Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Eesti rehviturul orienteerumine nõuab vastavaid eelteadmisi
Sõiduautode rehvide seas on liikvel rehve, mis toodetud kusagil Aasias ja mille segu ei vasta meie kliimatingimustele. Pärnus sõiduautorehvide taastamisega tegeleva ASi Master juhatuse liige Tiit Rämmal tunnistab, et Aasiast toodud talverehvide segu on sageli selline, mis võib meie kliimas osutuda suisa liiklusohtlikuks.
?Mis pidamist selliselt rehvilt ikka oodata saab, kui juba pluss viiest kraadist alates muutub ta kõvaks nagu plastmass,? lausub Rämmal ja soovitab ostjatel soetada ikkagi Põhjamaades toodetud või taastatud rehvid. Tema sõnul oli kunagi ka Rootsi politsei läinud madala hinna õnge ning kui pärast seda hakkas politseiautodega juhtuma massiliselt avariisid, keelati selliste rehvide müümine sootuks ära.
AS Master on üks kahest sõiduautorehvide taastajast Eestis, mis on viinud oma tootmise vastavusse Euroopa standarditega ning omab vastavat sertifikaati. ?Meie toome kasutatud põhjad sisse põhiliselt Soomest, Saksamaalt ja Inglismaalt,? selgitab teine ettevõtte juhatuse liige Magnus Kurvet, kelle sõnul on taastatud rehvide populaarsus Eestis hakanud tänu paranenud kvaliteedile kasvama. ?Kadumas on kunagine nõukogude ajast säilinud suhtumine taastatud rehvidesse. Tehnoloogia, tooraine ja rehvimustrite areng olnud tohutu ja see protsess on pidev,? lausub Kurvet.
Kui palju täpselt liigub Eestis kahtlase päritoluga taastatud rehve, Kurvet vastata ei oska, kuid leiab, et neid pole siiski ka katastroofiliselt palju.
Kuna ettevõte ei tihka riskida võimalike õnnetustega, siis ei võta nad eraisikutelt vastu rehve taastamiseks. ?Töötame suurte kogustega, eraisikule on hinnavõit minimaalne, kuna põhja omahind lõpphinnast on vaid 30?40 krooni. Samuti ei saa me anda tootele täisgarantiid,? selgitab Kurvet.
Teine sertifitseeritud sõiduautorehvide taastaja, Lõuna-Eestis tegutsev AS Vallai, kes esimesena oma tootmise E-108 reeglitega vastavusse viis, võtab rehve ka eraisikutelt taastamiseks. Kogus ei ole määrav, küll aga rehvi mõõt, sest igat mõõtu rehvide taastamisega ettevõte ei tegele. Taastamise hind kõigub 310?500 krooni vahel.
Kui sõiduautorehvide turul on olukord enam-vähem kontrolli all, siis veidi hullem on see veoautorehvide turul. Eestis tegutsevast kuuest taastamistehasest on esialgu sertifitseeritud vaid üks ? OÜ Eurovia-M.
Ettevõtte kommertsdirektor Vjat?eslav Vinogradov nendib, et sageli satuvad Eestisse rehvid, mis mujal on lõhkemisohtlikena välja praagitud ja müüakse siin meie ettevõtjatele. ?See nõuaks kiiret valitsusepoolset sekkumist,? on Vinogradovi vankumatu seisukoht.
ARKi direktori asetäitja tehnika alal Rein Einer tunnistab, et tehaste sertifitseerimiskohustus on tema arvates õiglane ja praegu ongi ettevõtetel kuni aastani 2010 nn üleminekuaeg, et tootmine euronõuetega vastavusse viia.