Kolmapäev 22. veebruar 2017

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Analüüsige kodulehte läbi kliendi silmade

Villu Parvet 16. november 2004, 00:00

Kodulehekülg on kõigil endast lugupidavatel firmadel. Olukorda võib võrrelda WC olemasoluga kontoris ? väga hea, et see on, kuid kahjuks ei loo see püsivat konkurentsieelist, mida teistel poleks. Küsimuseks on see, kas kodulehekülg on müüv või mitte. Müüvat kodulehekülge eristab tavalisest nii sisulise kui ka vormilise külje piisav läbimõeldus, mis püüab potentsiaalseid kliente.

Tegemist ei ole raketiteadusega, mille eelduseks oleks turundusgurude kaasamine, või eripärase kunstiprojektiga, mis eeldab aastatepikkuse disainipraktikaga eriliste inimeste osalust. Enamasti tehaksegi palju vigu seoses kummalise sisemise sunniga üle pingutada. Alljärgnevalt toon mõned mõtted, millest on olnud praktilist kasu kodulehekülgede muutmisel müüvamaks.

Mitmete Eesti kodulehekülgede kujundus on liiga keerukas. Mõnel süvadisaini gurul õnnestub siiamaani välja pakkuda kujundusideid, mis müüvad küll kliendile, kuid ei müü lahenduse tulevastele külastajatele. Uimastatult kordavad disainiguru ja kliendi esindaja koos maagilisi sõnu: ?Loome täiesti eristuva kujundusega kodulehekülje, mida pole varem tehtud...? Tulemuseks on enamasti kõige vähem müüvad lahendused, mida olen oma internetipraktikas kohanud. Friigilik disain on võrreldav maakaardiga, mis on kanepiuimas kunstniku poolt üle maalitud ning kaotanud seetõttu praktilise väärtuse. Siiamaani kohtab internetis sageli lahendusi, mida isegi veebiga igapäevaselt tihedalt kokku puutuvad inimesed ei suuda normaalselt kasutada. Kui mõelda tüüpilise Eesti väiksema või keskmise ettevõtte kliendi peale, siis on olukord üpris nutune.

Kujundus on sageli kordades müüvam, kui see on lihtne, kohati isegi väga lihtne ega ehmata tavakasutajat eluvõõra navigeerimise loogikaga. Kõikvõimalikud uued ja väga vinged tehnoloogiad on toredad, aga ainuüksi sellepärast, et need olemas on, ei pea neid kõiki kohe teie kodulehel veel kasutama. Ka teie firma koduleht võib olla klientide jaoks mittemüüv just sellepärast, et seal on kujundusega pehmelt öeldes üle doseeritud.

Paljude administreeritavate kodulehekülgede puhul jääb mulje, et külastajat üritatakse hulluks ajada. Arusaamatuks jääb, mida kodulehekülg soovib kasutajale öelda. Tegemist on justkui teeviidaga, millel on igasse ilmakaarde suunatud mitmeid erinevaid silte. Inimene seisatab korraks viida ees ja läheb nõutult edasi ? täpselt sama juhtub kodulehekülge külastava potentsiaalse kliendiga.

See, et teil on kodulehe avalehel võimalik välja tuua kümneid erinevaid alajaotusi, ei tähenda siiski, et te neid kõiki ka seal viitama peaksite. Enamasti satub potentsiaalne klient teie kodulehele hetkeks ning kui ta siis kohe segadusse ajada, lahkub ta nõutult. Kodulehekülg võib olla mahukas, kuid selle esilehel peavad olema vaid kõige vajalikumad viited, mille võtmesõnaks on lihtsus.

Soovitan teha kodulehekülje avalehega niinimetatud kümne sekundi test. Selle testi käigus peaks suutma teie 10?15aastane laps leida koduleheküljelt etteantud valdkonna (näiteks tooted, uudised vms).

Kui ta sellega toime ei tule, on olukord halb. Siit ka soovitus: kui te kliendina administreerite oma kodulehte, siis ärge süüdistage sisuhalduse süsteemi või kujundajat selles, et kliendid satuvad segadusse.

Kodulehekülje külastaja ei mõtle nagu firmajuht, disainijumal või turundusguru. Isegi siis, kui koduleht pole kujunduslik ulme ja viidete arv avalehel jääb mõistuse piiresse, on võimalik teha mitmeid veebikülje müüvuse jaoks fataalseid vigu. Pole vaja välja mõelda oma keelt, et külastajaid üllatada. Kui tahate veebis firmat tutvustada, nimetagegi see ?Firma tutvustus?. Pole vaja demonstreerida kreatiivsust sellega, et asendate need lihtsad sõnad segase väljendiga. Kliendid tahavad meist aru saada. Kui vaja, kummarduge madalale ja laskuge oma külastajaga samale tasemele, ärge vaadake talle ülbelt ülalt alla. Olge sõnastuses võimalikult arusaadav, kliendid ei viitsi õppida n-ö teie keelt.

Olge oma kodulehe suhtes kriitiline ja viige läbi väike emotsioonide jälgimise test. Kutsuge internetti ühendatud arvuti juurde erinevaid inimesi, kes ei erine olulisel määral teie klientidest, ja paluge neil minna teie firma kodulehele. Protsessi käigus ärge pöörake niivõrd tähelepanu sellele, mida näete ekraanil, vaid sellele, mis peegeldub inimese näos.

Tabate võrdlemisi lihtsasti ära emotsiooni, mida teie koduleht tekitab. Vahel justkui ei tekigi emotsioone ja ka see on oluline informatsioon. Kui inimese näolt peegeldub nõutus või segadus, siis soovitan uurida selle põhjuseid. Inimene ei viitsi koduleheküljel aega viita, kui sellest tekkiv emotsioon on pigem negatiivset laadi.

Kodulehe külastajate ilmed ütlevad teile palju kasulikku ning tänu sellele võite kohati jõuda ka õõvastava tõdemuseni: tellijapoolne firmajuht on ainuke isik, kes teatud kodulehe osade peale rahulolevalt muheleb, kliendid ja paljud teised külastajad võivad sarnaseid leheosi nähes muutuda nukraks või tüdinuks. Otsustaja võib olla kodulehele pannud oma lähenemise ja soovid ning tulemus vaimustab vaid teda ennast, kuid mitte potentsiaalseid külastajaid.

Teie firma kodulehte näevad paljud külastajad, kellest osa moodustavad võimalikud kliendid. Kuid kodulehe kohta on midagi öelda kõigil külastajatel, ka neil, kes pole tegelikult teie kliendid. Oleme isegi kuulnud arvamusi vähemalt poole tuhande erineva enda valmistatud lehe kohta. Need arvamused on sageli väga erinevad.

Pole kodulehekülje lahendust, mis meeldiks ühtaegu turundusproffidele, müügiinimestele, teie konkurentidele, klientidele ja lõpuks ka firmajuhi naisele. Siinkohal tekibki olukord, kus mitmed otsustajad teevad saatusliku vea. Nad asuvad kuulama kõiki arvamusi ning usuvad siiralt, et kui kõrvaldada kodulehelt puudused, mida iga osapool välja toob, muutub lahenduse tase paremaks.

Kõigi arvamuste ärakuulamine ja arvesse võtmine on tegelikult nonsenss, mis on võrreldav sõiduauto loomisega, mis meeldiks ühtaegu kõikidele naistele ja meestele. Lihtsaks, aga toimivaks soovituseks on kuulda klientide arvamust ning mitte liialt muretseda teiste rohkete osapoolte n-ö konstruktiivse kriitika pärast. Energia, mis kulub kõigi sääraste arvamuste analüüsimiseks, tuleks suunata hoopis oma klientidelt sisulise tagasiside saamisesse.

Võttes arvesse ülaltoodud arvamusi, on võimalik muuta nii mõnigi kodulehekülg müüvamaks. Tuleb lihtsalt suuta ületada oma isiklikust arvamusest tingitud piirangud ning mõelda suuremas plaanis.q

�rip�ev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 09:48
Otsi:

Ava täpsem otsing