Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Eraauto hüvitise maksmine tekitab ettevõtjatele jätkuvalt peavalu

    Üldjuhul ei ole ettevõtet puudutavate sõiduautode puhul vorminõuete järgimine raamatupidaja mure, kuid tihtilugu ei ole ka äriühingu juhtkonnal aega juhtimise kõrval esialgu tühistena näivate formaalsustega tegelda. Puudulikult vormistatud dokumendid aga ei rahulda maksuhaldurit ja sealt kogu probleemide jada alguse saabki.
    Seaduse järgi ei maksustata tulumaksuga töötaja isiklikus omandis olevat või liisingulepingu alusel kasutatavat sõiduautot siis, kui seda kasutatakse ametiülesannete täitmiseks. Hüvitist ei maksustata aga vaid juhul, kui kulude hüvitamise kohta on vormistatud tööandja kirjalik otsus või käskkiri, milles on ära näidatud sõidu otstarve, hüvitise suurus ja sõidu kuupäev või periood, mille jooksul tehtud sõite autoomanikule hüvitatakse.
    Praktika näitab paraku seda, et paljudes äriühingutes ei ole kirjalikku otsust või käskkirja üldse vormistatudki või on seda tehtud puudulike andmetega. Otsuse koostamisel on oluline, mis perioodiks või millisel kujul otsus vormistatakse. Nimelt on üsna levinud, et juba töölepingus nähakse ette töötajale makstav hüvitis isikliku sõiduauto kasutamise eest, ning seda peetaksegi nõutava otsuse vormistuseks.
    See ei ole aga maksuhalduri jaoks piisav. Maksu- ja tolliamet on nõudnud iga kuu uue dokumendi vormistamist. Äriühingutes, kus otsus siiski vormistatakse, tehakse see tihtilugu pikemaks perioodiks, et vältida paberimäärimist ja ajakulu. Seda tuleb siiski teha iga kuu, kui soovitakse piirmäärasid rakendada.
    Kui tööandja on otsustanud töötaja sõiduautot enda huvides kasutada, tuleb tal silmas pidada ka seda, et ta peab muu hulgas kontrollima, kas töötaja sõiduauto on tema isiklikus omandis või ta kasutab seda liisingulepingu alusel. Kindlaim viis on teha esmase hüvitise väljamaksmisel koopia töötaja sõiduauto registreerimistunnistusest. Tööandjal on õigus maksta hüvitist ka juhul, kui sõiduauto on registreeritud töötaja abikaasa nimele. Vaja on vaid kontrollida, kas tegemist on abikaasade ühisvaraga. Lihtsalt elukaaslaste puhul ei ole seaduses sätestatud tingimused paraku kohaldatavad.
    Ka töövõtulepingu alusel ettevõtte kasuks tööd tegevatele isikutele ei ole teenuse tellijal õigust maksusoodustusi kohaldada, sest töövõtja osutab teenust ja kulutused sõiduautole peaksid kajastuma teenustasus.
    Töövõtulepingu puhul eeldatakse, et tegemist on iseseisva füüsilise või juriidilise isikuga, kes esitab tööandjale pärast teenuse osutamist konkreetse arve koos transpordile kulunud summadega.
    Arvestuse pidamiseks ei ole seadusandja ette näinud kohustuslikku vormi ning seega on see äriühingu otsustada. Arvestuse pidamine peaks olema kirjalikus vormis. Sõiduautode puhul on soovitatav kehtestada üldine ettevõttesisene kord, mis kajastuks sisekorraeeskirjas või muus dokumendis. Oluline on kirja panna põhimõtted, mille järgi hüvitisi makstakse, ning mis protseduurid on vaja läbida. Eelkõige on see maksumaksja enda huvides, kuna maksuhalduri kahtluse korral peab maksumaksja tõendama soodustuse saamise seaduslikkust. Näiteks juhul, kui maksuhaldur kontrollib äriühingus hüvitiste maksmist kaks aastat pärast tehingu toimumist, on tõenäoliselt raske meenutada täpseid asjaolusid, mis maksuhaldurit huvitavad.
    Isikliku sõiduauto hüvitise maksmisel tuleb arvestada, et piirmäär 2000 krooni hõlmab kõiki summasid, mida töötaja sõiduauto peale kulutab, sh kütus, amortisatsioon. Töötaja ei pea esitama kulutusi tõendavaid algdokumente.
    Töötaja võib saada hüvitist isikliku sõiduauto kasutamise eest paralleelselt mitmest äriühingust. Näiteks kui juhatuse liige on kolmes äriühingus kas juhatuse liige või töötaja, on tal õigus saada igalt tööandjalt hüvitist maksuvabalt kuni 6000 krooni. Tingimuseks on see, et ta kasutab oma sõiduautot kõikide tööandjate huvides ka tegelikkuses.
    Küll aga on maksumaksjad pidevalt mures selle pärast, et töötajad sõidavad isikliku sõiduautoga tööandja huvides pikemaid teekondi kui 500 km. Sellisel juhul, isegi kui tehakse töösõite, kaasneb maksukohustus erisoodustuse näol ehk tasumisele kuulub nii tulu- kui ka sotsiaalmaks. Olukorras, kus töösõite tehakse oluliselt enam, kui seadus maksuvabalt teha lubab, tuleks kaaluda isikliku sõiduauto tööandja kasutusvaldusesse võtmist.
    Kui tööandja otsustab kasutada töötaja isiklikus või tööandja omandis olevat sõiduautot, on vaja pidada sellekohast arvestust. Arvestuses on soovitatav märkida, millisel eelnimetatud põhjusel veab tööandja töötajaid, et maksuhalduri kontrolli korral oleks võimalik tõendada hüvitise vastavust seadusele. Kui see alus on olemas, on töötaja tööle- ja kojusõitude hüvitamine käsitletav töösõitudena ehk ettevõtlusega seotud kulutustena. Kui sätte kohaldamiseks on näiteks asjaolu, et ühistranspordiga pole võimalik tööle või koju käia, on soovitatav ära märkida ka kellaaeg, et hiljem oleks taas võimalik selle õigust tõendada.
  • Hetkel kuum
Aimar Ventsel: pildikesi Moldovast, peidetud vaesusega venelikust riigist „kusagil seal“ “Istun seda jutukest kirjutades Chişinău Moldova rahvusköögi restoranis ...”
Mida me teame Moldovast? Laias laastus mitte midagi, nendib etnoloogiadoktor Aimar Ventsel. Ja valgustab meid.
Mida me teame Moldovast? Laias laastus mitte midagi, nendib etnoloogiadoktor Aimar Ventsel. Ja valgustab meid.
Keskpankurid ajasid USA aktsiad tippudelt taanduma
Uusi tippe vallutanud peamised USA aktsiaindeksid taandusid neljapäeval kui keskpankurid viitasid baasintressimäära jäämisele kõrgemale tasemele kauemaks.
Uusi tippe vallutanud peamised USA aktsiaindeksid taandusid neljapäeval kui keskpankurid viitasid baasintressimäära jäämisele kõrgemale tasemele kauemaks.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Funderbeami asutaja lahkub tegevjuhi kohalt
Funderbeami asutaja ja tegevjuht Kaidi Ruusalepp annab oma igapäevased tegevused üle ning jätkab juunist nõukogus ettevõtte asutajana.
Funderbeami asutaja ja tegevjuht Kaidi Ruusalepp annab oma igapäevased tegevused üle ning jätkab juunist nõukogus ettevõtte asutajana.
Eksperdid leidsid Eesti konkurentsivõime hoidmisel viis murekohta
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Heleniuse kinnisvaraarendus sai Kaamose taustaga juhi
Joakim Heleniusele kuuluva Trigon Capital Groupi kinnisvaraarenduse juhiks sai Kaamos Ehitus OÜ tegevjuhina töötanud Alo Nõmmik, teatas ettevõte.
Joakim Heleniusele kuuluva Trigon Capital Groupi kinnisvaraarenduse juhiks sai Kaamos Ehitus OÜ tegevjuhina töötanud Alo Nõmmik, teatas ettevõte.
Euroala majanduskasv hoogustus esimeses kvartalis Eesti majanduslangus Euroopa üks sügavamaid
Nii euroala kui Euroopa Liidu majanduskasv oli esimeses kvartalis aastatagusega võrreldes 0,4 protsenti. Eesti majanduslangus on aga Euroopa üks sügavamaid.
Nii euroala kui Euroopa Liidu majanduskasv oli esimeses kvartalis aastatagusega võrreldes 0,4 protsenti. Eesti majanduslangus on aga Euroopa üks sügavamaid.