Neljapäev 8. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Vargad himustavad musta värvi BMW luksusmaastureid

Tõnu Tramm 05. november 2004, 00:00

Mõni aeg tagasi läksid liikvele jutud, et teatav allilma seltskond on hankinud endale seadmed, mis aitavad varastada BMW luksusmaasturit X5.

Jutt jutuks, kuid fakt on see, et eelmise nädala alguses läks keskkriminaalpolitsei (KKP) andmetel Tallinnast kaduma üks must 2000. aastal toodetud X5. Mis seal ikka, üksikuid juhtumeid tuleb ette. Ka juuli keskel viidi Nõmme külje alt minema üks halli värvi X5 ja ega seegi kord esimene olnud. Olukorda muutis aga selle nädala teisipäev, mil Tallinnast läks kaduma juba teine musta värvi X5 nii lühikese aja jooksul. Sedapuhku oli auto väljalaskeaastaks 2001. Näis, mida toob tulevik ning loodetavasti on tegemist lihtsalt kokkusattumusega. Kuid igaks juhuks siiski tasub selliste autode omanikel olla oma kalli sõiduriistaga ettevaatlikum, sest mine tea, äkki ongi kuulujuttudel alust ja kurikaeltele tõepoolest tellimus sisse antud. Välistada seda võimalust pole igatahes mõtet, sest nii lühikese aja jooksul pole selliseid autosid Eestis juba ammu varastatud.

Oktoobrikuu pimedad õhtud andsid igatahes autovarastele tublisti uut indu ning viinakuu jooksul läks kaduma ühtekokku 178 sõiduautot, mis on tänavuse aasta absoluutne rekord. Senine juunikuust pärit rekord ületati koguni 33 autoga. Autod, mis vargapoistele huvi pakuvad, on laias laastus ikka ühed ja samad: MB 124 kereseeria, Audi 80, VW Passat, BMW 5-seeria jne. Kuid lisaks X5-le oli ka teisi nn üllatusautosid, mis reeglina kurikaeltele huvi ei paku: kaks Dodge?i, kaks vana RAF bussi, üks Land Rover Freelander ja üks Suzuki Baleno. Kõik need autod olid esimesed omalaadsed sel aastal, mis näitab, et varaste vastu ei ole kaitstud mitte keegi. Üles oli leitud eilse seisuga neist vaid üks Dodge Caravan, ülejäänud ?eksoodid? on siiani kadunud.

Kallimatest autodest viidi oktoobris ära üks 2002. aasta Subaru Impreza, mis küll õnneks juba paari päeva pärast ülesse leiti. Samuti nagu ka aasta vana BMW 530i, mis aeti ära 6. oktoobril, kaks päeva hiljem leiti auto aga juba ülesse.

Uuematest autodest on muutunud üsna populaarseks Peugeot?d. Näiteks viidi oktoobris ära üks 2004. aasta Peugeot Partner ja üks sama aasta 206 ning üks 2002. aasta Partner ja 206. Loomulikult on siin põhjuseks asjaolu, et neid autosid on lihtsalt väga palju ja oht sattuda juhusliku varguse ohvriks selle võrra suurem.

Küll aga tuleb tunnistada, et ega politsei ei maga: oktoobris leiti ülesse ühtekokku 91 sõidukit, ehk üle poole autodest, mis oktoobris varastati.

Aastas läheb varaste saagiks ca 1900 sõiduautot, millest veidi üle poole leitakse. Praegu jääb iga nädal kadunuks keskmiselt 17 sõiduautot. Nad kas viiakse riigist välja, müüakse osadena kohapeal või saavad uue identiteedi ja sõidavad valedokumentidega edasi.

Politsei kodulehe ja autoportaali Autonet andmetele tuginedes on 2002. aastast alates hakanud vähenema sõiduautode varguste arv ja kasvanud tagasisaamise protsent. Läbi aastate on kõige suurem risk oma autost lõplikult ilma jääda olnud Audi omanikel. Muretsema ei pea niivõrd A6, vaid hoopis mudeli 80 omanikud. Just see auto on olnud üks enim varastatuid. Näiteks aastal 2003 jäi kadunuks 73 Audi 80, teisel kohal oli BMW 500-seeria, mida kadus 49. Kolmandal kohal oli 46 kadunud sõidukiga Mercedese 124-kereseeria, nn taksoauto. Järgnes VW Passat 44 kadunuks jäänud sõidukiga.

Varguste absoluutse enamuse moodustab meie igapäevane tänavapilt, kasutatud sõidukite turu populaarsed mudelid, mis annavad ka kõige suurema tagavaraosade nõudluse. See ongi praegu ?varaste tööstusharu? selgelt peamine tegevusvaldkond. Kuid sellel on üks varjatud kõrvalharu: varastatud autode tagasimüümine omanikule. Politsei statistikas peaaegu ei kajastu varastatud ja tagasimüüdud sõidukite maht.

Varaste tööstusharu on võimeline jäljetult neelama sõidukeid, mis teeb omanikud ettevaatlikuks politsei poole pöördumisel, saades varastelt tagasimüügi pakkumise. Tegemist on ?majandusharuga?, mille suurus ja käive tekitavad paratamatuse: vargused jäävad.

Kallite autode massiline varastamine on õnneks möödanik. Nendega on nüüd ilmselt raske piiri ületada ja politsei kulutab suhteliselt rohkem energiat nende leidmisele. Kallite mudelite vargus nõuab tehnilist intelligentsi ning ?võimekad? vargad ja spetsialiseerunud grupid on tihti ilmselt politseile ka teada.

Varguste omaaegne hitt oli Audi A6, 2001. aastal kadus neid jäljetult 26 tükki, aasta hiljem 24 ja eelmisel aastal kõigest 7. A6 varguste arv on kindlalt vähenenud, need silmapaistvad autod ei saanud siia sõitma jääda. Samuti ei ole neile ka kõrget nõudlust osade saamiseks, et lammutada müügiks.

Varastatud sõiduautodest saadakse tagasi politsei abil või leitakse mahajäetuna veidi üle poole ? 58%. Esimese 10 päeva jooksul on tõenäosus oma auto tagasi saada 1/3 juhtudel. 30 päeva möödudes ammendub mõistlik lootmise ja ootamise aeg, sest tõenäosus auto tagasi saada on pärast seda alla 2% ehk sisuliselt olematu.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 14:52
Otsi:

Ava täpsem otsing