Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Reisifirma kogutud andmed kõigile näha
Pärast seda, kui üks kliente oli endale Estouri kodulehel uue aasta alguseks reisi broneerinud, sattus ta endale ootamatult firmasiseseks kasutamiseks mõeldud broneerimislehele, kus olid näha kõigi Estouriga lepingulistesse suhetesse astunud klientide andmed.
Kättesaadav oli kogu reisiinfo alates oktoobrist kuni järgmise aasta kevadeni: millal ja kellega nad reisile lähevad, kes reisi eest tasub, mis hotellis nad peatuvad, palju reis maksab, mis on nende isikukoodid, passinumbrid ja mobiiltelefonid. Lisaks oli võimalus reisifirma töötajate õigustes asendada sõnad ?ei ole tasutud? sõnadega ?on tasutud?.
Hetk pärast seda, kui Äripäev oli reisifirmale vastava lingi saatnud, oli ligipääs eraisikulistele andmetele peatatud ning ekraanile tekkisid sõnad: ?Kahjuks on see login ligipääsetav ainult firmasiseselt. Infolekke vältimise eesmärgil ei saa seda väljaspool kontorit kasutada.?
Enne seda tehtud ajakirjaniku enda katse samal moel ?juhuslikult? firmasisesesse andmebaasi sattuda küll ebaõnnestus.
Üks oma perele Egiptuse reisi ostnutest Lea H., kes parajasti viibis väliskomandeeringus, oli eile täielikus hämmingus: ?Ma ei saa üldse aru, mis toimub. Turismifirmast helistati äsja ja küsiti kõik meie andmed üle. Need olevat justkui kuhugi kadunud. Ma ei oskagi praegu öelda, mida ma ette võtan. Kui Eestisse jõuan, püüan toimunus selgusele jõuda.?
Novembris reisile minev Merike V. suhtus asjasse rahulikumalt: ?Õnneks ei ole meie reisiseltskonnas midagi salalikku. Ilmselt siis, kui keegi tahaks näiteks koos armukesega reisile minna ja see ilmsiks tuleks, oleks ka reageering olnud teine.?
Andmekaitseinspektsiooni analüüsi- ja arenguosakonna juhataja Gina Kilumets kinnitas, et siiani pole neile laekunud ühtegi kaebust turismifirmade kliendi- ja broneerimissüsteemi turvalisuse kohta.
?Ilmselt on ikkagi tegu erandliku ja harva juhtumiga,? lisas Kilumets. ?Põhjus võib olla näiteks turvaaugus või viiruses. Broneerimissüsteemid, mis sisaldavad rohkesti eraelu puudutavaid andmeid, on üldiselt hästi turvatud ja valdavalt on tegu mujal maailmas juba järeleproovitud süsteemide rakendamisega Eestis.?
Estouri kommentaari juhtunu kohta ei õnnestunud eile saada. End juhiabina tutvustanud Jelena ütles algul, et asja hakkab uurima nende turbespetsialist. Hiljem aga ütles, et juhtunut saab kommenteerida üksnes Estouri juhatuse esinaine Jemelia Konstantinova, kes aga olevat kontorist väljas. Seejärel lakkas vastamast ka juhiabi telefon.
OÜ Estour on noor reisifirma, mis asutati alles läinud sügisel. Oma esimeseks tegevusaastakse on Estour seadnud suured eesmärgid: lõpetada 2004. aasta enam kui 7,5 miljoni kroonise käibega ja ligi 0,5 miljoni kroonini ulatuva puhaskasumiga.
Estouri ainuomanik on enam kui kümme aastat turul tegutsenud info- ja konsultatsioonifirma AS Bi-Info, mille suuremad aktsionärid on Jemelia Konstantinova ja transiidiäris tuntud Anatoli Lipinski.