Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Müüja pakub ostjatele suvalist garantiiaega
Näiteks Ülemiste Keskuse kingakaupluse Extra Style müüja ütles, et allahinnatud suvetoodetel üldjuhul pretensiooniõigus ei kehti, kuid ostjale vastu tulles lubatakse ühe kuu jooksul esitada pretensioone. Samasuguse vastuse andis ka riidekaupluse Rider müüa.
Seaduse järgi aga kehtib pretensiooniõigus ka hooaja lõpumüügi või muu müügiedenduse eesmärgil allahinnatud kaubale, kui selle defektidest pole inimest enne ostu teavitatud.
Jalanõude kauplustest Shester, Rema ja NS King kinnitasid müüjad, et kui kingad lähevad katki, saab kaebust esitada kuus kuud, mis on samuti vale informatsioon.
Seadusandlus lubab tarbijal kauba või teenuse kvaliteedi suhtes esitada pretensioon kahe aasta jooksul. Vale info andmine kahjustab aga ostja huve, sest tarbija viskab müüja nimetatud ühe või siis kuue kuu möödudes ostudokumendi ära, kaotades nii pretensiooni esitamise õiguse seadusega kehtestatud aja jooksul.
Tarbijakaitseameti peadirektori asetäitja Marje Kokk nentis, et probleeme on just väikekauplustega ja muukeelsete kaupmeeste ja müüjatega.
?Kaupmeestel on sees vana stamp, et garantii kestab kuus kuud. Tegelikult on aga garantii ettevõtjatele vabatahtlik, kohustuslik on aga seadusega määratud pretensiooniõigus. Garantii tähendab seda, et kaupmees lubab lisaks seadusele ette nähtud kaheaastase kaebuse õigusele tarbijale mingit lisasoodustust,? selgitas Kokk.
Piltlik näide on mobiiltelefonimüüjad, kes lubavad telefoni remondi ajal näiteks tasuta asendustelefoni, mis pole seadusega kohustus. See on nende lisaboonus lisaks seadusega ettenähtud kaheaastasele kaebeõigusele.
Seega, kui kauplus lubab kuuekuulist garantiiaega, siis tasuks alati küsida, et millist lisaboonust nad teile kuue kuu jooksul lubavad.
Tarbijakaitseameti õigusnõuniku Urmas Ehasoo sõnul tarbijaõigustest vale informatsiooni andmise eest on jõudnud kaks juhtumit kohtusse.
Riigikohtusse välja jõudnud vaidlus kingapoe Morande Shoesiga lõppes tarbijakaitseameti võiduga.
Teinegi vaidlus, mis oli riidekaubaga, lõppes tarbija õigusega. Nimelt olid vaidlusobjektiks massaa?ipüksid, mille õmblused hakkasid hargnema.
Selle aasta jooksul on tarbijakaitse statistika järgi suurenenud kõige enam just nõustamine tööstuskaupade garantiiga seotud küsimustes.
Tarbijakaitseameti poole on pöördunud üle 1133 inimese palvega aidata kaitsta neid tüssanud kaupmeeste eest. Infotelefoni kaudu on nõu küsinud kolm korda rohkem ehk 3299 tarbijat.