Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Jõulumüük: Soomes edukas, Rootsis kesine
Maailma suurimal tarbimisturul Ameerika Ühendriikides, kus detsembri kahel esimesel nädalal oli inimeste ostuind oodatust leigem, võisid kaupmehed lõpuks ikkagi rahule jääda. MasterCardi hinnangul kasvas USA jõulumüük mullusega võrreldes 8,1%. Riigi jaemüüjate liidu kasvuprognoos on väiksem ? 4,5%, kuid see ei arvesta kinkekaarte, mille osakaal on üpris suur. Populaarseimad jõulukingid olid plaadid, videofilmid, ehted, raamatud, mänguasjad. Käima läinud jõulukaubandus viis tõusule ka USA börsi.
Kapitalismi tungides ateistlikku puna-Hiinasse, kus kristlasi on paar protsenti rahvastikust ja jõule ametlikult ei tähistata, on linnade kaupmehed püüdnud poodides jõulukuuse ja jõuluvana abil kingiostumeeleolu luua. Eriti noored on hakanud üksteisele kinke tegema.
Suurbritanniast tuleb jõulumüügi kohta vastuolulisi teateid. Osa kaupmehi nimetab seda pärast 1979. aastat halvimaks müügiaastaks, teised on rahul ja ütlevad, et müük kasvas mõõdukalt. Et inimeste ostuhuvi jälle üles kruvida, on kauplused üksteise võidu sooduspakkumisi tegema asunud. Tuntud jaemüügikett Mark & Spencer alustas pühapäeval oma 125aastase ajaloo suurimat müügikampaaniat, tehes kuni 50protsendilisi allahindlusi. Samamoodi toimivad ?oti ja Iiri jaekaupmehed.
Erinevalt on jõulumüük läinud ka meie naabrite rootslaste ja soomlaste juures. Kui soomlased nimetavad seda rekordiliselt elavaks, siis rootslased ütlevad: kehvem kui oodatud.
Soome Kaubanduse Keskliidu tegevdirektori Guy Wiresi hinnangul ületab tänavune jõulumüük isegi 80. aastate parimad müügiaastad ja mullusega võrreldes on olnud ca 5 protsenti suurem. Kokku on soomlased kulutanud tänavu jõulukingitustele umbes 11,7 miljardit krooni. Elava müügi tõttu ei alustanud ükski kaupmees allahindlusi jõulude ajal nagu tavaliselt. Esimesed soodusmüügid algasid esmaspäeval ja nendega loodavad Soome kaupmehed saavutada kuni 2,7 miljardi kroonise käibe. Müügirõhk on riietel ja jalatsitel.
Rootsis alandas kaubandusinstituut HUI jõulumüügi kasvuprognoosi varasemalt 3,7 protsendilt 2,5-le. Arvatakse, et jõulukingiostud jäid loodetust väiksemaks seepärast, et inimestel ei olnud enne pühi piisavalt vabu päevi. Kokku oli Rootsi detsembri jaekaubanduskäive HUI andmeil 75,3 miljardit Eesti krooni. Nüüd valmistuvad ka Rootsi kaupmehed allahindlusteks, mis HUI esindaja Carl Eckerdali sõnul on saanud inimestele sama harjumuspäraseks kui jõulusink.