Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Miks on riigi kütus mere taga?

    Eestis reguleerib täna kütusevaru moodustamist vedel­kütuse seadus. Riigi­ko­gu heakskiidul asendub see 1. märtsist uue vedelkütusevaru seadusega, mille järgi tuleb 2010. aastaks moodustatavast 90 päeva kütusevarust hoiustada vähemalt 15 päeva varu siseriiklikult, ülejäänut võib aga hoida mõne teise Euroopa Liidu liikmesriigi territooriumil.
    Viimaseil nädalail on Eestis kütnud kirgi just vedel­kütusevaru välisriigis hoiustamine. Tõstatatud on küsimus, kuivõrd reaalne on varustamisraskuste korral toimetada välisriigis hoitav kütusevaru Eestisse ? on mainitud sõjaolukorda, karmidest jääoludest tingitud laevaliikluse seiskumist või muid takistusi, mis teevad kütuse Eestisse transportimise keeruliseks. Sellest võib teha järelduse, et vedelkütusevarude moodustamise eesmärgist pole õigesti aru saadud. Samuti vajab selgitamist, milleks kõnealust kütusevaru hoitakse ning millal see kasutusele võetakse.
    EL on deklareerinud, et im­porditud naftatoodetel on ühenduse energiavarudes jätkuvalt väga suur tähtsus. Isegi lühiajalised tarneraskused või nafta hinna oluline tõus võivad põhjustada tõsiseid häireid ühenduse majandustegevuses. Siis peab EL suutma vältida või vähemalt leevendada kõiki kahjustavaid mõjusid. Seega on 90 päeva kütusevaru hoidmise eesmärk tagada jätkusuutlik majandustegevus naftatarnete ettenägematute probleemide korral. Vedelkütusevaru koosseisu ei tohi arvata relvajõudude varusid.
    Kohustuslikku vedelkütusevaru võib käsitleda puhvrina, millest Eestis tegutsevad kütusefirmad saavad kriisi puhul kütust osta, näiteks kui kordub midagi 1973. a Araabia naftaembargo taolist. Naftat tootvaist riikidest sõltumatuse saavutamiseks peab liikmesriikide kütusevaru asuma ELis. Neid varusid võib käsitle­da ELi varuna, mis kuulub igale liikmesriigile.
    Kütust sunnib kodust väljas hoiustama soov tagada võimalikult madalad varude haldamiskulud. Enne välismaal hoiustamise kasuks otsustamist peab liikmesriigi va­litsus kaaluma siseriiklikke hoiustamisvõimalusi.
    Kütusevaru Eestis hoiusta­mise võimalused on piiratud, tingituna aktiivsest transiidiärist, nüüdisaegsete ja keskkonnaohutusnõuetele vastavate vabade mahutite defitsiidist. Samuti on varu Eestis hoiustamine kuni viis korda kulukam välisriigis hoiustamisest. Täna on võimalik ilma investeeringuteta hoida uutes mahutites vaid 10 päeva varu. Kuid ülejäänud va­ru tuleks esimese valikuna moodustada kindlasti välisriigis, et vältida riigi poolt ligi poole miljardi krooni eest uue mahutipargi ehitamist.
    Eestit transiidina läbivate naftatoodete aastased kogused on 150 korda suuremad kui loodav 90 päeva varu ja 43 korda suuremad Eestis aasta jooksul tarbitavast vedelkütusest. Laevaliikluse seiskumisel mis tahes juhul ei katke üksnes Eesti kütusereservi kättesaamine välisriigist, vaid ka transiitnaftatoodete väljavedu. Sellistes olukordades saab näiteks teha vahetuskaupa, millest võidab nii transiitkauba omanik kui ka riik. See on kütuse­turul tavaline ja enamik ELi riike hoiab varusid teistes liikmesriikides ja teeb vahetuskaupa, kui selleks tekib vajadus.
    Varude moodustamise eesmärki silmas pidades pole tin­gimata vajalik, et varud paik­neksid kodumaal. Kütuse hoiustamisturul valitsevat olukorda arvestades on Eestile kasulik moodustada oma kütusevarud välisriigis.
  • Hetkel kuum
Eksperdid: ettevõtjal on lihtsam kaitsta vilepuhujaid laiemalt, kui seadus nõuab
Eesti võttis vilepuhuja kaitse seaduse vastu sedavõrd kitsa kohaldamisalaga, et ettevõtjatel on lihtsam võimaldada probleemidest teavitamist laiemalt, kui neilt nõutakse, ning näidata seeläbi üles kõrgendatud ühiskondlikku vastutust, kirjutavad advokaadibüroo Sorainen partner Karin Madisson ning sama büroo jurist Karl Oskar Pungas.
Eesti võttis vilepuhuja kaitse seaduse vastu sedavõrd kitsa kohaldamisalaga, et ettevõtjatel on lihtsam võimaldada probleemidest teavitamist laiemalt, kui neilt nõutakse, ning näidata seeläbi üles kõrgendatud ühiskondlikku vastutust, kirjutavad advokaadibüroo Sorainen partner Karin Madisson ning sama büroo jurist Karl Oskar Pungas.
Nädal Balti börsil lõppes positiivse noodiga
Balti börsi koondindeks Baltic Benchmark edenes täna 0,26%. Tõusid nii Tallinna kui ka Vilniuse börsid, Riia oli languses.
Balti börsi koondindeks Baltic Benchmark edenes täna 0,26%. Tõusid nii Tallinna kui ka Vilniuse börsid, Riia oli languses.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Konkurentsiameti juht kaotas ametnike 13nda palga: mulle ei mahtunud see pähe
Kui Evelin Pärn-Lee oli konkurentsiametit juhtima asunud ja luges esimest korda ameti tulemustasude reeglistikku, oli tema kui jurist üllatunud.
Kui Evelin Pärn-Lee oli konkurentsiametit juhtima asunud ja luges esimest korda ameti tulemustasude reeglistikku, oli tema kui jurist üllatunud.
Eksperdid leidsid Eesti konkurentsivõime hoidmisel viis murekohta
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Raadiohitid: kinnisvara hind jõuab aastaga tippu
Kinnisvara hinnad tõusevad peagi vanade tippude juurde, rääkis Liveni tegevjuht Andero Laur nädala kuulatuimas saates “Investor Toomase tund”.
Kinnisvara hinnad tõusevad peagi vanade tippude juurde, rääkis Liveni tegevjuht Andero Laur nädala kuulatuimas saates “Investor Toomase tund”.
Euroopa tarbijaühendused esitasid Temu peale ühiskaebuse
Euroopa tarbijaühenduste hinnangul pole Hiina odavkaubandusplatvorm Temu pakkunud klientidele seaduses nõutavas ulatuses tarbijakaitset ja kasutab keelatud manipuleerivaid kauplemisviise.
Euroopa tarbijaühenduste hinnangul pole Hiina odavkaubandusplatvorm Temu pakkunud klientidele seaduses nõutavas ulatuses tarbijakaitset ja kasutab keelatud manipuleerivaid kauplemisviise.