Pühapäev 11. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Tihe konkurents viib lennupileti hinda üha alla

Gea Velthut-Sokka 01. november 2004, 00:00

Täna Briti suursaadiku ja Tallinna linnapea osalemisel oma Tallinna tuleku avalöögi-pressikonverentsi tegev easyJet alustas odavate, paarisajakrooniste piletitega Eestist lende Berliini ja Londonisse eelmisel nädalal. Samal ajal teatas odavlennupiletite kasutuselevõtust SAS, vahetult enne seda langetas lennupiletite hindu kolmandiku võrra ka Estonian Air. Turgu on mõjutanud ka teise odavlennufirma, iirlaste Ryanairi Riiast lendama hakkamine.

Läti lennufirma Air Baltic sakslasest president Bertolt Flick nägi intervjuus Äripäevale lennupiletite hindades tuleval aastal ruumi veel vähemalt 30% suuruseks languseks, seda vaatamata kasvavatele kütusehindadele.

easyJetile PR-teenust osutava Aune Pasti sõnul on easyJeti lennukipark uus ja lennujaamad ei asu linnast eriti kaugel. Kasutusel on Boeingud ja Airbusid, Schönefeldi lennujaamast kulub ühissõidukiga Berliini jõudmiseks 30 ja Stanstedist saab Londoni kesklinna 45 minutit.

Kolmapäeval teatas odava lennuklassi kasutuselevõtust Euroopa suuruselt neljas lennundusgrupp SAS Group.

SAS Eesti müügijuhi Katrin Luhaääre sõnul on tegu uue tootega hinnatundlikele reisijaile. Odavlennupileti hinna sisse ei kuulu tasuta pardateenindus. Piletite muutmised ja muud eriteenused üldjuhul võimalikud ei ole.

Estonian Airi president Erki Urva ütles, et easyJet on ainult üks uutest lennufirmadest, kes sisenenud viimasel ajal siinsele turule. ?Ja kindlasti ei jää see ka viimaseks,? lausus ta. Urva sõnul on Euroopa lennundus täielikult avatud turg ja sellega peavad kõik lennufirmad arvestama.

?Kui võrrelda Estonian Airi kulutuste taset, siis oleme hetkel easyJetiga samal tasemel. Meie eesmärk on aga veelgi kulusid alandada, et Ryanairi tasemele lähemale jõuda,? lausus Urva. ?Eesti lennundusturg kasvab kiiresti ja siin jätkub ruumi ka uutele tulijatele.?

Ametlikult kinnitamata andmetel on Tallinna vastu huvi tundnud üks USA suuremaid lennufirmasid, järgmisel suvel Stockholmist New Yorki lendama hakkav Continental Airlines ning üks Jaapani lennufirma.

Ainike Alla Lufthansa Eesti esindusest rääkis, et Saksa lennufirma langetas oma piletihindu septembris ja easyJeti tulekuga täiendavat hinnalangust esialgu kavas ei ole. Pikematel lendudel langesid Lufthansa lennupiletite hinnad umbes viiendiku võrra, Euroopa-sisestel lendudel aga isegi kuni 50%. Põhjuse kohta ütles Alla: ?Turg nõudis.?

Üldise hinnalangetamisega läks kaasa ka Eesti Lennujaam: alates tänasest on lennujaamatasud kõigil liinidel kolmandiku võrra väiksemad ? 235 kroonilt reisija kohta 155 kroonile.

Tänavu miljonit reisijat ennustava Tallinna Lennujaama juhatuse esimees Rein Loik rääkis, et turuolukord muutus järsul pärast Eesti Euroopa Liitu astumist. Kõigepealt hakkasid huvi tundma odavlennufirmad Ryanair ja easyJet. Esimene neist otsustas Riia kasuks.

Odavlennufirmad tõid endaga Loigi sõnul täiesti uue lennumudeli, kus lennutoodet pakutakse nii-öelda puhtalt, ilma lisadeta, mis võimaldab reisida ka neil, kellele see muidu kättesaamatu. ?Konkurents hoiab lennupileti hinna kontrolli all ja on igati positiivne ka lennujaamale, tuues juurde reisijaid,? selgitas Loik.

Vastupidiselt üha odavnevatele lennupiletitele kallineb veidi kaubavedu Tallinnast väljuvate lennukitega, seda kütuse lisatasu tõstmise tõttu.

Rahvusvahelise Lennutranspordi Assotsiatsiooni juhataja Giovanni Bisignani sõnul ei tähenda odavlennufirmade hinnasurve mitte ainult turu liikumist soodsamate hindade poole, vaid paneb traditsioonilised lennufirmad oma hinnakujundusi ning kulutusi üle vaatama. Kes seda teha ei suuda, lõpetab pankrotiga.

Odavlennufirmasid tegutseb Euroopas praegu ca 70, suurimad neist on easyJet ja Ryanair. Viimane pakub lennupileteid alates 13 kroonist, kampaaniate ajal on firma hoopis tasuta lennutanud. Reisijal tuleb vaid lennujaamatasud maksta.

Euroopa Odavlennufirmade Liit ennustab selleks aastaks 80 miljonit reisijat, mis on 70% enam kui mullu. Nelja aastaga on odavlennufirmade istekohtade arv kümnekordistunud.

Odavlennufirmade jõulisest laienemisest annab tunnistust ka see, et mitmed Euroopa lennujaamad plaanivad kohaldada neile kaubaangaarid terminalideks, sest soodsalt lendajaile ei ole vaja kalleid ootesaale või lisateenuseid terminalis.

Genf ja Marseille aga plaanivad luua odavlennufirmadele eraldi terminale.

Odavlennufirma erineb nn traditsioonilisest lennufirmast selle poolest, et lennukites on üks reisijaklass, lennud on kahe sihtpunkti vahel ehk transiitreisi odavlennufirmad ei paku, lennukis puudub pardateenindus, lennufirmad kasutavad väikesi, tavaliselt keskustest eemal asuvaid lennujaamasid ning piletid tuleb osta pikalt ette, paberpileteid ei väljastata.

Kui tänased piletihinnad on okei, siis samas pole põhjust rahul olla eksitava reklaamiga, et pileti saab kätte 500?800 krooniga, lausus palkmajade eksportija Mountain Loghome?i tegevjuht Tarmo Leisalu.

?Tegelikult ju selliseid pileteid ei jätku, kui vaja on,? märkis Leisalu. ?Kogu süsteem on nende odavlendude ja kampaaniatega nii segaseks aetud, et ma pigem eelistaksin veidi kallimat hinda, kuid selgust ja kerget asjaajamist.?

Tema sõnul tekitavad reklaamid segadust ka firma klientide seas, kes ei saa aru, miks nendele esitatud arve peal seisab transpordikulude all teistsugune number kui ajalehtedest-telekanalitest nähtud. Seetõttu kasutab Mountain Loghome?i töötajate transportimiseks tihti hoopis laeva.

Riiast juba mõnda aega Euroopasse odavaid lende tegeva Ryanairi kasutamist pole Leisalu isegi kaalunud. ?Aeg, mis kulub Riiga sõitmiseks, maksab rohkem,? ütles ta. Samuti pole ta veel uurinud, kas oleks kasulik hakata Saksamaale sõitma easyJetiga. ?Lasen oma reisibürool seda aga kindlasti teha,? lubas ta.

?Sisuliselt oleme tagasi 90ndate aastate hindade juures,? kommenteeris Eesti suurima reisifirma Estraveli asepresident Mauri Saarend lennupiletite odavnemist. Langenud on aga eelkõige Euroopa-sisesed lennureisid, kontinentaalsed sõidud on endiselt kallid. Põhjuseks just see, et odavlennufirmad sõidavad vaid Euroopas.

Saarendi sõnul on Estonian Air üritanud odavlendude korraldajatega kaasa minna ning hindu oluliselt alla lasknud.

?Kõik sõltub nõudluse-pakkumise suhtest, aga samas on ka kütusehinnad dramaatiliselt tõusnud.

Nii et ma ei usu, et piletid enam oluliselt odavneks,? prognoosis Saarend.

Ehitusmaterjalide tootja Krimelte juhatuse esimehe Jaan Puusaagi sõnul on Eestis lennupiletite odavnemise teel veel pikk maa minna, kuid tendentsi sinnapoole tervitab ta rõõmuga.

Peamiselt Kopenhaageni vahet sõitev Puusaag easyJeti tulemisest kasu ei saa, sest odavlennufirma sinna ei sõida. Riia kaudu ja Ryanairiga Taani lendamiseks ei näe ta vajadust ? ta on Estonian Airiga rahul.

?Väga positiivne, et lennud on muudetud ühe suuna põhiseks,? ütles Puusaag, kes eelistab alati turistiklassi. ?Pole ju vahet, kas sõita kaks tundi autoga Viljandisse või turismiklassis Kopenhaagenisse. Ühtmoodi ebamugav on ikka.?

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing