurenenud tarbijate ostujõud ning juurde tulnud uut kaubanduspinda.
Ehituse ABC arendusdirektor Anton Kutseri ütles lähemalt täpsustamata, et ehituskaupa müüva poeketi käive oli tänavu II kvartalis umbes 20% suurem kui mullu samal perioodil. Samas lisas ta, et peaks müügi kasvu pigem hooajast tulenevaks, sest selles vallas on parim müük alati II ja III kvartalis.
Euronicsi ja PlussMiinus Elektroonika kaubamärgi all koduelektroonikat müüva Sandman Grupi juhi Jaan Koppeli sõnul kasvasid müügimahud kuni maikuu alguseni, seda eriti maapiirkondades ja väikelinnades. ?Pärast ei juhtunud enam midagi, hinnadki ei muutunud,? lausus ta.
Majandusministeeriumi hinnangul võib jaemüügi kasvutempo III kvartalis mõnevõrra langeda, kuid müük püsib kõrgel tasemel, mida kinnitavad ka kaupluste positiivsed ootused. Konjunktuuriinstituudi uuringud toodud hinnangute põhjal ligi poolte kaupluste müük suureneb, 40% ei muutu ja 11% võib väheneda. ?Arvan, et kasv annab nüüd järele,? tõdes ka Veikko Maripuu, viidates ekspordi-impordi osas toimunud suurtele kõikumistele. ?II kvartal pole Eesti jaoks keskmine ja traditsiooniline periood,? märkis ta.