Pühapäev 4. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Hinnaküsija kogeb vett ja vilet

Liivi Tamm 15. september 2004, 00:00

Aastatagune remondisaaga nõudis mult hinnapakkumiste võtmist ehituspoodides. Meelde jäid ringisõitmine kaupluste vahet, lõputud hinnavõrdlused, abivalmid müüjad või siis vastupidi ? ükskõiksus, mille tulemusena ka valesid tooteid koju vedasin.

Et jälle ehitamiseks läks, hindasin ühtlasi poodide teenindust. Kuidas palvele teha hinnapakkumine reageeritakse? Kui palju hinnad erinevad?

Selgus, et olukord pole suurt muutunud: müüjate reaktsioonid varieerusid soovitusest ise riiulite vahel ringi vaadata kuni kiire ja professionaalse teeninduseni.

Projektimüügi osakonna leian suurema vaevata. Järjekorda pole. Minult küsitakse kliendikaarti ja teenindaja nõustub pakkumist ka mu elukaaslase nimele vormistama. Igati mõistlik suhtumine. ?Muidu pole alust allahindlust teha,? seletab Toomas.

Istun ja vaatan, kuidas arvud kärmelt ja konkreetselt arvutisse klõbistatakse. Vahepeal esitatakse ka kiire küsimus: ?Kas kaabel läheb betoonile või puidule?? Pakutakse veel transpordivõimalust ja juba pannaksegi printer tööle ning ulatatakse pakkumine. Tunnen kiiret asjaajamist kogedes kergendust. Tegelikult meenub mulle, et olen ka varem sealtsamast kiire hinnapakkumise saanud, seda isegi väljaspool tööaega.

Tagantjärele mõeldes tundub imelik vaid see, et ühtegi täpsustavat küsimust teenindajal ei tekkinud (nt kui pikad peaksid kruvid olema). Eks väike oht jääb, et nii võib ka vale kaupa koju vedada. Iga ostja ei ole ju professionaalne ehitaja. Aga ikkagi: pakkumise sain kätte 7 minutiga!

Lähenen tüüpmurega: remont on ees ja oleks vaja hinnapakkumist. Sõbraliku olekuga müüja uurib kaupade nimekirja. ?Kui paks betoon teil on?? küsitakse põrandaküttekaablile osutades. Näitan sõrmede vahel umbmäärast paksust. Teadmatuse pärast ma siiski pahandada ei saa. Mulle antakse põhjalik ülevaade, millise tugevusega kaablit eelistada, milline variant on ökonoomseim jms. Tunnen end hästi: ei mingit pahandamist ignorantse kliendi üle, kes ei tea, mida ta tahab. Müüjal jagub mõtteid iga küsitava toote kohta.

Vastus lubatakse saata tõenäoliselt samal päeval. Siin idüll lõpeb: pakkumist ei tulnud ka nädalaga. Helistan ja uurin. Kuulen lubadust, et üritatakse taaskord päeva jooksul saata. Järgmisel päeval lähen ise kohale. Pakkumine tehakse ohtrate vabandustega sealsamas valmis, paber olla vahepeal rändama läinud. Jälle saan põhjalikud selgitused toodete kohta. Tõeliselt tore teenindus muidu. Kahju, et seekord nii pikalt läks.

Küsin infolauast, kuhu minna, kui soovin hinnapakkumist. Mind juhatatakse värviosakonda. Värviosakond saadab mind edasi üldehitusmaterjalide müüja juurde. ?Mul on siin nimekiri, kas saaksite mulle teha hinnapakkumise?? uurin ma.

Näen, et Ehitus Service üldjuhul taolise asjaga ei tegele. Müüja jätab siiski rõõmsameelse mulje. Ta võtab nimekirja, otsib arvutist hinnad taha ja prindib tulemuse välja. Väljapoole oma osakonda tema võim aga ei ulatu. Ikka tuleb mul minna, korraldada endale poeekskursioon, otsida üles elektritarvete osakond ja seejärel värviosakond. ?Vähemalt ei olnud ebaviisakust,? nendin endamisi.

Elektriosakonna müüja uurib, millist põrandaküttekaablit täpselt vajan. Tean asjast vaid üsna üldiselt. Tundub, et ega ka müüja palju targem ole, aga siiski oskab ta selgitada, mitu vatti võib mulle vajaliku kaabli jaoks vaja olla.

Värvi ja kruvid leian juba ise. Kirjutan vajaliku üles ja lahkun.

Projektimüügi osakond asub teisel korrusel. Ronin trepist üles ja sisenen. ?Mis ajaks vaja on?? küsib müügimees. Muidugi on mul vaja nii ruttu kui võimalik. ?Võin kas või kohe ära teha,? pakutakse mulle lahkelt.

Nimekiri käiakse kiiresti läbi: kus asub objekt, kas vajan transporti, kuhu paigaldatakse põrandakütte termostaat. Lepime kokku, et pakkumine saadetakse faksiga.

Pean tunnistama, et ega mul faksiga saatmisesse suurt usku ei olnud, arvasin, et olen õnnega koos, kui pakkumine üldse lähipäevil minuni jõuab. Aga oh imet: tunni möödudes helises kontoris lauatelefon. Kauplusest täpsustati faksinumbrit, mis ei töötavat. Kontrollisin ja punastasin: tõesti oli vale number.

Ja oligi kõik: sammusin faksiaparaadi juurde ja sain pakkumise kätte. Just nii, nagu kokku lepitud sai.

Saadud hinnapakkumine on konfidentsiaalne. See ei üllata millegagi ei väga positiivselt ega negatiivselt, keskmine hinnatase.

Sean sammud esimese ettejuhtuva müüja juurde ja räägin mure ära: kaupade nimekiri on siin, sooviks teada, palju nood maksavad. Müüja nendib kahtlevalt, et nende poes projektimüüki ilmselt ei toimu. Ta küsib tagaruumist ja nii see ongi: hinnapakkumisi neil ei tehta.

Päris hätta mind siiski ei jäeta: mind juhatatakse edasi üldehituse osakonna müüja juurde. Müüja pole minu saabumise üle sugugi rõõmus, ent võtab paberilehe siiski kätte. ?Teil pole isegi märgitud, kas soovite põlevkivitsementi või ehitustsementi,? ütleb ta pahuralt. ?Ja millised kruvid ? kui pikad? Sellest on ju vähe, et metallile ? miks te kõige tähtsama olete kirjutamata jätnud??

Satun segadusse. Tunne on nagu kooliplikal, kes tegemata koduse tööga vahele jääb. Ega ma ei tea ju küll, mis vahe neil tsementidel on, aga küsima ka ei kipu, pigem tahaks juba ruttu ära minna. See on õnneks siiski meeles, millise pikkusega kruvid kipsplaadile sobivad, ja näidise peal oskan soovitut osutada.

Müüja vaatab arvutist standardhinnad ja märgib need paberile. ?Teisi hindu ma ei tea,? nendib ta. ?Küttekaabli hinda küsige elektriosakonnast, värvid on sealpool.?

Võtan ringkäigu ette. Elektriosakonna müüja vaatab riiulilt kaableid ja ütleb hinna, värviosakonnast leian ise Bindo värvitopsiku ja märgin tüüphinna paberile. ?Mis vahe on pestaval ja küüritaval?? küsin müüjalt. ?Üks on matt ja teine poolmatt,? saan vastuseks. ?Kumba pidi siis?? küsin ma järelemõtlematult. ?Matti ju eriti ei küüri,? tehakse mulle märkus.

Põgenen poest. Neil on täiesti ükskõik, kas ma olen klient või mitte.

Eraldi töö on hindade võrdlemine ja väljaarvutamine. Üks kauplus annab ühe koti hinna, teine pakkumises palutud kogusele kokku. Üks annab hinnad käibemaksuga, teise puhul on käibemaks liidetud pakkumise lõppsummale. Üks arvutab ruutmeetri hinna, teine osutab lihtsalt vajalike plaatide arvule.

Paar tundi kulutatud, sain enam-vähem võrdsetele alustele viidud hinnapakkumisega hakkama.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 09:44
Otsi:

Ava täpsem otsing